سلامت نیوز : متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: کودکانی که پوسیدگی دندان‌هایشان نیاز به درمان‌های وسیع دارد و بیش از 5 تا 10 دندانشان دچار مشکل است در دسته کودکان نیازمند به روش بیهوشی قرار می‌گیرند.

یحیی برادران نخجوانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: برای ترمیم یا کشیدن دندان کودکانی که همکاری لازم با دندانپزشک را نداشته‌ باشند از روش بیهوشی استفاده می‌کنیم؛ به طور مثال در کودکان معلول یا کودکانی که سن کم دارند و تعامل خوبی با دندانپزشک خود ندارند برای انجام یک کار با کیفیت خوب، روش بیهوشی پیشنهاد می‌شود.

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: اگر در کودکان کم سن و سال بخواهیم با کنترل فیزیکی شدید تعداد زیادی از دندان‌ها را ترمیم کرده یا بکشیم، مسلم است که مشکلات روانی برای کودک پدیدار می‌شود و ترس از دندانپزشکی در وجود کودک باقی می‌ماند.

متخصص دندانپزشکی کودکان از دانشگاه بوستون آمریکا، تصریح کرد: کودکانی که پوسیدگی دندان‌هایشان به درمان‌های وسیع نیاز دارد و بیش از 5 تا 10 دندانشان دچار مشکل است در دسته کودکان نیازمند به روش بیهوشی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: اگر کودک یک یا دو دندان پوسیده اورژانسی داشته باشد و پوسیدگی‌های دندانش در سطح پایین باشد و بتوان با فلوراید، مسواک و تغذیه، پوسیدگی دندان را کنترل کرد در آن صورت می‌توان یک یا دو دندان اورژانسی را با کنترل فیزیکی- بدون پیشنهاد بیهوشی -درمان کرد.

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بیهوشی برای کودکان نیازمند به این روش ،درست مانند همان روش بیهوشی است که برای عمل قلب انجام می‌شود، یعنی کودک باید آزمایش خون و همه آزمایشهای مربوطه را انجام دهد تا سیستم بدن وی چک شود؛ همچنین باید از ریه کودک عکس گرفته شود تا توانایی دریافت اکسیژن توسط ریه سنجیده شود.

وی ادامه داد: در کنار تمام اینها، انجام مشاوره پزشکی با پزشک متخصص کودک، دندانپزشک و دکتر بیهوشی الزامی است.

متخصص دندانپزشکی کودکان تصریح کرد: بیهوشی در کلینیک و مطب مجاز است چرا که باید تجهیزات و امکانات کاملاً استاندارد برای این روش وجود داشته باشد و متخصص بیهوشی نیز نظارت کامل داشته باشد.

برادران نخجوانی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر عوارض بیهوشی برای درمان دندان‌های کودکان، گفت: خود من در 30 سال گذشته فقط 7 مورد مرگ و میر ناشی از بیهوشی در دندانپزشکی را دیده‌ام که بیشتر از بین معلولان بوده‌اند و با توجه به تجارب 30 ساله بنده، تقریباً عوارض این روش در افراد سالم نزدیک به صفر رسیده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه داروها و دستگاه‌های موجود در این زمینه مطمئن بوده و اگر این عمل تحت نظارت متخصص بیهوشی و با کیفیت مناسب بهداشتی انجام شود، مسلماً عوارضی به دنبال نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha