سلامت نیوز : یک متخصص ارگونومی با اشاره به اینکه کمردرد همیشه در صدر دردهای ناشی از ناهنجاری‌های قامتی دیده می‌شود، به افراد توصیه کرد: زمان بلند کردن بار، کمر خود را به هیچ وجه نچرخانند و برای جلوگیری از چرخش کمر پاهای خود را بچرخانند.

منصور ضیایی در گفت وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه شیوع ناهنجاری‌های قامتی در افراد شاغل و غیرشاغل علل متفاوتی دارد، اظهار کرد: بیشترین دلیل شیوع ناهنجاری‌های قامتی در نوجوانان انجام ورزش‌ها و رفتارهای غلط در حین انجام کارهای روزمره است.

این متخصص ارگونومی با بیان اینکه نوجوانان کمتر در محیط های کار فعالیت می‌کنند دلیل بیشتر ناهنجاری‌های قامتی در آنها را دلایل غیرشغلی عنوان کرد و اذعان داشت: رعایت استانداردهای ورزشی می‌تواند تا حدود زیادی مانع از ایجاد ناهنجاری‌های قامتی در نوجوانان شود.

وی بدنسازی را یکی از ورزش‌های خطرناک در راستای ایجاد ناهنجاری‌های قامتی دانست و تاکید کرد: در صورتی که نوجوانان بر طبق اصول صحیح به این ورزش اقدام نکنند با مشکلات و ناهنجاری‌های قامتی مواجه می‌شوند که این ناهنجاری‌ها در سنین جوانی خود را نشان می‌دهند و مشکلاتی را برای فرد بوجود می آورند.

وی به افراد و به خصوص نوجوانان توصیه کرد: برای جلوگیری از بروز ناهنجاری‌های قامتی طبق اصول صحیح ورزشی، ورزش کنند.

ضیایی یکی دیگر از دلایل ایجاد ناهنجاری‌های قامتی در افراد را استفاده نادرست از رایانه عنوان و تاکید کرد: قرار گرفتن در وضعیت‌های نامطلوب و غیرصحیح نظیر خمیدگی کمر یا شانه‌ها به سمت بالا، خمیدگی گردن به سمت جلو سبب بروز ناهنجاری‌های قامتی در افراد شود.

به گفته ضیایی استفاده غیرصحیح از رایانه طی چند سال منجر به ایجاد ناهنجاری‌های قامتی در افراد می‌شود و مشکلاتی را برای آنها بوجود می آورد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در جوانان انجام کارهای سخت بدنی مرتبط با شغل می‌تواند مشکلاتی را برای آنها به وجود آورد به این افراد توصیه کرد تا درهنگام انجام کارهای سخت اصول درست را رعایت کنند.

ضیایی به افراد توصیه کرد: موقع بلند کردن بار از خم کردن کمر خود، خودداری کنند چرا که خم کردن کمر و چرخش آن به طرفین سبب ایجاد درد در ناحیه کمری می‌شود و مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد.

وی راه حل مناسب برای بلند کردن اصولی بار را به گونه‌ای دانست که کمر را در حالت راست قرار داده و زانوها را خم کرده و جسم تا حد امکان به فرد نزدیک باشد و افزود: در این حالت فرد بار را با دو دست خود برداشته و با استفاده از نیروی پاها از زمین بلند می‌کند.

ضیایی به افراد توصیه کرد که زمان بلند کردن بار کمر خود را به هیچ وجه نچرخانند و برای جلوگیری از چرخش کمر پاهای خود را بچرخانند.

این کارشناس ارگونومی بی توجهی به اصول درست و انجام کار به صورت غیراستاندارد را دلیل اصلی ایجاد درد و آسیب در افراد دانست و افزود: نخستین دردها در ناحیه کمری ، شانه‌ها و پشت سر به وجود می آید.

به گفته وی این دردها در مراحل اولیه شروع با انجام ورزشهای کششی بهبود می یابند اما در صورت بی توجهی ممکن است ناهنجاری‌های قامتی غیرقابل بازگشتی را در فرد به وجود آورد.

وی به افراد دارای شغل‌های مختلف و به خصوص شغل‌های سخت توصیه کرد: به منظور جلوگیری از ابتلا به دردها و ناهنجاری‌های مختلف از اصول صحیح استفاده کنند.

ضیایی در پایان اظهار کرد: کمردرد همیشه در صدر دردهای ناشی از ناهنجاری‌های قامتی دیده می‌شود و علت اصلی آن نیز انجام کارهای سخت بدنی به صورت غیراصولی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha