چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
کد خبر: 81767

سلامت نیوز : بسیاری از مردم قطر با معضل اضافه وزن دست به گریبان هستند و گرمای هوا در این کشور جایی برای فعالیت بدنی در هوای باز نمی‌گذارد و به همین خاطر مردم بیشتر وقتشان را در مراکز خرید سرپوشیده و خنک می‌گذرانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ با توجه به اهمیت تحرک و پیاده‌روی در حفظ تناسب اندام و کاهش وزن، اخیرا «پاساژگردی» به ورزشی تازه در قطر تبدیل شده است.

قطر علاوه بر اینکه در صدر فهرست ثروتمندترین کشورهای جهان است در خاورمیانه نیز در فهرست کشورهای دارای بالاترین نرخ اضافه وزن، جایگاه اول را به خود اختصاص داده‌ است.

بر اساس آمار‌ موسسه پژوهشی و بین‌المللی IASO در قطر 34 درصد مردان و 45 درصد زنان مبتلا به چاقی ناحیه شکمی هستند.

نکته قابل توجه در این است که چاقی قطری‌ها به دلیل کمبود ورزشگاه یا برنامه‌های ورزشی در این کشور نیست ‌بلکه در قطر به اندازه کافی ورزشگاه و مسیرهای مخصوص پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری وجود دارد اما مشکل بزرگ در این شهر، دمای بالای هواست که عملا فعالیت ورزشی در هوای باز را به شکنجه تبدیل می‌کند. در هوای 40 درجه سانتیگراد شاید تنها چند گردشگر دلخوش و بی‌تجربه را بتوان پیدا کرد که در ساحل قدم می‌زنند و انگار عزمشان را برای پخته شدن جزم کرده‌اند.

قطری‌ها در این هوا ترجیح می‌دهند تا در فضاهای سربسته و دارای تهویه هوا تردد کنند. مراکز خرید با رستوران‌های زنجیره‌ای یکی از انتخاب‌های اول مردم این کشور است.

17 درصد از مردم این کشور به دیابت مبتلا هستند. پرفسور «عبدالبادی ابو سمره»، جراح ارشد بیمارستان «حمد» در شهر دوحه می‌گوید: یک سوم از افرادی مبتلا به دیابت نوع دوم به هیچ‌وجه از بیماری خود خبر ندارند. آنها وقتی متوجه ابتلا به دیابت می‌شوند که بینایی‌شان را از دست‌می‌دهند، دچار حمله قلبی می‌شوند یا مشکل اعصاب پیدا می‌کنند.

این وضعیت موجب شده تا مسئولان قطری به دنبال راهی برای پایان دادن به این بحران باشند. حالا که نمی‌توان مردم را از مراکز خرید به قصد ورزش و تحرک بدنی بیرون کشید، پس باید کاری کرد که در همان مراکز خرید آنها مجبور به این کار شوند.

برنامهی جدید مسئولان قطری که «Walk More, Walk The Mall» نام دارد، هدف اصلی‌اش به حرکت درآوردن مشتریان است.

چهار مرکز خرید بزرگ در شهر قطر در این پروژه شرکت‌ کرده‌اند. صاحبان این مراکز خرید نقشه ‌ساختمان را‌ که در آن چندین مسیر را به عنوان مسیر‌های پیاده‌روی مشخص شده در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. برای اینکه هر فردی بتواند از پیش بداند که در پایان مسیر چقدر انرژی در نهایت مصرف کرده‌، میزان کالری مصرفی هر مسیر نیز درج شده است.

در ابتدای این برنامه که از ماه ژوئیه سال جاری میلادی (2013) آغاز شد، نزدیک به 1000 نفر شرکت داشتند. در این بین نزدیک به 18 هزار نفر عضو این برنامه شده‌اند و تاکنون 2.4 میلیارد کیلومتر طی شده است.

مراکز خریدی که در این پروژه شرکت داشته‌اند، ساعات کاری خود را با هدف جلب رضایت مشتریان علاقمند به «تحرک» به مدت دو ساعت افزایش داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha