عدم نظارت بر نحوه دریافت هزینه های خدمات پزشکی در بازار سلامت کشور، باعث شده شاهد دریافت تعرفه های چند نرخی باشیم. به طوریکه تعرفه سونوگرافی با دفترچه بیمه تامین اجتماعی دو درمانگاه که در فاصله 50 قدمی از یکدیگر قرار دارند، 4 هزار تومان اختلاف قیمت دارد.

پیامدهای آشفته بازار سلامت/ هزینه سونوگرافی از 17 هزار تا 350 هزار تومان
سلامت نیوز : عدم نظارت بر نحوه دریافت هزینه های خدمات پزشکی در بازار سلامت کشور، باعث شده شاهد دریافت تعرفه های چند نرخی باشیم. به طوریکه تعرفه سونوگرافی با دفترچه بیمه تامین اجتماعی دو درمانگاه که در فاصله 50 قدمی از یکدیگر قرار دارند، 4 هزار تومان اختلاف قیمت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ وضعیت بازار سلامت به قدری آشفته است که بازرسی های وزارت بهداشت هم قدرت چندانی برای کنترل نابسامانی در بخش خدمات پزشکی را ندارد. به طوریکه دو درمانگاه که در فاصله 50 قدمی از یکدیگر قرار دارند، برای انجام یک سونوگرافی معمولی با دفترچه بیمه تامین اجتماعی، دو تعرفه متفاوت می گیرند. در حالی که هیچ تفاوتی بین این دو خدمت در این دو درمانگاه وجود ندارد.

به گفته کارشناسان حوزه سلامت، دخالتهای نابجا در حوزه پزشکی و خدماتی که توسط برخی پزشکان غیر مرتبط با رشته ای که فارغ التحصیل شده اند، تا حدود زیادی باعث آشفتگی بازار سلامت شده است. این موضوع را دکتر عبدالرسول صداقت رئیس سابق انجمن رادیولوژی ایران نیز از دخالتهای سایر رشته های پزشکی در حوزه تصویربرداری پزشکی انتقاد کرده و عنوان داشته است که دخالت غیر رادیولوژیست در امر سونوگرافی منجر به نابسامانی تعرفه ها شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن رادیولوژی ایران با عنوان این مطلب که نظارت در حوزه خدمات پزشکی برداشته شده است، افزود: وضعیت به قدری آشفته است که یک متخصص زنان و زایمان، کار خودش را رها کرده و به انجام سونوگرافی در مطب روی آورده است. چون درآمد بیشتری از این طریق کسب می کند.

صداقت با بیان این ملب که حداکثر تعرفه سونوگرافی مربوط به سونوگرافی جنین است، گفت: برای این خدمت 125 هزار تومان تعرفه تعیین شده است اما همان متخصص زنان و زایمان برای همین سونوگرافی جنین 350 هزار تومان از بیمار دریافت می کند.

وی، دلیل دریافت اینگونه ارقام عجیب و غریب را، عدم نظارت دانست و افزود: این پزشک متخصص، دفترچه بیمه قبول نمی کند.

صداقت همچنین به یکی دیگر از موارد مشابه دخالتهای پزشکان غیر رادیولوژیست در امور تصویربرداری پزشکی اشاره کرد و گفت: یک متخصص زنان و زایمان با تهیه 3 دستگاه سونوگرافی در مطبش، بابت ویزیت و انجام سونوگرافی بیمار، 50 هزار تومان حق ویزیت می گیرد که این کار دخالت در حرفه رادیولوژیست هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    3 0
    سلام واقعا یک سوال دارم چرا ما به بیمه داریم هر ماه پول میدیم واقعا چرا اگه همه هزینه ها قرار هست ازاد اخذ بشه و هیچ رسیدگی به این مسائل نمیشه واقعا مفهوم بیمه یعنی چی من در سال 93 دی ماه که اوج گرانی و نابسامانی قیمت ها بود همسرم را جهت سونوگرافی از مجاری ادراری و کلیوی و پانکراس و لوزلمعده و غیره بردم سونو گرافی که هزینه اش با بیمه شد 18000 هزار تومان امروز یعنی 94 مرداد بردم فقط و فقط برای کلیه و مجاری ادراری یعنی یک قسمت از اعضای بدن محسوب میشه با دفترچه میگه 90 هزار تومان که پول نداشتم و همسرم گفت مردنم بهتر از اینه که با این وضع زندگی کنم یعنی برای یک مرد یعنی مرگ واقعا ما چرا دولتمان اینقدر ضعیف عمل میکنه اخه مگه نظارت و برخورد اینقدر دشوار هستش دولت تدبیر عزیز الان که توافق شد و فکرتون یک مقدار ازاد شده لطفا نظارت کنید به خدا ما همه انسانیم و افریده خدا به خدا فشار داره داغونمون میکنه میدونم دولت خودش در فشار هستش ولی به محض کم شدن فشارش به ملتی که واقعا در این چند سال زیر فشار له شده رسیدگی کنه با تشکر
  • رنجبر ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    0 0
    سلام واقعا علت افزایش 4 برایری نرخ سونو گرافی را درک نمی کنم مگه قرار فیل هوا کنن یا مثلا چه مواد خاصی داره استفاده میشه که باید قیمت 4 برابر نسبت به خرداد 94 گرون بشه کل زمانی هم که صرف میشه 5 دقیقه نیست مسخره اش رو در آوردید با این خدمات سلامت و به خصوصو بیمه تامین اجتماعی که بود و نبودش فرقی برای آدم نمی کنه کسی نمی خواد فکری کنه این مسئولین کجان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟4