سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 81705

اگر جان و سلامت مردم برای مسئولان وزارت بهداشت در دولت جدید اندکی اهمیت دارد باید هر چه سریع‌تر برای کاهش هزینه‌های درمان راهی بیندیشند و فکری اساسی برای گرانی و کمبود دارو کنند چرا که در طی 8 سال گذشته افکار عمومی، وعده و شعار در خصوص بهبود وضعیت موجود را زیاد شنیده است و امروز از دولت تدبیر و امید عمل می‌خواهد، نه حرف!

پول نداری مریض نشو!

سلامت نیوز : بیماران کشور این روزها حال و روز خوشی ندارند. گرانی و کمبود دارو از یک طرف و افزایش هزینه‌های درمان و بیمارستان‌ها از طرف دیگر عرصه را به بیماران تنگ کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پارسینه ؛ هر چند پیش از تحریم‌ها نیز خدمات پزشکی و دارویی در کشور چندان ارزان نبود و بیمه‌ها دردی از بیماران به خصوص بیماران خاص دوا نمی‌کردند اما این روزها کار برای بیماران مشکل‌تر شده است، تا جایی که بسیاری در خانه‌ها انتظار مرگ را می‌کشند چرا که پولی برای دوا و درمان ندارند.

اگر چه معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو وعده داده که تا پایان سال آرامش را به حوزه دارو برگرداند و قیمت دارو به قبل از دوران افزایش بازگردد اما معلوم نیست حتی در صورت تحقق این وعده، بیماران تا پایان سال چه باید بکنند؟

در هر حال دکتر دیناروند با اعلام اینکه بخش عمده‌ای از کارها برای حل مشکلات در حوزه غذا و دارو انجام شده است، گفته: هدف کوتاه‌مدت ما این است که در سال 92 آرامش را به حوزه دارو برگردانیم و این هدف بسیار مهمی است که مردم نباید نگران تهیه دارو و قیمت آن باشند.

رئیس جدید سازمان غذا و دارو همچنین با تاکید بر اینکه دسترسی به دارو باید برای مردم آسان باشد، ادامه داده: در حوزه غذا وضعیت مناسبی نداریم. ایمنی و سلامت مواد و فرآورده‌های غذایی چون اثر فوری آنها دیده نمی‌شود ممکن است مورد غفلت قرار گیرد.

وی همچنین به تامین تجهیزات پزشکی به عنوان ابزار تامین سلامت مردم و درمان اشاره کرده و افزوده: هدف اول ما سلامت‌محوری است و نگاه اقتصادی در سازمان غذا و دارو نداریم. ما هیچ کاری نمی‌کنیم که سلامت مردم به خطر بیفتد.

این سخنان در حالی است که افزایش هزینه بیمارستان‌ها پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و مهم‌تر از آن عدم تحقق سهم سلامت از درآمد ناشی از قانون هدفمندی، واقعیتی انکارناپذیر است. افزایش قیمت دارو و کمبود آن نیز در ماه‌های اخیر مشکلات زیادی را برای بیماران ایجاد کرده است.

از سوی دیگر به دنبال برخی بی‌توجهی‌ها به افزایش هزینه‌های بیمارستانی و هشدارهای دست‌اندرکاران سلامت در سال‌های اخیر امروز نه تنها پیکر بیمارستان‌ها در ارائه خدمات درمانی در سایه کمبود اعتبارات روز به روز نحیف‌تر می‌شود بلکه با وجود تمام تلاش بیمارستان‌ها و پزشکان در ارائه خدمات باکیفیت با قیمتی مناسب، هزینه‌های سلامت برای مردم هم کمرشکن شده است.

البته طلب بیمارستان‌ها از بیمه‌ها و بدهی آنها به شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی هم مزیدی بر علت شده و قصه‌ای است که سر دراز دارد.

در هر حال نکته اینجاست که هر روز خبرهای بدی از بخش سلامت کشور به گوش می‌رسد. یک روز خبر از افزایش قیمت داروهای بیماران سرطانی است، روز دیگر داروهای بیماران قلبی گران می‌شود و روز بعد خبر از کمبود داروهای بیماران هموفیلی روی خط خبرگزاری‌ها می‌رود و با این تفاصیل کسانی که پول ندارند، حق بیمار شدن ندارند و اگر بیمار شدند راهی برای درمان ندارند!

به این ترتیب اگر جان و سلامت مردم برای مسئولان وزارت بهداشت در دولت جدید اندکی اهمیت دارد باید هر چه سریع‌تر برای کاهش هزینه‌های درمان راهی بیندیشند و فکری اساسی برای گرانی و کمبود دارو کنند چرا که در طی 8 سال گذشته افکار عمومی، وعده و شعار در خصوص بهبود وضعیت موجود را زیاد شنیده است و امروز از دولت تدبیر و امید عمل می‌خواهد، نه حرف!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha