پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 81783

تب داغ دریاچه ارومیه، گلوگاه نمكین وخشك این دریاچه و كشتی‌های بر نمك نشسته‌ای كه از خود بر جای گذاشته این روزها رنگ و رویش را به سفیدی میت در حال احتضار برده است. چه كسی می‌داند این رویای آبی به كجا خواهد رفت و چقدر توان مقاومت خواهد داشت.

سلامت نیوز : تب داغ دریاچه ارومیه، گلوگاه نمكین وخشك این دریاچه و كشتی‌های بر نمك نشسته‌ای كه از خود بر جای گذاشته این روزها رنگ و رویش را به سفیدی میت در حال احتضار برده است. چه كسی می‌داند این رویای آبی به كجا خواهد رفت و چقدر توان مقاومت خواهد داشت. بی‌تردید «امید» به «تدبیری» درست تنها راه نجات اوست. كارگروه ویژه رسیدگی به وضعیت دریاچه ارومیه هفته گذشته تشكیل جلسه داد و تصمیماتی در این باره اتخاذ شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ مسعود باقرزاده كریمی معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست درباره مصوبات كارگروه ویژه دریاچه ارومیه در گفت‌و‌گو با ایران اظهار داشت:‌ در این نشست مقرر شد هر چه سریعتر اقدامات كلیدی كه در گذشته در قالب ستاد و كارگروه‌ها برای نجات ارومیه تدوین شده است مورد بازنگری و بررسی قرار گیرد و در 2 ماه مهلتی كه دكتر روحانی رئیس جمهور تعیین كرده‌اند، به این برنامه‌ها جامه عمل بپوشانیم.

وی تصریح كرد: همه دستگاه‌های متولی متفق‌القول بودند كه برنامه‌های تدوین شــــــده با یك بازنگــــری و آســـیب‌شناسـی می‌تواند ظرف زمان كوتاهی به مرحله اجرا در بیاید. براین اساس اجرای طرح‌های 24 گانه نجات این دریاچه آب شور نیاز به همكاری بین دستگاهی دارد كه در گذشته در مورد آن بسیار غفلت شد.

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سؤال كه چرا در گذشته با وجود برنامه، عزم جدی در اجرای آن وجود نداشت، گفت:‌ این‌كه چرا بین بخش بودجه، با بخش عملیاتی ما كه وزارت جهاد كشاورزی،وزارت نیرو و استانداری بودند هماهنگی وجود نداشت، موضوعی است كه در سازمان محیط زیست هیچگاه به آن پی نبردیم اما آنچه در حال حاضر نشانه‌های امیدوار‌كننده‌ای به دنبال دارد، وجود عزم راسخ و بلندی است كه در دولت جدید برای گذر از این بحران بزرگ مشاهده می‌كنیم.

اولویت‌ها برای نجات از مرگ
باقر‌زاده كریمی علاج دریاچه ارومیه را در اجرای برنامه‌های اولویت‌دار نظیرلایروبی كانال‌های منتهی به دریاچه، مدیریت منابع آب حوزه، تغییر الگوی كشت، تغییر و بالا بردن راندمان آبیاری با اختصاص بودجه مناسب، محدود كردن چاه‌های غیرمجاز حاشیه دریاچه و رها‌سازی آب در كنار اجرای این طرح‌ها به عنوان پازلی است كه باید به اجرا درآید تا در كوتاه مدت بتواند تا حدودی وضعیت دریاچه را از بحران نجات دهد.

توقف هر نوع ساخت و ساز سد در دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه با وجود داشتن 102 جزیره‌ای كه از سوی سازمان یونسكو به عنوان ذخیره‌گاه طبیعی جهان به ثبت رسیده است، این روزها حال خوشی ندارد.
این ناخوشی به قدری است كه با عبور از كنار دریاچه ارومیه شاهد احداث دكل مخابراتی در وسط آن خواهید بود، بی‌تردید غفلت چند ساله مسئولان از این دریاچه آب شور باعث شده مسئولان استانی نیز با احداث دكل مخابراتی آب پاكی بر دست مردم ارومیه بریزند.به هر ترتیب بحران این دریاچه به قدری است كه هیأت وزیران در دولت یازدهم در اولین نشست خود به وضعیت این دریاچه پرداخت و تصمیماتی جدی در این حوزه را در دستور كار قرار داد.باقر‌زاده كریمی افزود:‌ در حال حاضر تعداد زیادی سد در دست مطالعه در دریاچه ارومیه وجود دارد، براین اساس مقرر شده است در نخستین اقدام، دستور توقف همه ساخت‌و‌سازها در سدهای نیمه تمام و در سد‌های در دست مطالعه صادر شود.

با وضع فعلی تا 3 سال دیگر دریاچه محو است
در حالی كه از 5هزار و 400 كیلومتر مربع، وسعت، 3هزار و 400 كیلومتر مربع از این دریاچه خشك شده و تنها 2هزار كیلومتر مربع از آن باقی مانده است. یعنی بیش از 60 درصد این دریاچه خشك شده است. بنابراین اگر اقدامی برای نجات دریاچه ارومیه صورت نگیرد تا حداكثر 3 سال آینده دریاچه ارومیه‌ای وجود نخواهد داشت و سونامی نمكی كه پیش‌بینی شده بود با تبدیل منطقه به یك كانون ذرات معلق نمكی اتفاق خواهد افتاد.

این‌ها بخشی از اظهارات علی محمد شاعری معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست است، وی در ادامه می‌افزاید:‌ بی‌تردید این اتفاق اثرات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد شد. این موضوع بنا بر اهمیتی كه در منطقه داشت در دولت یازدهم و در اولین جلسه هیأت دولت مورد توجه قرار گرفت و امیدوار هستیم با محوریت وزارت نیرو این دریاچه و سایر تالاب‌های بین‌المللی كه به حال و روز دریاچه ارومیه افتاده‌اند نجات پیدا كنند.

3 برابر شدن نیاز مالی نجات دریاچه
به گفته باقرزاده، معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست و در سال 1389 بودجه پیش‌بینی شده برای اجرای طرح‌های 24 گانه در یك دوره 5 ساله مبلغی در حدود 1300 میلیارد تومان برآورد شده بود، اما براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بی‌شك برای اجرای این طرح‌ها از سال‌جاری به رقمی بین 2 تا 3 برابر بودجه قبلی نیاز خواهیم داشت.وی درباره اختصاص بودجه دولتی به اجرای طرح‌ها، خاطرنشان كرد: با اهتمامی كه دولت یازدهم به موضوع نجات دریاچه ارومیه گذاشته است، در اولین جلسه هیأت دولت به این موضوع با اهمیت كشور پرداخته و در راستای آن نخستین جلسه كارگروه ویژه در وزارت نیرو برگزار شده است و به‌طور قطع با وجود برنامه، بودجه نیز اختصاص خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha