سلامت نیوز : یک کارشناس بهداشت دهان و دندان گفت: طبق آمار، در دهان هر کودک شش ساله ایرانی 5 دندان پوسیده وجود دارد، در بخش درمان بسیار خوب عمل شده است ولی متاسفانه در بخش بهداشت دهان و پیشگیری بسیار ضعیف عمل شده است.

ژاله بحرینی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: بهداشتکاران یک دوره کوتاه مدت دو ساله با هزینه‌ای بسیار کمتر از رشته دندانپزشکی می‌گذرانند و در زمینه آموزش بهداشت دهان و پیشگیری از بیماری های دندان و لثه نقش دارند.

وی افزود: وظایف این بهداشتکاران در زمینه آموزش از مادران باردار آغاز و در مهد کودک به طور جدی ادامه پیدا می کند. در هر مهد کودک و مدرسه باید یک بهداشتکار دهان وجود داشته باشد ولی متاسفانه چنین برنامه ای را در کشورمان نداریم و به ندرت مهدک کودک و دبستانی پیدا می شود که بهداشتکاران در آنجا فعالیت کنند.

بحرینی تصریح کرد: طبق آمار در دهان هر کودک شش ساله ایرانی 5 دندان پوسیده وجود دارد در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته تا 20 سالگی دندان های سالمی دارند و نمی دانند که پوسیدگی چیست.

وی ادامه داد: دندانپزشکی شامل دو بخش درمان و پیشگیری است، فارغ التحصیلان زیادی داریم و در بخش درمان بسیار خوب عمل شده است ولی متاسفانه در بخش بهداشت دهان و پیشگیری بسیار ضعیف عمل شده است.

این کارشناس بهداشت دهان و دندان افزود: در بخش بهداشت دهان به دلیل اینکه هزینه آن فقط با یک مسواک انجام می گیرد دندانپزشکان علاقه ای به اجرای بهداشت دهان و پیشگیری ندارند.

بحرینی با بیان اینکه دولت باید در زمینه بهداشت دهان و پیشگیری سرمایه گذاری کند، گفت: باید کاردان‌های بهداشت دهان استخدام و وارد مراکز هدف شوند. در یک ناحیه آموزش و پرورش یک بهداشتکار می تواند آن ناحیه را تحت پوشش قرار دهد ولی در کشورمان اهمیت روی بخش درمان است. به علت فقر بهداشت دهان ایمپلنت یا کاشت دندان مصنوعی با واحدی چند میلیون تومان روز به روز افزایش می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha