یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 81994
سلامت نیوز : اوضاع و آمار ازدواج در دختران و پسران در این دوره زمانی با دوره‌های پیش تفاوت فاحشی دارد. درباره دختران باید بگویم اساسا در گروه سنی 25 تا 29 ساله با توجه به آمار گرفته شده در سال 90، به عدد 26 درصد از دختران جامعه می‌رسیم كه مجردند، در حالی كه این آمار در گذشته خیلی كمتر بود. در سرشماری 55، میزان تجرد در دختران هفت درصد بوده است. این روند نشان‌دهنده تحولی در جامعه است كه قابل بررسی است. البته هم از جنبه‌های مثبت و هم منفی آن را می‌توان بررسی كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ نگاه منفی به این اعداد این است كه ازدواج در جوانان و در نگاه خاص در دختران به تاخیر افتاده و درصد مجردین افزایش پیدا كرده است. البته عوامل زیادی در این افزایش تجرد دخیل‌اند، عواملی كه باهم رابطه علت و معلولی دارند. مواردی چون اشتیاق ادامه تحصیلات در دختران و افزایش توانایی‌های آنها و همچنین حق به دست آوردن فرصت‌های بهتر برای ازدواج بهتر، باعث می‌شود خانم‌ها در این امر مهم، وسواس به خرج دهند و سعی كنند دنبال ایده‌آل‌هایشان باشند. اما اینكه به دنبال ایده آل‌ها و فرصت‌ها هستند، ممكن است باعث از دست دادن یكسری فرصت هم در این میان شود. آنچه مهم است این است كه در ایران دختران انتخاب می‌شوند و انتخاب نمی‌كنند. وسواسی كه در این میان ایجاد می‌شود ممكن است باعث

فرصت‌سوزی شود. آنچه قابل مشاهده است این است كه دختران بعد از 30 یا 35 سالگی شانس ازدواج‌شان كمتر از قبل می‌شود، اما این جریان جنبه مثبت هم دارد و آن این است كه در موارد زیادی این تعلل منجر به انتخابی درست‌تر از قبل می‌شود، انتخاب‌هایی كه به واسطه این وسواس فكری ایجاد می‌شود. همچنین این دختران در زمینه تحصیلات به جایی رسیده‌اند كه ایده‌آل‌شان است و مشغول به كاری هستند كه در شأن و جایگاه‌شان است.

در خیلی موارد می‌توانند با داشتن این امتیازات انتخاب‌هایی داشته باشند كه هم كف خودشان باشد. اما در این بین، دخترانی هم هستند كه با فرصت سوزی‌هایشان باعث می‌شوند خانواده‌یی تشكیل نشود و سن و سال‌شان از زمان ازدواج مناسب‌ بگذرد و در نهایت از سر ناچاری تن به ازدواجی دهند یا اصلا فكر ازدواج و تشكیل خانواده را از ذهن‌شان بیرون كنند. دخترانی كه در این میان در سن بالاتر از قبل ازدواج می‌كنند در مدت تجردشان خودسازی می‌كنند، ایده‌آل‌ها و معیارهای‌شان را پخته‌تر می‌كنند و سعی می‌كنند تعادلی در امتیازات‌شان و فرصت‌های انتخاب شده ایجاد كنند. اما اگر دختران ما نتوانند میان این دو موضوع تعادل و بالانس ایجاد كنند، یك سوی جریان بالا می‌رود و سوی دیگر از دست می‌رود. هنر دختران ما در این است كه این دو سو را باهم پیش ببرند و سر بزنگاه بتوانند از فرصت‌های مناسب‌شان به نحو احسن استفاده كنند. تشكیل خانواده برای دختران و پسران امری است كه به متعادل شدن آنها در زندگی كمك می‌كند و چه بهتر كه در زمان درست و در موقعیت خوبی اتفاق بیفتد.

شهلا كاظمی پور
 جامعه شناس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha