هماهنگ کننده کشوری برنامه مشترک ایدز سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه:« اگر کمبود بودجه ای در زمینه داروهای ایدز وجود داشته باشد با کمال میل حاضریم منابع را به حرکت وا داریم تا کمبود داروها بوجود نیاید.» تاکید کرد:« سازمان ملل متحد نیز قبلا برای رفع کمبودهای دارویی در زمینه HIV و سایر داروها اعلام آمادگی کرده است. صندوق جهانی مبارزه با ایدز، سل و مالاریا نیز در کنار برنامه کشوری بوده است تا برطرف کننده بعضی از نیازها باشد. »

سلامت نیوز: هماهنگ کننده کشوری برنامه مشترک ایدز سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه:« اگر کمبود بودجه ای در زمینه داروهای ایدز وجود داشته باشد با کمل میل حاضریم منابع را به حرکت وا داریم تا کمبود داروها بوجود نیاید.» تاکید کرد:« سازمان ملل متحد نیز قبلا برای رفع کمبودهای دارویی در زمینه HIV و سایر داروها اعلام آمادگی کرده است. صندوق جهانی مبارزه با ایدز سل و مالاریا نیز در کنار برنامه کشوری بوده است تا برطرف کننده بعضی از نیازها باشد. »

دکتر فرداد درودی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز درباره اثرات احتمالی کمبودهای بودجه ای وزارت بهداشت بر کنترل ایدز در کشور گفت:« مسئله کمبود بودجه ای وزارت بهداشت باید حل شود اما ما نیز اعلام آمادگی می کنیم همچنان که تاکنون در کنار برنامه ملی کنترل ایدز بوده ایم، از این به بعد نیز خواهیم بود. اگر وزارت بهداشت مشکلات بودجه ای در این زمینه داشته باشد و به ما اطلاع رسانی شود سعی می کنیم در حد توان مشکلات را بر طرف کنیم.»

وی ادامه داد:« البته بودجه های دفتر مقابله با ایدز سازمان ملل در ایران(UNAIDS)در مقابل بودجه هایی که دولت در زمینه ایدز هزینه می کند بسیار کمتر است اما ممکن است در جاهایی که دولت نتواند بودجه ای اختصاص دهد و یا احتیاج دارد کاری ابتدا پایلوت شود، در این موارد می توانیم کمک کنیم و در سایر موارد نیز اگر دولت از ما کمک بخواهد حتما سعی می کنیم منابع را برایشان به حرکت درآوریم.»

هماهنگ کننده کشوری برنامه مشترک ایدز سازمان ملل متحد در ایران همچنین در مورد کمبود داروهای ایدز، از اعلام آمادگی دفتر مقابله با ایدز سازمان ملل در ایران، برای کمک به رفع کمبودهای بودجه ای وزارت بهداشت در این زمینه خبرداد و تاکید کرد:« تاکنون وزارت بهداشت هیچ گزارشی در مورد کمبود داروهای ضد رترو ویروسی به ما نداده است. داروهای ضد رترو ویروسی ستون اصلی درمان اچ آی وی بوده و مجموعه ای از داروها هستند که مبتلایان برای کنترل بیماری و افزایش طول عمر باید مصرف کنند تا سطح ویروس در خون مبتلایان پایین آید و از عوارض این بیماری جلوگیری شود.»

وی ادامه داد:« البته بخشی از داروهای خط 2 مربوط به HIV با کمک صندوق جهانی مبارزه با ایدز و سازمان ملل متحد تامین می شود اما عمده این داروها در ایران تولید می شود. اگر کمبود بودجه ای در این زمینه وجود داشته باشد با کمال میل حاضریم منابع را به حرکت وا داریم تا کمبود داروها بوجود نیاید. »

دکتر درودی با بیان اینکه گسست در زنجیره تدارک دارویی یکی از عوامل کمبودهای دارویی در ایران است با تاکید بر اینکه اگر زنجیره تدارک دارویی در کشور بازبینی شود و نقاط ضعف آن دیده شود، زنجیره تدارک دارویی می تواند مانع از کمبودها شود، گفت:« البته ممکن است به دلیل مسائلی که اخیرا پیش آمده کمبودهایی به وجود آمده باشد. سازمان ملل متحد نیز قبلا برای رفع کمبودهای دارویی در زمینه HIV و سایر داروها اعلام آمادگی کرده است. صندوق جهانی مبارزه با ایدز سل و مالاریا نیز در کنار برنامه کشوری بوده است تا برطرف کننده بعضی از نیازها باشد. »

لازم به ذکر است روز گذشته دکتر سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دیدار با دکترعلاءالوان، مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، خواستار رفع تحریم‌های دارویی علیه ایران شد.

وی از دکتر علاء الوان مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت درخواست کرد که با انجام رایزنی‌های لازم با بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد، زمینه برداشتن تحریم‌ها حداقل از یکی از بانک‌ها فراهم شود تا جمهوری اسلامی ایران بتواند داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود را از طریق این بانک تهیه نماید.

گفتنی است با وجودی که واردات دارو و تجهیزات پزشکی به ایران جزء تحریم ها نیست اما تحریم بانک‌های ایران در واقع به طور غیرمستقیم بر تحریم داروها و تجهیزات پزشکی تأثیرگذار بوده و موجب بروز کمبودهای گسترده دارویی در کشور شده است.
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha