چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 81747

سلامت نیوز : مدیرکل نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو آخرین آمار تولید فرآورده‌های غنی شده و محصولات غذایی پروبیوتیک را اعلام کرد.

مهندس عباس مهدی‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه تاکنون 501 محصول غذایی غنی شده در کشور به تولید رسیده است، عنوان کرد: از این تعداد، 63 محصول در سال 1390 و 48 محصول در سال 1391 پروانه ساخت دریافت کرده و وارد بازار شده‌اند.

وی در ادامه مجموع محصولات غنی شده را به تفکیک تعداد محصولات به شرح زیر اعلام کرد:

آب آشامیدنی 1
آبمیوه 6
آرد 437
بستنی 2
بیسکویت 2
پرمیکس 2
پودر شیر 2
سبوس 1
شیر 25
شیرخشک 6
فرآورده غلات 2
کیک 2
ماست 11
ماکارونی 2

مدیرکل نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو همچنین ضمن اعلام این خبر که تاکنون 182 محصول پروبیوتیک در کشور به تولید رسیده است، گفت: از این تعداد 37 محصول پروبیوتیک مربوط به سال 1390 بوده و 20 محصول پروبیوتیک نیز در سال 1391 به تولید رسیده است.

مهدی‌زاده مجموع فرآورده‌های پروبیوتیک را به تفکیک تعداد محصولات به شرح زیر اعلام کرد:

ماکارونی 1
بستنی 20
پنیر 11
دوغ 9
شیر 1
شیر خشک 7
غذای کودک 7
گز 10
ماست 111
نوشیدنی 5

وی با بیان اینکه غنی سازی مواد غذایی بر اساس نوع آن انجام می‌شود، گفت: به عنوان مثال فرآورده‌های آردی با آهن و اسید فولیک غنی سازی می‌شوند. چند سال پیش، به علت کمبود زیاد آهن و اسید فولیک در جامعه، وزارت بهداشت کارخانه‌ها را اجبار کرد که آردهای خود را با آهن و اسید فولیک غنی کنند.

فرآورده‌های پروبیوتیکی حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که اثرات مفیدی در سلامتی مصرف کننده برجای می‌گذارند. اصطلاح پروبیوتیک که ریشه لاتین - یونانی دارد، به معنی « برای زندگی» است و سازمان جهانی بهداشت، این اصطلاح را به «ارگانیسم‌های زنده‌ای» اطلاق می‌کند که در صورت مصرف به میزان لازم، اثرات «سلامت‌زایی» موثری برای میزبان خود دارند. پروبیوتیک، به‌عنوان صفت مواد غذایی حاوی این باکتری‌ها هم به‌کار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha