پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 81780

رخی افراد یا به علت مادرزادی یا بر اثر ضربه یا حادثه با نقص این عضو روبه رو هستند. امروزه این مشکل هم مانند دیگر نقایص مرتبط با زیبایی، قابل اصلاح و ترمیم است.

روش های ترمیم نقایص گوش
سلامت نیوز :  شنوایی یکی از حواس پنج گانه است. شنیدن از طریق گوش و با تشخیص ارتعاشات صوتی صورت می گیرد. از طرفی گوش یکی از تاثیرگذارترین اجزای صورت در زیبایی چهره است اما برخی افراد یا به علت مادرزادی یا بر اثر ضربه یا حادثه با نقص این عضو روبه رو هستند. امروزه این مشکل هم مانند دیگر نقایص مرتبط با زیبایی، قابل اصلاح و ترمیم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره با دکتر کیانوش ناهید، متخصص گوش و حلق و بینی، عضو انجمن جراحان پلاستیک آسیا و عضو جامعه جهانی جراحان بازسازی گوش گفت وگو کردیم که در ادامه می آید.

گوش خارجی یک ساختمان پیچیده شامل غضروف و پوست است. در برخی از افراد این ساختمان به طور مادرزادی دارای اشکالات آناتومیکی خفیف (کوچک بودن اندازه) یا شدید است (در این موارد گوش به شکل بادام زمینی است یا حتی گوش خارجی وجود ندارد). حوادث و ضربات شدید نیز می تواند باعث تخریب غضروف و پوست گوش شود. نقایص زیبایی گوش روی چهره انسان تاثیرگذار است و می تواند فرد را با مشکلات روحی مواجه کند. به همین دلیل بازسازی این عضو اهمیت زیادی دارد. به ویژه در موارد مادرزادی بهتر است قبل از سن مدرسه، کودک جراحی شود تا در مواجهه با همکلاسی هایش دچار مشکلات روحی نشود. بازسازی نقایص گوش خارجی شامل استفاده از روش های غیرجراحی و جراحی است. در روش غیرجراحی، پروتزی به شکل گوش ساخته و به پوست بیمار به روش های مختلف متصل می شود.

در روش جراحی برای موارد خفیف، بازسازی با تغییر شکل و حذف و اضافه کردن غضروف های گوش و در موارد شدید، ساخت اسکلت غضروفی گوش و قرار دادن در زیر پوست سر بیمار انجام می شود. این اسکلت به دو روش آماده می شود، یا قسمتی از غضروف دنده بیمار برداشته و شکل دهی می شود، یا از قالب های آماده از جنس مواد مصنوعی استفاده می شود. رسیدن به نتیجه نهایی مستلزم انجام ۳ یا ۴ مرحله  جراحی است. باید دانست در مواردی که از مواد مصنوعی برای ساخت قالب غضروف استفاده می شود، خطراتی مانند تخریب پوست وجود دارد؛در حالی که استفاده از غضروف دنده این مشکل را ندارد.

وی درباره میزان شدت اختلالات مادرزادی گوش خارجی گفت: این عامل بر نتایج موفقیت عمل و هزینه های آن تاثیرمی گذارد. در بیشتر موارد، در همان ابتدای تولد نوزاد، پدر و مادر متوجه مشکلات ساختاری گوش خارجی می شوند و به سرعت به پزشک مراجعه می کنند. در این مرحله، کارهای تشخیصی مثل سی تی اسکن از استخوان جمجمه انجام می شود تا مشخص شود ساختار داخلی گوش چگونه است زیرا معمولا همراه با اختلالات نقص مادرزادی گوش خارجی، ممکن است گوش داخلی و میانی هم دچار اختلال باشد. معمولا در کسانی که مشکل مادرزادی گوش خارجی دارند تنگی یا انسداد کامل کانال گوش میانی هم وجود دارد. بررسی های دیگر شامل عکس برداری از مهره های گردن و انجام سونوگرافی کلیه است زیرا کسانی که گوششان به هر دلیلی، اختلال مادرزادی دارد، ممکن است اختلال ساختاری مهره های گردنی و کلیه هم داشته باشد.

در صورتی که بیمار مشکل خاصی نداشته باشد، بهترین سن برای انجام جراحی زیبایی بازسازی گوش ۶تا۸ سالگی است. توصیه می شود که حداقل مرحله اول و دوم بازسازی گوش قبل از سن مدرسه انجام شود. دلیل انتظار برای شروع عمل جراحی این است که قفسه سینه بیمار باید به اندازه کافی رشد کرده باشد تا جراح بتواند مقدار مناسبی از بافت غضروفی دنده ها را بردارد.

جراحی بازسازی گوش روی شنوایی تاثیر واضحی ندارد و در موارد اختلال آناتومیک گوش میانی یا گوش داخلی، بیمار ممکن است نیاز به انجام جراحی برای گوش داخلی یا استفاده از سمعک داشته باشد؛ سمعک هایی که یا به طور طبیعی پشت گوش قرار می گیرد یا در داخل استخوان کاشته می شود و باعث انتقال شنوایی از طریق استخوان های جمجمه می شود.

مشکل قوس گوش و زاویه ای که با صورت دارد یکی از اختلالات شایع گوش خارجی است. اصلاح برجستگی گوش ها معمولا از طریق ایجاد یک برش کوچک در پشت گوش و خم کردن غضروف هایی که میزان قوس طبیعی ندارد، قابل انجام است. البته رضایت بیمار از عمل جراحی در نهایت از چهره جدیدش اهمیت زیادی دارد. برای همین قبل از عمل جراحی باید از بیمار درباره میزان تغییری که مدنظر اوست، سوال شود.

روش های باز توانی شنوایی

شنوایی، یکی از حواس بسیار مهم انسان است و اگر به هر دلیلی دچار ضایعه شود، زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

از این رو وقتی نوزادی به دنیا می آید، انجام تست های اولیه شنوایی بسیار ضروری است تا اگر مشکلی داشت کار تشخیص و درمان انجام شود. چون اگر کودک نتواند بشنود طبیعتا در آینده قادر به صحبت کردن هم نخواهد بود از طرفی در سنین بالا نیز ممکن است شنوایی دچار اختلال شود. به همین دلیل توصیه می شود به محض این که بیمار احساس کرد که شنوایی اش مشکل پیدا کرده و با علایمی مثل سرگیجه یا وزوز گوش همراه است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند.

بررسی های بالینی، آزمون های شنوایی سنجی و تصویربرداری برای تشخیص علت کاهش شنوایی و اقدامات درمانی اهمیت دارد. در موارد کاهش شنوایی شدید حسی عصبی(آسیب عصب شنوایی)، بازتوانی بیمار شامل استفاده از وسایل کمک شنوایی مثل سمعک است تا وی بتواند به محیط کار و زندگی و خانواده اش بازگردد. چندین نوع سمعک وجود دارد؛سمعک هایی که پشت گوش قرار می گیرد، سمعک هایی که داخل گوش خارجی گذاشته می  شود، سمعک هایی که داخل کانال گوش گذاشته می شود و دیده نمی شود.

از دیگر روش های بازتوانی شنوایی، ایمپلنت حلزون شنوایی یا به اصطلاح کاشت حلزون است که دستگاه مربوطه زیر پوست جمجمه کاشته می شود تا صداهایی را که از یک وسیله مشابه سمعک دریافت می کند به حلزون شنوایی منتقل کند. اما در کسانی که به هر دلیلی عصب شنوایی شان آسیب دیده است و روش کاشت حلزون برای آن ها اثرگذار نیست، از روش جایگزین استفاده می شود که به صورت کاشت دستگاه در ساقه مغز است. در موارد خاصی که گوش میانی اختلال دارد ولی گوش داخلی سالم است، از ایمپلنت  های گوش میانی استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha