پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۰

از آسیب‌های اجتماعی می‌توان به عنوان عنصری مخرب یاد کرد، زیرا مدت کوتاهی پس از ورود، زندگی را نابود می‌کند.

فقر فرهنگی،‌ مادر آسیب‌هاست
سلامت نیوز : از آسیب‌های اجتماعی می‌توان به عنوان عنصری مخرب یاد کرد، زیرا مدت کوتاهی پس از ورود، زندگی را نابود می‌کند. اگر فردی در خانواده‌ای با آسیب زندگی کند، اعتیاد، بی‌سوادی و به‌طور کلی بزهکاری او را تهدید می‌کند بنابراین این مسئولان هستند که باید با ورود به هنگام از طریق مشاوره از بروز فاجعه‌ها جلوگیری کنند.

«داوود محمدی» جامعه‌شناس در گفت‌وگو با «حمایت» بیشتر در این باره توضیح می‌دهد.

معنی آسیب اجتماعی به طور کلی چیست؟ چه کسانی بیشتر در معرض آن قرار دارند؟
به مجموعه‌ای از بی‌نظمی‌ها و ناهنجاری‌هایی که در جامعه رخ می‌دهد آسیب اجتماعی گفته می‌شود. از نظر تئوری افرادی که در محیط آسیب‌زا زندگی می‌کنند بیشتر در معرض خطر هستند اما این موضوع قطعیت ندارد و نمی‌توانیم آن را تعمیم دهیم.

چند نوع از آسیب‌های اجتماعی را نام ببرید.
طلاق، اعتیاد، بی‌سوادی، زورگیری و به‌طور کلی هر نوع رفتاری که ناهنجاری در جامعه داشته باشد را می‌توان در این گروه قرار داد.

به نظر شما برای فردی که در یک خانواده آسیب‌زا زندگی می‌کند باید چه کارهایی انجام داد تا او نیز هم گرفتار نشود؟
برای شناسایی این خانواده‌ها می‌توان از دادگاه‌ها کار را آغاز کرد و فرزند والدینی که قصد جدا شدن از هم را دارند تحت آموزش‌ قرار داد. فقر یکی دیگر دلایل گرایش به آسیب‌های اجتماعی است بنابراین دولت می‌تواند با در اختیار دادن شغل یا افزایش درآمد در کاهش آسیب‌ها موثر عمل کند .برخی والدین هستند که شرایط سرپرستی را ندارند بنابراین سازمان‌های ذی‌ربط می‌توانند سرپرستی کودک را قبول کنند یا کودک را به مدرسه‌های شبانه‌روزی رایگان برای ادامه تحصیل ارجاع دهند. به کار گیری این روش‌ها می‌تواند تا اندازه زیادی در کاهش بروز ناهنجاری‌ها موثر باشد.

بی‌سوادی را یکی از آسیب‌های اجتماعی نام بردید به نظر شما دلیل اصلی بی‌سوادی در کشور ما چیست؟
در قانون اساسی کشور ما تحصیل باید از ابتدایی تا دانشگاه رایگان باشد زیرا سواد یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه‌یافتگی در کشور محسوب می‌شود، البته طبق آمارها 10 میلیون نفر در کشور ما بی‌سواد هستند که این پدر و مادرها می‌توانند یکی از عوامل تشویق فرزندان به درس نخواندن باشند که این موضوع فقر فرهنگی افراد را نشان می‌دهد. البته فقر مالی نیز دلیلی برای تشویق فرزندان به کار کردن و کسب درآمد و دوری از تحصیل است. اگرچه دولت برای روستاهایی که تنها 20 خانوار هم داشته‌اند معلم و مدرسه دارد اما معلم نمی‌تواند افراد را به زور وادار به درس خواندن کند، خوشبختانه در سال‌های اخیر با اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت گرفته از تعداد کودکان بی‌سواد کاسته شده است اما باز هم بی‌سوادی در برخی روستاها دیده می‌شود.

چرا در سالهای اخیر روند آسیب های اجتماعی افزایش یافته است ؟
در سال‌های اخیر به واسطه تهاجم فرهنگی این موضوع در میان جوانان کم‌رنگ شده است به طوری که برخی موضوع‌ها به اشتباه نام خرافه به خود گرفته‌اند و مردم از انجام آن سرباز می‌زنند. پس هرچه معنویات کم باشد بزه‌کاری در جامعه افزایش می‌یابد. برای روشن‌تر شدن این موضوع طلاق را مثال می‌زنم. طلاق در مضامین دینی ما توصیه نمی‌شود و موضوعی زشت است اما گاهی اوقات قبح ریخته می شود به طوری که امروز به راحتی به برخی افراد توصیه می‌شود تا زندگی خود را ادامه ندهند و زندگی جدید آغاز کنند. در این زمینه‌ها باید مسئولان فرهنگی کشوردرپررنگ شدن موضوع‌های معنوی گام بردارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد خانواده در غرب به دلیل بی‌توجهی به معنویات رو به انحطاط است پس ما نیز نباید راه شکست خورده آنان را بیازماییم.

برای رفع فقر فرهنگی چه کارهایی می‌توان انجام داد؟
فقر فرهنگی بیشتر در مناطق دورافتاده دیده می‌شود، بنابراین در این موضوع باید رسانه‌ها پای کار بیایند و با بیان مضرات ب آسیب‌هایی که در انتظار فرد بی‌سواد است افراد را تشویق به فراگیری دانش کنند.

اطلاعی از استان‌هایی که بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند دارید؟
استان‌های سیستان بلوچستان، بوشهر، کردستان و لرستان بیشتر درمعرض آسیب هستند. در برخی از روستاهای این استان‌ها تحصیل موضوع مهمی به شمار نمی‌رود. همین عامل باعث می‌شود این استان‌ها در صدر مراکز آسیب‌زا باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha