سلامت نیوز : رییس انجمن روانپزشکان با اشاره به آخرین تغییرات تعرفه‌های پزشکی در سال 92 گفت: تغییر تعرفه بیمارستان‌های روانی نسبت به تعرفه مراجعه به مطب روانپزشکان معقول‌تر است.

دکتر رضا میر سپاسی در گفت‌وگو با (ایسنا) اظهار داشت: هنوز تعرفه‌های روانپزشکی در مقایسه با سایر رشته‌های پزشکی بسیار پایین است چنان که تعرفه پزشک عمومی برای حداکثر 15 دقیقه X تومان و تعرفه‌ روانپزشک برای حداقل 30 دقیقه کمتر از 2X تومان است.

وی افزود: در معاینه روانپزشک، زمان غیرقابل کنترل است چرا که لازم است بیمار حداقل یک شرح‌ حال 15 تا 20 دقیقه‌ای ارائه داده و خدمات دریافت کند از این رو ما پیشنهاد افزایش تعرفه‌ها را به وزارت بهداشت ارائه دادیم.

میرسپاسی همچنین با اشاره به تعرفه‌های بیمارستان‌های عمومی گفت: امسال تعرفه‌های بیمارستان‌های عمومی منطقی‌تر و تا حدی به واقعیت نزدیک شده است که تغییر عادلانه‌ای بود اما در مورد بیمارستان تک تخصصی روانپزشکی تعرفه‌ای ارائه نشده است که باید به این موضوع هم پرداخته شود.

رئیس انجمن روانپزشکان در ادامه اقتصاد سلامت را مقوله‌ای پیچیده توصیف کرد که از عوامل مختلف تاثیر می‌گیرد.

وی در این رابطه افزود: یکی از مشکلات این است که برخورد بیمه‌ها با بیماری‌های روانی نامناسب است، چنان که علاوه بر اینکه بسیاری از این بیماری‌ها تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند عمدتا بیمه‌گران تقاضای افشای اطلاعات بیمار را از پزشک معالج دارند که با توجه به حساسیت‌های بیماری‌های روانی این اقدام مقدور نیست. از این رو بیمه‌ها باید به پزشک و تشخیص او برای بستری شدن اعتماد کنند چرا که پرونده یک بیمار دارای مشکلات روانی شامل بخش عظیمی از اطلاعات شخصی و شرح‌ حال اوست و افشای آن اخلاقی نیست. این موضوع در بسیاری از نقاط دنیا به عنوان یک اصل پذیرفته شده است.

دکتر میرسپاسی در بخش دیگر سخنانش شرایط بیمارستان‌های روانی را مناسب دانست و افزود: بیمارستان‌ها بر اساس توانایی‌های مالی به ارائه خدمات می‌پردازند یعنی هم در بیمارستان دولتی و بیمارستان‌های غیردولتی اقدامات خوبی انجام می‌دهند. مثلا بیمارستان روزبه به عنوان بیمارستان دولتی در حوزه روانپزشکی خدمات گسترده و به روزی ارائه می‌دهد و بخش‌های روانپزشکی در بیمارستان‌های عمومی مثل رسول‌اکرم (ص) و امام حسین (ع) و طالقانی نیز بسیار پیشرفته هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha