سلامت نیوز : عضو کمیته سلامت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طی ۵ سال گذشته ارزش افزوده سرمایه گذاریها درحوزه سلامت نه تنها افزایش نداشته بلکه حدود ۴ درصد هم کاهش پیدا کرده، تعداد افرادی که به خاطر هزینه‌های کمرشکن سلامت در سال فقیر می شوند نیز افزایش یافته و در تهران به ۹.۵ درصد جمعیت رسیده است.

محمدرضا واعظ مهدوی در گفت و گو با فارس افزود: طبق آخرین آنالیز حسابهای ملی کشور و بر اساس گزارش رسمی حساب ملی سلامت در سال ۹۰ که آخرین آمار منتشر شده در این زمینه است، طی سالهای ۸۶ تا ۸۹ ارزش افزوده سرمایه گذاریها درحوزه سلامت نه تنها ارزش افزوده نداشته بلکه متأسفانه شاهد کاهش ۳ تا ۴ درصدی ارزش افزوده این سرمایه گذاریها در کشور هستیم.

وی گفت: این یک اتفاق بسیار ناگوار است که این همه سرمایه‌گذاری که در بخش بهداشت و درمان در کشور انجام شده است نه تنها ارزش افزوده نداشته بلکه افت ارزش هم داشته است. این مسئله نگران کننده در بخش آموزش هم رخ داده است و بر عکس سرمایه گذاری ها در بخش واسطه گری، دلالی و ساختمان طی سالهای اخیر و به خصوص ۵ سال اخیر با ارزش افزوده قابل توجهی مواجه بوده است.

وی افزود: این آنالیز اقتصادی نشان می‌دهد که اقتصاد کشور در مسیر اشتباهی قرار گرفته است و بخشهای غیرتولیدی، غیر مولد و غیر فرهنگی و اجتماعی سودآور هستند و سرمایه گذاری در آنها ارزش افزوده دارد و نشانه عدم تعادل در اقتصاد کشور است.

رئیس کمیته اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در عین حال شاهد افزایش شدید قیمتها و تورم در هزینه‌های درمانی مردم هستیم به طوری که هزینه پرداخت از جیب مردم در سالهای اخیر به طور مداوم افزایش پیدا کرده است و همزمان با آن هزینه‌های کاتاستروفی یا همان هزینه‌های کمرشکن و فقر آور درمانی نیز به طور مدام افزایش پیدا کرده است.

واعظ مهدوی گفت: مطالعات نشان می‌دهد که در تهران سالانه ۹.۵ درصد جمعیت دچار هزینه‌های کاتاستروفی یعنی هزینه‌های کمرشکن سلامت می‌شوند و به زیر خط فقر می‌روند و این آمار در کشور بر اساس اعلام وزیر اسبق بهداشت بین ۵ تا ۷.۵ درصد است.

این کارشناس اقتصاد سلامت افزود: البته در مورد هزینه‌های کمرشکن سلامت و همچنین سهم پرداخت از جیب مردم متأسفانه هیچ آمار رسمی منتشر شده نداریم و به نظر می‌رسد یکی از ضروریتهای دولت جدید این است که آمار رسمی را در این حوزه ها منتشر کند و حتی اگر این آمار نامناسب باشد اعلام آن هشداری است برای مسئولان که در سیاستگذاریهای خود اصلاحات لازم را انجام دهند.

وی گفت: باید بین سیاستهای غلط و درست تفکیک قائل شویم، عدم ارائه آ‌مار، پنهان کردن و نادیده گرفتن وضعیت و شاخصهای موجود کمکی به حل مشکلات کشور نمی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha