سلامت نیوز : وزیر بهداشت اعلام کرد: 95 درصد پوشش بهداشتی به جمعیت روستایی کشور توسط بهورزان صورت می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر سیدحسن هاشمی در پیامی به مناسبت روز بهورز آورده است: مراقبتهای بهداشتی اولیه، از اساسی‌ترین اقدامها در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع مختلف محسوب می‌شود. گسترش شبکه بهداشتی - درمانی در کشور ما نیز این فرصت را پدید آورده که مردم با بهره‌‌گیری از خدمات 18 هزار خانه بهداشت و 5 هزار مرکز بهداشتی - درمانی، دسترسی مستقیم به مراقبت‌های بهداشتی اولیه داشته باشند. همزمان با این توسعه سخت افزاری، 35 هزار بهورز در خانه‌های بهداشت، نقشی بی بدیل در ایجاد و توسعه سلامت تا دور افتاده ترین نقاط ایران را برعهده گرفته‌اند.

در حقیقت بهورزان، پیام آوران سلامت در کشورند. نیروهای خدومی که نه از منظر درمان، که با نگاه پیشگیری از بیماری‌ها تربیت شده‌اند و در محروم‌ترین نقاط کشور در حال ارایه خدمات به هموطنان هستند. این رویکرد و تلاش بی‌وقفه بهورزان سبب شده خدمات پیشگیری در مناطق روستایی از مناطق شهری نیز پیشی بگیرد.

امروزه مراقبت از بیماریهای غیر واگیر از جمله فشار خون و دیابت، خدمات بهداشت محیط و حرفه‌ای و کنترل بیماری‌ها اعم از واگیردار و غیر واگیردار از جمله وظایف بهورزان است. ایشان در کنار این خدمات، ضمن برقراری ارتباطی صمیمی با زنان روستایی و در پی تلاشی گسترده، میزان مرگ و میر مادران به علت عوارض بارداری و زایمان را تقلیل داده و در رشد سایر شاخص‌های بهداشتی نیز نقش چشمگیری داشته و دارند.

بر اساس گزارش کارشناسان سازمان جهانی بهداشت، بهورزان عزیز ایرانی، عامل اصلی کاهش مرگ و میر و افزایش امید به زندگی در روستاها هستند. این در حالی است که کمتر کشوری را می‌توان یافت که دارای نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی و سلامتی‌ای باشد که 95 درصد جمعیت روستایی آن توسط بهورزان بومی پوشش داده شود.

اینک جامعه بهورزی ایران به عنوان پیش قراول امور بهداشتی و درمانی، در پی سال‌ها تلاش مخلصانه، جلوه‌ای از مدنیت اسلامی منطبق بر اصول قانون اساسی را در پهنه کشور متبلور ساخته و در این مسیر، افتخارات عظیمی در کارنامه چندین ساله خود ضبط کرده است.

اینجانب بر خود لازم می‌دانم روزی را که به نام کسانی نامگذاری شده که تعالی و تکامل خود را در خدمت خالصانه به روستائیان یافته‌اند، تبریک و تهنیت گفته، از خدمات ارزنده‌شان تقدیر و تشکر کنم و موفقیت روز افزون ایشان را از درگاه ایزد منان مسئلت نمایم.

امید که با اتکال به حضرت سبحان، ضمن ارتباط موثرتر با اقشار مختلف مردم، شاخص‌های بهداشتی را با رعایت کیفیت، ارتقاء بخشند و با ارایه  خدمات شایسته، سلامت و سعادت را به مردم عزیز ایران هدیه نمایند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha