جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 81856
سلامت نیوز: سویا یكی از منابع پروتئینی شناخته شده است و از نظر میزان پروتئین با گوشت برابری می‌كند. نكته مثبت سویا و فراورده‌های آن، نداشتن چربی‌های اشباع است چون این چربی‌ها برای بدن مضر هستند و می‌توانند كلسترول بد خون را بالا ببرند و مشكلات قلبی- عروقی پدید آورند...

 وقتی پروتئین روزانه از منابع حیوانی تامین می‌شود، مصرف چربی‌های اشباع شده همراه آن اجتناب‌ناپذیر است.

سویا حتی از نظر قیمت نیز بسیار مقرون به صرفه است ولی طعم آن به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید. انواع فراورده‌های سویا در بازار به فروش می‌رسد و می‌توان گفت كه همه آنها از نظر دارابودن مواد مغذی در یك سطح هستند و تفاوت چندانی با هم ندارند. البته برخی از تولیدكنندگان به شكل غیراستاندارد، سویایی وارد بازار می‌كنند كه تمام موادمغذی آن گرفته شده و در نهایت محصولی بی‌كیفیت را به دست مصرف‌كننده می‌رسانند بنابراین افرادی كه از سویا به عنوان جایگزین گوشت حیوانی استفاده می‌كنند، حتما باید هنگام خرید به برچسب تغذیه‌ای آن توجه داشته باشند و حتما سویا را از مراكز معتبر خریداری کنند.

سویا مورد توجه بسیاری از گیاهخواران است اما همه افراد گیاهخوار باید اطلاعات خود را درباره گیاهخواری بالا ببرند، به‌خصوص كسانی كه در سنین نوجوانی یا جوانی اقدام به گیاهخواری كرده‌اند. گیاهخواری انواع مختلفی دارد؛ برخی افراد از خوردن هرگونه غذا با منشاء حیوانی اجتناب و حتی تخم‌مرغ و لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف و پروتئین موردنیاز بدن خود را فقط از سویا و حبوبات دریافت می‌كنند كه البته تامین پروتئین از این دو منبع انتخاب خوبی است. فقط خانم‌هایی كه بیماری‌های زنانه وابسته به هورمون دارند (كیست پستان یا اختلال‌های تخمدانی رحمی) باید دقت كنند قبل از مصرف سویا با متخصص زنان در این باره مشورت كنند زیرا سویا، حاوی هورمون مشابه هورمون زنانه است.

هر فرد باید 15 درصد از كل كالری بدن خود را از مواد پروتئینی دریافت كند و نباید از این فراتر رود و مصرف سویا نیز باید در همین حد باشد. در ضمن، اگر فرد گیاهخوار از منابع پروتئینی دیگر مثل تخم‌مرغ یا حبوبات و لبنیات استفاده می‌كند، باید میزان سویا را كاهش دهد به‌طوری كه مجموع همه منابع پروتئینی در روز به همان 15 درصد محدود شود.
منبع:‌هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha