شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 81916
سلامت نیوز : آهن یك ماده بسیار ضروری برای سلامت بدن است. نیاز روزانه به این ماده مغذی بسیار اندك و در حد میلی گرم است. اما گاهی همین مقدار كم نیز از طریق رژیم غذایی روزانه تامین نمی‌شود و در نتیجه در طولانی مدت، كمبود آهن سبب بروز بیماری، ناتوانی و كم خونی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز ؛ کم خونی یا همان آنمی وضعیتی است که در آن، تعداد یا اندازه گلبول‌های قرمز یا مقدار هموگلوبین موجود درخون کم می‌شود. این حالت باعث می‌شود که ظرفیت حمل اکسیژن کاهش پیدا کند و تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن بین خون و سلول‌ها دچار اختلال شود. به عبارتی اکسیژن کافی به بافت‌های بدن نمی‌رسد وباعث بروز علایم و مشکلاتی می‌شود.

یک چهارم جمعیت دنیا از بیماری کم‌خونی رنج می‌برند. کم خونی به دلایل بسیاری ایجاد می‌شود که به طور کلی شامل کمبودهای تغذیه‌ای، خون‌ریزی، ناهنجاری‌های ژنتیکی، بیماری‌های مزمن یا مسمومیت های دارویی است. کم‌خونی‌های تغذیه‌ای، کم خونی‌هایی هستند که در اثر دریافت کم مواد مغذی ایجاد می‌شوند .از مهم‌ترین مواد غذایی جهت خون‌سازی، که کمبود آن در خون بدن موجب بروز کم خونی می‌شود می‌توان به آهن، ویتامینB12 و اسید فولیک اشاره کرد که از بین آنها کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع‌ترین نوع کم خونی تغذیه‌ای است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص شما می توانید برنامه سیب را از ساعت 10:30 شنبه 16 شهریور به مدت 25 دقیقه با حضور دکتر شهرزاد محمدیان متخصص تغذیه از شبکه رادیویی تهران روی موج FM 94  بشنوید.

شما شنوندگان محترم برنامه سیب می توانید پیشنهادات ، انتقادات و دیدگاه های خود در خصوص این برنامه را از طریق  شماره پیامک برنامه  30000951 و 30000955    و نشانی الکترونیکی   radiotehran@irib.ir با ما درمیان بگذارید.

برنامه سیب همه روزه به جزجمعه ها از ساعت 10:30 صبح به مدت 25 دقیقه از شبکه رادیویی تهران روی موج FM 94  پخش می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha