یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۶
کد خبر: 82043

مواد غذایی سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ ها و ویتامین E می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهند.

تغذیه برای چشم‌های مروارید نشان
سلامت نیوز : مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین E می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش داده و از پیشرفت آن جلوگیری کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ پروردگار مواد غذایی مختلفی خلق کرده که سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم برای پیشگیری از این بیماری چشمی است. یک عمر با این مواد غذایی همراه باشید تا چشم‌هایتان مروارید نشان نشود.
ویتامین ای

ویتامین E را دریابید

محققان آمریکایی به مدت بیش از 10 سال، روی 35000 خانم 45 ساله و بالاتر بررسی‌هایی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین E می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش داده و از پیشرفت آن جلوگیری کند.

محققان مشاهده کردند خانم‌هایی که در طول این مدت ویتامین E بیشتری مصرف کرده‌اند به میزان 14 درصد کمتر در معرض این بیماری قرار گرفته‌اند.

منابع ویتامین E: روغن‌های گیاهی مانند جوانه‌ی گندم، روغن زیتون، میوه‌های خشک و آجیل‌ها مانند گردو و غیره. توصیه می‌کنیم روزانه یک تا دو قاشق از این روغن‌ها مصرف کنید. هر هفته نیز دو تا سه مرتبه میوه‌های خشک میل کنید.

ویتامین Cویتامین C: همیشه و همه جا

ویتامین C که به میزان زیادی در جلدیه‌ی چشم هم وجود دارد برای بهبود عملکرد چشم‌ها لازم و ضروری است. این ویتامین همانند یک فیلتر ضد اشعه‌های ماورای بنفش عمل کرده و از جلدیه و قرنیه چشم‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

منابع ویتامین C: ویتامین C به میزان زیادی در پرتقال، نارنگی، کیوی، سبزیجات تازه مانند فلفل دلمه‌ای قرمز و سبز، سبزیجات برگ سبز و گوجه‌فرنگی وجود دارد. توصیه می‌کنیم تا جایی که امکان دارد با مصرف روزانه‌ی این مواد غذایی باک ویتامین C بدنتان را پر کنید.

ویتامین A: هرگز نشه فراموش!

بدون شک شما هم همیشه شنیده‌اید که هویج برای چشم‌ها خوب است. این گفته کاملا درست است. هویج سرشار از بتاکاروتن است. این آنتی‌اکسیدان پیش ساز ویتامین A بوده و با محافظت از شبکیه‌ی چشم‌ها نقش مهمی در سلامت قوه‌ی بینایی دارد.

کمبود این ویتامین نقش مهمی در ابتلا به بیماری آب مروارید و بروز مشکلاتی در دید دارد.

منابع سرشار از ویتامین A:

هویج، جگر گوساله. توصیه می‌کنیم هر هفته دو تا سه مرتبه هویج پخته‌شده با کمی روغن زیتون میل کنید. ویتامین A

در این صورت بتاکاروتن موجود در آن بهتر جذب می‌شود. همچنین می‌توانید هر هفته یک مرتبه جگر گوساله میل کنید تا ویتامین A بدنتان به خوبی تامین شود.

به فکر لوتئین و زآگزانتین هم باشید

نتایج یک پژوهش آمریکایی که در سال 2008 منتشر شده است نشان می‌دهد که مصرف لوتئین و زآگزانتین (دو رنگدانه‌ی گیاهی) زیاد خطر ابتلا به آب مروارید را به میزان 18 درصد کاهش می‌دهد. برای در امان بودن از اشعه‌های ماورای بنفش و اثرات منفی رادیکال‌های آزاد چشم‌های ما به دو کاروتنوئید نیاز دارد یعنی همین لوتئین و زآگزانتین. بدن نمی‌تواند این دو رنگدانه را تولید کند برای همین هم لازم است از طریق مواد غذایی تامین شوند.

منابع لوتئین و زآگزانتین: میوه‌های نارنجی و زردرنگ مانند کدو حلوایی، ذرت، نارنگی و سبزیجات برگ سبزدار مانند اسفناج، کلم، بروکلی و زرده‌ی تخم‌مرغ. توصیه می‌کنیم هر هفته یک مرتبه این سبزیجات را پخته و به سالاد اضافه کنید. هر هفته دو تا سه مرتبه هم تخم‌مرغ میل کنید.

اصول تغذیه‌ی صحیح را رعایت کنید

اگر تغذیه‌ی نامناسبی داشته باشید خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش داده‌اید. برای همین هم باید حواستان به تغذیه‌تان باشد. اگر شما به طور مرتب و به میزان کافی میوه و سبزیجات میل کنید از گزند این بیماری در امان خواهید بود. لازم نیست که به فکر مصرف مکمل‌های غذایی باشید. همین که برنامه‌ی غذایی‌تان سرشار از ویتامین‌های A، E و C و همچنین رنگدانه‌های لوتئین و زآگزانتین باشد سلامت چشم‌هایتان تضمین می‌شود.

همچنین توصیه می‌کنیم زمانی که می‌خواهید در معرض نور خورشید باشید حتماً از عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید. اگر دیابت دارید حواستان به قند خونتان باشد. مصرف دخانیات و الکل را ترک کنید که بزرگ‌ترین دشمنان چشم‌ها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha