سلامت نیوز : رییس سازمان غذا و دارو تدابیر جدید دارویی دولت را اعلام و بر برخورد جدی با افراد سوء استفاده‌گر و رانت‌جو تاکید کرد و گفت که تلاش می‌کنیم دولت تا آذر ماه بخش قابل ملاحظه‌ای از اعتبارات دارویی را تخصیص دهد.

دکتر رسول دیناروند در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این که باید افزایش قیمت داروی بیماران صعب‌العلاج جبران می‌شد که محقق نشد، عنوان کرد: اما سعی می‌کنیم این افزایش قیمت را بویژه برای بیماران خاص و صعب‌العلاج برطرف کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص سایر داروها هم قصد داریم بخش زیادی از اعتبار را به سازمان‌های بیمه‌گر بدهیم. بسیاری از سازمان‌های بیمه‌گر تغییرات ناشی از تغییر قیمت ارز را نپذیرفتند و به همین دلیل بیمار احساس می‌کند قیمت دارو بالا رفته است، در صورتی که اگر بیمه‌ها هم تعهدات خود را بپذیرند، مطمئنا بازگشت آرامش به حوزه دارو امکان‌پذیر می‌شود.

تضمین پرداخت ارز دارو توسط دولت تا یک سال آینده

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه دولت از وزارت بهداشت برای تامین و تدارک دارو حمایت می‌کند، عنوان کرد: دولت پرداخت ارز برای دارو را تا یک سال آینده تضمین کرده است. دولت چند هفته پیش در خصوص دارو مصوبه‌ای داشت که در آن، در مورد نقدینگی تمهیداتی را قائل شدند. براین اساس وقتی این مصوبه اجرایی شود، شرکت‌ها می‌توانند راحت‌تر به ارز دارو دسترسی پیدا کنند و مواد اولیه و یا داروهای ساخته شده را به سهولت وارد کشور کنند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه همچنین بناست ترخیص دارو از گمرک به سهولت انجام شود، گفت: این تدابیر برای فعالین حوزه دارو در شرایط سخت تحریمی و دارویی راهگشا خواهد بود.

پرداخت بخشی از اعتبارات دارویی تا آذر ماه

دیناروند ادامه داد: وزارت بهداشت در حوزه دارویی به شدت در مضیقه اعتباری است. در وهله اول اعتبارات مصوب پیش‌بینی شده در دولت را دنبال خواهیم کرد تا بتوانیم این اعتبارات را در زمان کوتاه‌تری جذب کنیم، همچنین در همین راستا سعی می‌کنیم دولت حداکثر تا پایان آذر ماه اعتبار مربوط به مابه‌التفاوت قیمت دارو را تخصیص دهد. مطمئنا تسریع در تخصیص اعتبارات بخش بزرگی از مشکلات را برطرف می‌کند.

وی در ادامه درباره نحوه پرداخت یارانه‌ دارویی گفت: متاسفانه پرداخت مستقیم یارانه به بیماران عملی نیست و وزارت بهداشت نتوانسته است آن را عملیاتی کند. اما تعهداتی ایجاد شده است و در تلاش هستیم بیمارانی که طی چند ماه اخیر دارو را گران‌تر خریداری کردند مابه‌التفاوت قیمت داروی خود را به طور کامل دریافت کنند.

دیناروند ادامه داد: اما از این پس یارانه را به شیوه قبل پرداخت می‌کنیم و دارو ارزان‌تر در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

به گفته معاون وزیر بهداشت، مایل هستیم داروی مورد نیاز مردم را از طریق سازمان‌های بیمه‌گر و مراکز درمانی با قیمت مناسب تامین کنیم.

دست‌های پشت پرده بازار دارو کوتاه خواهند شد؟

دیناروند در واکنش به فعالیت مافیای دارویی و دست‌های پشت پرده بازار دارویی که روند تامین دارو را برای مردم با مشکل مواجه کرده‌اند، گفت: ما به عنوان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید قانونی، طبق ضوابط و شفاف عمل کنیم. حاکمیت سلیقه بسیار خطرناک است و باید حذف شود.

رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر درست، قانونی و شفاف عمل کنیم افرادی که به دنبال سوء استفاده و رانت‌جویی هستند، حذف خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه قیمت دارو باید به گونه‌ای باشد که بیماران بتوانند آن را تحمل کنند، گفت: باید کمبودهای دارویی برطرف شود و حمایت بیمه‌ای افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha