سلامت نیوز : مدیرمرکزمشاوره زندگی نوین، صلاحیت سازمان و نظام روانشناسی و مشاوره را صرفا در تشخیص صلاحیت علمی مشاورین و روانشناسان دانست و گفت: سازمانی که تشکیلات گسترده و پشتیبانی مالی ندارد و هزینه‌هایش از طریق اعضا تامین می‌شود چگونه می‌خواهد مراکز مشاوره را ساماندهی کند.

علی ملازمانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، افزود: امروزه وضعیت طلاق به دلایل مختلف در حال افزایش است و ازدواج نیز رو به کاهش می‌رود و از طرف دیگر به دلیل جنگ نرم با مشکلات عدیده فرهنگی مواجه هستیم و نیاز تشکیلات گسترده در حوزه ازدواج و تحکیم خانواده به خوبی احساس می‌شود.

این روانشناس مشاوره خانواده با اشاره به اینکه سازمان ملی جوانان قبل از سازمان نظام روانشناسی به امر صدور مجوز می‌پرداخته است، اظهارکرد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره قابلیت صدور مجوز و ساماندهی مراکز مشاوره را ندارد، چرا که مجموعه‌ای نیاز است که بودجه سالانه داشته باشد و تعریف بودجه برای این سازمان نیز از نظر مدیریتی صحیح نیست.

مدیرمرکز مشاوره زندگی نوین افزود: سال‌هاست سازمان نظام پزشکی صلاحیت علمی پزشکان را تایید می‌کند و مراکز درمانی و درمانگاه‌ها توسط وزارت بهداشت و درمان مجوز خود را دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این مسائل، مشکلات بسیاری برای مراکز مشاوره ایجاد کرده است، تصریح کرد: شش ماه از سال می‌گذرد و مراکزمشاوره هیچ قراردادی با وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نبسته‌اند. مراکز مشاوره به دلیل آنکه شامل بیمه نمی‌شوند، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها باید مستقیما برای پرداخت بخشی از هزینه‌های مشاوره کارکنانشان با مراکز مشاوره قرارداد ببندند و بخش اعظمی از درآمد مراکز مشاوره از همین راه تامین می‌شود.

ملازمانی شامل نشدن بیمه برای امر مشاوره را مشکل اساسی خواند و تاکید کرد: وزارت ورزش و جوانان قبل از صدور پروانه مراکز مشاوره به دنبال حل مشکل بیمه مراکز مشاوره بوده است. چرا که یک ساختار و تشکیلات مشخصی دارد که امکان پیگیری امور را برای آن ایجاد می‌کند.

این روانشناس مشاوره خانواده در ادامه با تاکید بر مشکلات همسرگزینی جوانان، افزود: جوانان سردرگم هستند و نمی‌دانند چگونه همسر خود را انتخاب کنند و فکر می‌کنند هر کسی چراغ سبزی برای ازدواج به آنها نشان داد می‌توانند ازدواج کنند. لزوم ایجاد یک بانک اطلاعاتی عظیم احساس می‌شود تا به کمک مشاوران و روانشناسان، جوانان بتوانند همسران خود را انتخاب کنند.

وی با بیان اینکه این امر هزینه بسیاری دارد، افزود: اجرایی کردن این طرح فقط در حد توان یک وزارتخانه است تا این مقدمات بانک اطلاعاتی را فراهم کند.

مدیرمرکز مشاوره زندگی نوین، صدور گواهینامه و مشاوره‌های قبل از ازدواج را ضروری دانست و تاکید کرد: انسان برای ارتباط با یک ماشین 10 جلسه آموزش می‌بیند و گواهینامه رانندگی دریافت می‌کند، چگونه ممکن است دو انسان با تمام پیچیدگی‌های خود برای برقراری رابطه با یکدیگر نیاز به آموزش نداشته باشند.

وی افزود: برای مشاوره قبل از ازدواج 20 جلسه مشاوره لازم است و اگر این امر محقق شود، دیگر نیازی به بحث درمان نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha