شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 81881

«معصومه ابتكار» رئیس سابق سازمان حفاظت از محیط‌زیست، «محمدرضا تابش» عضو فراكسیون محیط‌زیست مجلس و «محسنی‌بندپی» نماینده سابق مجلس برنامه‌ها كاری خود را به عنوان سه گزینه اصلی ریاست سازمان حفاظت از محیط‌زیست به حسن روحانی رئیس‌جمهور ارائه داده‌اند.

سه گزینه اصلی ریاست سازمان محیط‌زیست
سلامت نیوز : حساسیت به انتخاب مدیران بخش‌های مظلوم و به انزوا رفته‌ای چون محیط‌زیست و میراث فرهنگی را باید نتیجه عملكرد 8 سال گذشته به‌ویژه 4 سال گذشته مدیران این حوزه دانست. تا پیش از آن اگر انتقاد یا پیشنهادی برای انتخاب یا عدم انتخاب گزینه‌ای می‌شد محدود به رسانه‌های اندك می‌شد. اما وضعیت چهارساله گذشته حوزه محیط‌زیست و میراث فرهنگی همه را نقره داغ كرد. انتخاب حسن روحانی برای چهارسال آینده فرصتی برای بستن راه‌های تخریب محیط‌زیست و میراث فرهنگی است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ «معصومه ابتكار» رئیس سابق سازمان حفاظت از محیط‌زیست، «محمدرضا تابش» عضو فراكسیون محیط‌زیست مجلس و «محسنی‌بندپی» نماینده سابق مجلس برنامه‌ها كاری خود را به عنوان سه گزینه اصلی ریاست سازمان حفاظت از محیط‌زیست به حسن روحانی رئیس‌جمهور ارائه داده‌اند. آنطور كه «نوبخت» سخنگوی دستگاه دیپلماسی كشور می‌گوید روحانی یكی از این سه گزینه را تا چند روز آینده به ریاست ساختمان سبز پردیسان انتخاب می‌كند.

یك ماه بعد

فعالان حوزه محیط‌زیست از جمله نخستین افرادی بودند كه همین كه پای رئیس جمهور حسن روحانی به پاستور رسید شروع به معرفی گزینه‌های موردنظر خودشان برای سكانداری محیط‌زیست كردند. چرا كه كشور با مسائل و مشكلات جدی در این حوزه درگیر است و همین مسئله بسیاری را به این نتیجه رساند كه انتخاب ریاست سازمان محیط‌زیست از فوری‌ترین برنامه‌های دولت تدبیر و امید خواهد بود. اما انتظار به بیش از یك ماه كشیده است و هر روز گزینه دیگری در میان شایعات و خبرهای تایید نشده‌ای هم به گوش می‌رسد. حتی نام‌های زیادی برای ریاست سازمان محیط‌زیست مطرح بودند.

نام‌هایی كه برخی از آنها لرزه بر اندام فعالان حوزه محیط‌زیست می‌انداخت كه بسیاری را به نسبت به آینده محیط‌زیست نگران می‌كرد. بیش از هرچیزی نام «دكتر نیره اعظم خوش خلق سیما» به واكنش تند فعالان و مطبوعات این حوزه منجر شد. شایعاتی كه درباره سرنا ستاری و فاطمه هاشمی برای رفتن به پردیسان روی زبان‌ها افتاد هم به پای واكنش اعتراض‌آمیز به نام خوش خلق سیما، استادیار پژوهشكده بیوتكنولوژی كشاورزی نرسید. گزینه‌ای كه با نام نفوذ «تراریخته‌ها» به سازمان محیط‌زیست در صدر اخبار محیط‌زیست قرار گرفت اما در نهایت «دفتر امور رسانه‌های دفتر رئیس‌جمهور» گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌های منتشر شده در مورد افراد مختلف را شایعه خواند.

مسعود سلطانی فر، مهندس سیدمحمد مجابی، دكتر اصغر محمدی فاضل، دكتر علی محمد نوریان، دكتر مجید عباسپور، فاطمه هاشمی، سورنا ستاری، عیسی كلانتری از جمله نام‌هایی بود كه از سوی رسانه‌های مختلف به عنوان گزینه رئیس دولت یازدهم معرفی شدند. اما در نهایت این حسن روحانی بود كه به شایعات وگمانه‌زنی‌ها پایان داد و سه گزینه نهایی خود را برای پارك پردیسان معرفی كرده،تا بخش بسیار زیادی از كارشناسان را راضی نگه دارد. چون از بین معصومه ابتكار، تابش و بندپی هر گزینه‌ای كه به سمت ریاست سازمان محیط‌زیست انتخاب شود كارشناسان راضی خواهند بود.

عبور از بحران‌های زیست‌محیطی؟

سال‌های اخیر را كنار بگذاریم، در همین یك ماهی كه گذشت محیط‌زیست زخم‌هایی غیرقابل جبران خورد. محمدجواد محمدی‌زاده كه بدون شك در ماه‌های آینده سیبل انتقادات بیشماری می‌شود، با اجرای مو به موی دستور رئیس دولت دهم بلدوزرها را به دل مناطق حفاظت شده فرستاد تا ارزشمندترین نقاط محیط‌زیستی كشور را برای همیشه تخریب كند. بدون شك آن بخش از مناطق حفاظت شده كه تخریب شد هرگز قابل جبران نیست. او آنقدر در این زمینه پیش رفت كه هر مدیر و معاونی كه در مقابل واگذاری‌های مخرب او می‌ایستاد را كنار می‌گذاشت. در نهایت این مجلس بود كه به تخریب‌های دولت دهم كه با حضور محمدی زاده به دولت یازدهم كشیده شده بود پایان داد و تبصره‌ای كه از اسفندماه سال 91 لرزه بر اندام محیط‌زیست كشور انداخته بود را باطل كرد.

انتخاب نهایی

اما حسن روحانی رئیس جمهور هرچند دیر اما خوب ظاهر شد. او یكبار امید فعالان حوزه میراث فرهنگی را با انتخاب محمدعلی نجفی زنده كرده بود و حالا هم سه گزینه را انتخاب كرده است كه بسیاری از فعالان حداقل یكی از آنها را در یك ماهه گذشته به او معرفی كرده‌اند.«معصومه ابتكار»همانطور كه محمدباقر صدوق معاون سابق محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط‌زیست به تهران امروز می‌گوید بهترین رئیسی است كه محیط‌زیست كشور تا به حال به خود دیده است. البته صحبت‌های او و افراد بی‌شماری كه ابتكار را به روحانی معرفی كرده بودند، به آن نیست كه هیچ انتقادی به عملكرد ابتكار ندارند.

محمدرضا تابش و انوشیروان محسنی‌بندپی هم گزینه مجلسی‌ها به ریاست دولت یازدهم هستند. صدوق اعتقاد دارد كه مدیریت و سلوك محمدرضا تابش نشان داده است كه می‌توان محیط‌زیست را به او سپرد. تابش دارای مدرك دكترا در رشته مهندسی منابع طبیعی است و در كارنامه‌اش عضویت در هیات مدیره سازمان پارك‌ها و فضای سبز شهر تهران را نیز دارد. برخی بر این باورند كه توان مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست را دارد و با توجه به فعالیت‌اش در فراكسیون محیط‌زیست با طیف وسیعی از كارشناسان و مدیران محیط‌زیست و منابع طبیعی كشور در ارتباط است و اشراف كافی بر معضلات و مشكلات این سازمان دارد.

تابش در جهاد سازندگی، مراكز آموزش عالی، كارخانه ریسندگی و بافندگی، دفتر رئیس‌جمهور و همچنین فدراسیون سواركاری كشور تجربه‌های كاری مختلف و متفاوتی را از سرگذرانده است اما بر او خرده می‌گیرند كه فاقد تجارب كلان اجرایی در ابعاد سازمان محیط‌زیست كه معاونت رئیس‌جمهور به‌شمار می‌رود، است. بهارستان‌نشین‌ها هم همان روزها كه كمپین‌ها و صفحه‌های مختلفی در فضای مجازی برای معرفی مدیر جدید سازمان حفاظت از محیط‌زیست ایجاد شد گزینه مورد وثوق خود را به روحانی داده بودند. گزینه‌هایی كه روحانی از دو نفر آنها برنامه خواست تا در نهایت بین سه گزینه اصلی دست به انتخاب بزند.

در این میان‌ نام «محسنی‌بندپی» نماینده نوشهر و چالوس در دوره ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی را بیش از هرچیزی متروی تهران و آلودگی پایتخت سر زبان‌‌ها انداخت. او در كسوت یك نماینده شهرستانی تلاش زیادی برای تامین اعتبار متروی تهران كه بزرگ‌ترین كلید رهایی پایتخت نشین‌ها برای رهایی از آلودگی‌‌های مرگبار است، برداشت. گام‌هایی كه حتی از سوی نمایندگان كلانشهر تهران هم دیده نمی‌شد.

فرصت چهارساله را باید غنیمت شمرد

حساسیت به انتخاب مدیران بخش‌های مظلوم و به انزوا رفته‌ چون محیط‌زیست و میراث فرهنگی را باید نتیجه عملكرد 8 سال گذشته به‌ویژه 4 سال گذشته مدیران این حوزه دانست. تا پیش از آن اگر انتقاد یا پیشنهادی برای انتخاب یا عدم انتخاب گزینه‌ای می‌شد محدود به رسانه‌های اندك می‌شد. اما وضعیت چهارساله گذشته حوزه محیط‌زیست ومیراث فرهنگی همه را نقره داغ كرد. انتخاب رئیس جمهور برای چهارسال آینده فرصتی برای بستن راه‌های تخریب محیط‌زیست و میراث فرهنگی است. راه‌هایی كه دولت‌های احتمالی با استفاده از تبصره می‌توانند اموال ملی را به نام خود كنند یا با یك تبصره دولتی قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی را برای تخریب محیط‌زیست نادیده بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha