شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰

خوابیدن موجب تکثیر و افزایش تولید نوع خاصی از سلول‌ های مغزی می‌شود که وجود آنها برای حفاظت از مغز حیاتی است.

چرا باید بخوابیم؟

سلامت نیوز : پزشکان در یک مطالعه جدید دریافته‌اند که خوابیدن موجب تکثیر و افزایش تولید نوع خاصی از سلول‌های مغزی می‌شود که وجود آنها برای حفاظت از مغز حیاتی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ فرآیند خوابیدن در واقع تولید گونه‌ای از سلول‌های مغزی را افزایش می‌دهد که این سلول‌ها نیز به نوبه خود در تولید ماده عایقی موسوم به «غلاف میلین» نقش دارند و این روند در نهایت به حفاظت از مدارهای مغزی کمک می‌کند.

گروهی از متخصصان علوم پزشکی دانشگاه ویسکانسین در بررسی‌های خود روی موش‌ها به مطالعه تاثیر خواب بر ترمیم مغز و رشد آن و نیز بر بیماری ام اس پرداختند.«چیارا سیرلی» و همکارانش در این آزمایش مشاهده کردند که میزان تولید سلول‌های سازنده غلاف میلین در موش‌ها در هنگام خواب دو برابر می‌شود.

همچنین این مطالعه نشان داد هنگامی که خوابیدن همراه با دیدن رویا باشد، میزان تولید غلاف میلین بیشتر می‌شود و این فرآیند از طریق ژن‌ها تحت کنترل است.علاوه بر این، زمانی که این حیوانات مجبور می‌شدند بیدار بمانند، ژن‌های درگیر در واکنش‌های استرسی و مرگ سلول‌های مغزی فعالیت خود را آغاز می‌کردند.

محققان سال‌های طولانی به دنبال کشف علت نیاز افراد به خوابیدن بودند. بدیهی است که همه ما برای استراحت کردن و عملکرد بهتر مغز به خواب نیاز داریم اما فرآیند زیست‌شناختی که هنگام خوابیدن تداوم می‌یابد در این مطالعه آشکار شده است.

چیارا سیرلی دراین‌باره گفت: مدت‌های زیاد پزشکان در مورد چگونگی فعالیت سلول‌های عصبی حیوانات در زمان خواب و بیداری مطالعه کردند. اکنون آشکار شده است که نحوه عملکرد سلول‌های پشتیبان در سیستم عصبی با توجه به خواب یا بیدار بودن حیوانات به میزان چشمگیری تغییر می‌کند.

محققان همچنین اظهار داشتند که طبق این یافته‌ها کمبود خواب برخی علائم بیماری ام اس را که به تخریب غلاف میلین منجر می‌شود، تشدید می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha