چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 81723

سوگند نامه‌ای که پزشکان بر آن عهد بسته‌اند را نباید از یاد برد و تاسف بار است که برخی پزشکان در قبال کسب درآمدی بیشتر، حتی چند روز حاضر به اعزام به مناطق محروم این مرز و بوم نیستند.

سوگندنامه‌هایی که به فراموشی سپرده می‌شوند!
سلامت نیوز : پزشکی و حرفه طبابت از دوران قدیم همیشه مورد احترام جامعه بوده است، چرا که این قشر زحمت کش تمامی تلاش خود را برای بهبودی حال بیماران و نجات جان انسان‌ها به کار می‌برد، ولی عده‌ای همیشه هستند که با عملکرد خود زحمات سایرین را نیز زیر سوال می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ شهرستان محمدیار، واقع در 15 کیلومتری نقده با وضعیت نیمه تعطیل تنها درمانگاه خود روبه‌روست؛ عده‌ای از اهالی این شهرستان طی تماس با دفتر ایسنا و ابراز نگرانی از وضعیت موجود تنها درمانگاه محمدیار، خواستار پیگیری موضوع شدند.

با توجه به گزارش‌های رسیده، تنها درمانگاه شبانه روزی محمدیار مدتی است به حالت نیمه تعطیل درآمده و مردم این بخش را با مشکلات فراوانی مواجه ساخته و هنوز هیچ اقدام مناسبی جهت رفع این مشکل صورت نگرفته است، این درمانگاه تنها درمانگاه بخش 8000 نفری محمدیار و 36 روستای اطراف آن محسوب می‌شود.

بابایی، بخشدار محمدیار در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: دو هفته است که درمانگاه محمدیار خارج از وقت اداری تعطیل است. در این دو هفته مشکلات زیادی وجود داشته و مردم به این وضعیت معترض هستند، آنها فقط باید در ساعات اداری بیمار شوند و هر لحظه ممکن است حادثه ناگواری برای مردم محمدیار پیش بیاید اما آن صدایی که به جایی نمی‌رسد فریاد است!

وی خاطرنشان کرد: در همان روزهای نخست، فرمانداری این مساله را از طریق دانشگاه علوم پزشکی ارومیه پیگیری کرد که به ما جواب دادند کمبود پزشک داریم، ظاهرا مشکل کمبود پزشک در کشور را مردم محمدیار باید تحمل کنند.

دکتر ساکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیز در این رابطه نیز گفت: ما در مقاطعی با کمبود پزشک مواجه می‌شویم که متاسفانه این مشکل دو هفته است در محمدیار وجود دارد، این مساله را در اولویت قرار داده‌ایم و منتظر پاسخ وزراتخانه هستیم تا پزشک اعزام کنند. چاره‌ای نیست فعلا باید منتظر بمانند. اگر هم فردی خارج از ساعت اداری بیمار شد با آمبولانس به مکان دیگری انتقال می‌یابد.

هاشمی، فرماندار نقده نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مشکل درمانگاه محمدیار تمام شدن زمان طرح پزشکان آن بخش است. وقتی طرح خدمت پزشکان تمام می‌شود معمولا یکی دو ماه طول می‌کشد تا فرد دیگری جایگزین شود.

وی ادامه داد: طبق صحبت‌هایی که با دکتر ساکی، رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، داشتیم متوجه شدیم حل این مساله برعهده مرکز است و دلیل آن پایان طرح پزشکان محمدیار است.

هاشمی تصریح کرد: وقتی در شهر دیگر یعنی نقده که تنها چندین کیلومتر با محمدیار فاصله دارد، پزشک پیدا نمی شود رفتن به شهر دیگر برای معالجه طبیعی است، همانطور که اگر در ارومیه پزشک پیدا نشود باید به تهران بروید؛ مردم محمدیار هم باید به نقده بروند.

فرماندار نقده ادامه داد: نگرانی‌ها بیشتر از این بابت است که فکر می‌کنند این درمانگاه قرار است تعطیل بشود که اینطور نیست، با‌ آمدن پزشکان جدید و شروع دوره دیگری از طرح آنها این مشکل رفع خواهد شد.

هاشمی خاطرنشان کرد: در شهرهای دیگر پزشک زیاد است و این مشکل به چشم نمی‌آید، به هر حال ما این مساله را پیگیری کردیم و همچنان پیگیری می‌کنیم.

عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، نیز در این رابطه به ایسنا گفت: برای تمامی مراکز درمانی قوانین خاصی تعریف شده که باید طبق آن عمل شود، برای شبانه روزی کردن هر درمانگاه نیاز به سه پزشک است که در صورت حائز بودن برخی شرایط همانند جمعیت متناسب، این دستور از سوی وزارت بهداشت صادر می‌شود.

وی با بیان این‌که مردم محمدیار برای درمان خود در خارج از ساعت اداری به نقده مراجعه کنند، اظهار کرد: بیمارستان امام خمینی (ره) نقده یکی از بیمارستان‌های مجهز به شمار می‌رود، لزومی ندارد هزینه شود و مراکز درمانی دیگری نیز در نزدیکی آن به بهره برداری برسد؛ همین موارد بر اشنویه نیز حاکم است، شهرستان اشنویه دارای یک بیمارستان و فاقد هرگونه تخصصی است، ولی مردم آن شهرستان می‌توانند برای درمان خود به محمد یار مراجعه کنند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران دارای جایگاه ویژه‌ای در حوزه پزشکی است و جز 10 کشور اول جهان در این رابطه محسوب می‌شود که به این موضوع افتخار می‌کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد: متاسفانه آذربایجان غربی از کمبود پزشک رنج می برد، پزشکان موجود نیز قبول نمی‌کنند که فاصله کیلومتری تا محمدیار را هر روز طی کنند، ولی در این راستا اگر شورای محمدیار، آماری در رابطه با جمعیت اهالی این منطقه را به صورت کتبی ارائه دهد، در صورت رعایت قوانین می‌توانیم پیگیر این موضوع باشیم.

با پیگیری‌های انجام شده رفته رفته ابعاد جدید و تامل برانگیزی از ماجرا روشن می‌شود؛ گویا کمبود پزشک و مشکلات درمانی در آذربایجان غربی پس از این، یک مسئله ساده و بسیار پیش پا افتاده تلقی خواهد شد، چرا که برخی مسوولان نه تنها قول رسیدگی به این موضوع را تا چندین ماه آینده می‌دهند، بلکه ادعا بر عادی بودن این معضل دارند.

شاید اگر تصور کرد در صورتی که برای یک کودک یا نوزاد در این منطقه، خارج از وقت اداری حادثه‌ای همانند بیماری تشنج رخ دهد، به طور حتم با تبعات فاجعه باری مواجه خواهیم شد که اقدامات پس از آن نیز همان مثال نوش‌دارو پس از مرگ سهراب خواهد بود.

گذشته از این موارد، سوگند نامه‌ای که پزشکان بر آن عهد بسته‌اند را نیز نباید از یاد برد، در کشوری که هزاران شهید برای دفاع از جان، شرف و ناموس ملت از زندگی خود گذشتند، تاسف بار است که برخی پزشکان در قبال کسب درآمدی بیشتر، حتی چند روز حاضر به اعزام به مناطق محروم این مرز و بوم نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha