دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 82070

فرهادی متخصص گوش و حلق و بینی از دانشگاه مشهد، وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت دوم میرحسین موسوی و وزیر بهداشت در دولت اول محمد خاتمی بوده است. از دیگر سمت‌های وی می‌توان به ریاست دانشگاه تهران، قائم‌مقام سازمان هلال احمر، مشاور وزیر و دبیر شورای آموزش پزشکی کشور عنوان کرد که ریاست «صندوق حمایت از پژوهشگران کشور» را از سال 1382 تا بهمن ماه 1389 نیز به‌عهده داشته است.

نهمین سکاندار جمعیت هلال احمر ایران کیست؟
سلامت نیوز : محمد فرهادی به عنوان نهمین سکاندار هلال احمر ایران که دارای تخصص گوش، حلق و بینی و وزیر اسبق بهداشت دولت هفتم است، در نخستین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود با تسنیم، اقدامات خود برای جمعیت هلال احمر را تشریح کرد.

از زمان تأسیس جمعیت هلال احمر تاکنون افرادی همچون دکتر خطیبی،کاظم سامی، علی اصغر بهزادنیا، سید حسن فیروزآبادی، وحید دستجردی، احمدعلی نوربالا، سید مسعود خاتمی و ابوالحسن فقیه عهده دار مسئولیت این جمعیت بوده اند و محمد فرهادی نهمین رئیس جمعیت هلال احمر ایران به حساب می‌آید. رئیس جمعیت هلال احمر به مدت 4 سال برای ریاست این جمعیت انتخاب می‌شود.

فرهادی رئیس جمعیت هلال احمر در نخستین گفت‌وگوی رسانه ای خود به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر با تسنیم، در تشریح برنامه‌های خود به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به آشنایی خود با چارت و وظایف جمعیت هلال احمر به دلیل داشتن مسئولیت قائم‌مقامی این جمعیت در زمان ریاست سردار فیروزآبادی بر هلال احمر در اوایل دهه 60 خاطرنشان کرد: در روز دوشنبه 18 شهریور بعد از امتحان بُرد تخصصی گوش، حلق و بینی که خودم عضو و یکی از مسئول برگزاری این بُرد تخصصی هستم برای نخستین حضور در جمعیت هلال احمر بعداز ظهر به این جمعیت خواهم رفت و برنامه‌های خود برای جمعیت هلال احمر را نیز به زودی اعلام خواهم کرد.

فرهادی متخصص گوش و حلق و بینی از دانشگاه مشهد، وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت دوم میرحسین موسوی و وزیر بهداشت در دولت اول محمد خاتمی بوده است. از دیگر سمت‌های وی می‌توان به ریاست دانشگاه تهران، قائم‌مقام سازمان هلال احمر، مشاور وزیر و دبیر شورای آموزش پزشکی کشور عنوان کرد که ریاست «صندوق حمایت از پژوهشگران کشور» را از سال 1382 تا بهمن ماه 1389 نیز به‌عهده داشته است.

در این راستا رییس‌ جمهوری اسلامی ایران در حکمی دکتر محمد فرهادی را به سمت هفتمین «رییس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران» منصوب کرد. در متن حکم حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که آمده است جناب دکتر محمد فرهادی در اجرای بند(5) قسمت (ب) ماده (10) از قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مصوب 1382/2/24 مجلس شورای اسلامی، با عنایت به مراتب تعهد و تجربیات ارزنده جنابعالی، به موجب این حکم برای مدت چهار سال به سمت «رییس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران» منصوب می‌شوید.

در جلسه شورای عالی جمعیت هلال احمر که تا شامگاه چهارشنبه 13 شهریور به طول انجامید با حضور نمایندگان ویژه رئیس جمهور از جمله وزرای بهداشت، امور خارجه و کشور؛ این اعضا پس از رأی‌گیری، با اکثریت آرا دکتر محمد فرهادی وزیر اسبق بهداشت را به‌ عنوان رئیس جدید جمعیت هلال احمر برای معرفی به رئیس جمهور انتخاب شد.در این جلسه 8 نفر شامل آقایان دکتر فرهادی، ریاض، پیوندی، موسوی، شجاع، صافی، علمداری و اکرمی به‌عنوان نامزد معرفی شده بودند که در نهایت با کناری گیری آقایان ریاض و صافی و پس از رأی‌گیری، آقای دکتر محمد فرهادی با 14 رأی به‌عنوان گزینه اصلی برای معرفی به رئیس جمهور جهت مسئولیت ریاست جمعیت هلال احمر برگزیده شد و نفر دوم از این افراد نیز ابوالقاسم موسوی با 4 رأی بود که در نهایت اسم این دو نفر به‌ عنوان برگزیدگان شورای عالی به رئیس جمهور معرفی شد.

جمعیت هلال احمر یکی از نهادهایی مهم غیر دولتی کشور به حساب می‌آید که براساس اصول هفتگانه نهضت صلیب سرخ و هلال احمر از جمله بی‌طرفی، بی غرضی، استقلال، خدمت داوطلبانه، بشردوستی، یگانگی و جهان شمولی در حوزه‌های امدادی و بشردوستانه اقدامات گسترده‌ای در داخل و خارج از کشور انجام می‌دهد. بطوری که در حوادثی مانند زلزله و سیل این جمعیت با قدمتی برابر 91 سال با استفاده از داوطلبان امدادگر برای نجات آسیب‌دیدگان تلاش می‌کند.

اقدامات امدادی و بشردوستانه هلال احمر کشور فقط در ایران خلاصه نمی‌شود بلکه اگر هر جمعیت ملی هلال احمر در دنیا استمداد کمک کند، جمعیت هلال احمر ایران به مانند بیش از 180 جمعیت ملی هلال احمر دیگر به کمک کشور مطبوع آن جمعیت ملی می‌شتابد، بطوری که ما شاهد کمک‌های امدادی، درمانی و بشردوستانه جمعیت هلال احمر با استفاده از کمک‌های مردمی کشورمان به کشورهای آسیب‌دیده مانند پاکستان، سومالی، هائیتی، سوریه، افغانستان و حتی ژاپن بر اثر حادثه سونامی بودیم.

براین اساس جمعیت هلال احمر که در گذشته و تا اوایل انقلاب حوزه بهداری کشور را نیز برعهده داشت، پس از واگذاری و تبدیل بهداری سابق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مقوله درمان خارج از کشور به فعالیت خود ادامه داد و در داخل کشور بیشترین تمرکز خود را معطوف به خدمات توانبخشی کرد.

در مجموع جمعیت هلال احمر فعالیت گسترده‌ای براساس اساسنامه خود در زمینه‌های مختلف امدادی، بشردوستانه، توانبخشی، درمان خارج از کشور، دارویی، جوانان و داوطلبان برعهده دارد و بر این اساس به عنوان یکی از نهادهای مهم غیر دولتی کشور به حساب می‌آید که متعاقب آن ریاست این جمعیت نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. زیرا ایران از جمله 10 جمعیت هلال احمر برتر دنیا نیز به حساب می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha