چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۳
کد خبر: 81719

هنگام زلزله باید به مکان‌هایی پناه برد که از ساختمان‌هایی امن به حساب می‌آیند.

فوریت های پزشکی قبل و بعد از زلزله
سلامت نیوز : مهم‌ترین عامل خسارت مالی و جانی در حین زلزله، آسیب‌پذیری ساختمان‌هاست. هنگام زلزله باید به مکان‌هایی پناه برد که از ساختمان‌هایی امن به حساب می‌آیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ عموما نشانی چنین مکان هایی با رادیو به اطلاع مردم می رسد. این مکان ها برای اسکان افرادی که مکانی برای زیست ندارند و خانه و کاشانه آنان تخریب شده، تدارک دیده شده است.

افرادی که منزل آنان توان تحمل زلزله را دارد، باید توجه کنند که ممکن است در زمان زلزله به دلیل آسیب های عمومی مثل نشت گاز و ترکیدن لوله های آب و اتصالی برق، محل سکونت آنها در معرض خطر باشد. محل های امن، مکان های روباز یا سرپوشیده مقاوم هستند که برای 72 ساعت از زمان وقوع زلزله به عنوان سرپناه استفاده می شود.

قبل از تخلیه محل زندگی خود، برای جلوگیری از بروز آتش سوزی و نشت آب، شیرهای آب و گاز را بسته و فیوز برق را قطع کنید. وسایل لازم و ضروری مثل داروهای مصرفی خود را به همراه ببرید.

برای عبور از گذرگاه ها تا رسیدن به اماکن امن باید از مسیرهایی کوتاه و عریض استفاده کرد. از کنار دیوارها عبور نکنید، چراکه ممکن است یکباره فروبریزند.

نقاط امن شامل زیر میز و گوشه های داخلی دیوار است. برخلاف موارد گفته شده، ساختمان های بلند، تابلوهای تبلیغاتی، شیشه های ساختمان، کابل برق و تیر برق خطرناک بوده و باید از آنها دوری کرد.

برای خروج از ساختمان به سمت خروجی ها هجوم نبرید. هجوم ناگهانی باعث بسته شدن خروجی شده و سرعت تخلیه افراد را دشوار می کند.هنگام هجوم به در خروجی امکان زمین افتادن و زیر پا قرار گرفتن افراد ناتوان همچون کودکان و افراد سالخورده وجود دارد. برای حرکت سعی کنید که گروهی حرکت کنید.

وقتی افراد باهم باشند هم از نظر روانی آرامش و قدرت بیشتری را حس می کنند و هم خطرات ناشی از تنها بودن و گیر افتادن کاهش می یابد. از طرفی می توانید به دیگران به صورت دسته جمعی کمک کنید.

در زمان زلزله در صورت امکان از خودرو استفاده نکنید. در صورتی که در حال حرکت در خودرو هستید آن را به سمت راست خیابان برده و متوقف کنید.

بهتر است در زمان زلزله رادیو روشن بوده تا از اخبار مطلع شوید. به ازای هر نفر 1.5 لیتر آب معدنی با خود به همراه ببرید. غذاهای کنسروی و مقوی مثل بیسکویت، خرما و کشمش برای مدتی که دسترسی به مواد غذایی ندارید، مناسب است.

مسواک، خمیر دندان و داروهای مصرفی روزانه همگی لازم است. فراموش نکنید که دست کم برای 72 ساعت دارو با خود به همراه داشته باشید.

رادیو، باتری و چراغ قوه برای اطلاع از اخبار و جهت یابی در شب لازم است. وسایل گرمایشی مثل پتو و لباس مناسب فصل با خود به همراه داشته باشید. مدارک معتبر مثل کارت شناسایی، دفترچه بیمه و مدارک مالکیت خود را به همراه ببرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha