جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 81858
سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه گفت: رشد قدی حداکثر تا 25 سالگی متوقف می‌شود و ادعاهای افزایش قد پس از این سن کاملا بی‌اساس است.

دکتر احمد درستی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بهترین رشد قدی بین ۸ تا ۱۵ سالگی است و پس از بلوغ و حداکثر حدود 25 سالگی رشد قد متوقف می‌شود بنابراین تبلیغات درباره احتمال افزایش قد جوانان با توجه به بسته شدن استخوان‌ها وجود نخواهد داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران اظهار کرد: برخی از افراد سودجو مدعی می‌شوند که با تزریق برخی هورمون‌ها یا دیگر مواد از ترشح استروژن در بدن دختران نوجوان جلوگیری شده و در نتیجه پس از مدت زمان رشد قدی آنها بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این که این روش از نظر علمی هنوز مورد اثبات قرار نگرفته است و استفاده از این مواد ممکن است با لطمات جبران ناپذیری برای بدن دختران همراه باشد این نکته نیز حائز اهمیت است که پس از اتمام دوران رشد و بسته شدن اپی فیز (محل زایش) استخوانهای دراز، احتمال رشد قدی بطور کامل از بین می روند.

این متخصص تغذیه استفاده نابجا و نادرست از مکمل‌های غذایی اعم از ویتامین‌ها، املاح و پروتئین‌ها و یا کربوهیدرات‌ها را به منظور افزایش رشد قدی بدون مشاوره با متخصص تغذیه را خطرناک دانست و افزود: ممکن است علاوه بر اینکه نتایج دلخواه را به همراه نداشته باشد می‌تواند موجب لطمه زدن به سلامت، رشد و نمو افراد در حال رشد شود.

دکتر درستی با اشاره به اهمیت تغذیه در رشد گفت: مشاوره با متخصصین تغذیه در مادران باردار و شیرده و کودکان در حال رشد اهمیت ویژه ای داشته در موارد بسیاری به رشد مناسب قدی و وزن گیری مناسب کودکان در حال رشد و همچنین به نمو کامل آنها کمک شایانی می کند.

وی در ادامه توصیه کرد:هر یک از کودکان و نوجوانان باید رژیم غذایی خاص خود را داشته باشند که چنین رژیمی با توجه به ویژگی‌های فردی طراحی می‌شود. مراجعه به تبلیغات نادرست و الگوبرداری از روش تغذیه دیگران می‌تواند زیان‌بار باشد. بهترین پیشنهاد رعایت اعتدال و تناسب تغذیه‌ای و پیروی از رژیم غذایی طراحی شده توسط متخصص تغذیه خواهد بود تا رشد و نمو مناسبی برای کودکان تضمین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha