سلامت نیوز : مدیر کل نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ضمن اعلام این خبر که در حال حاضر بیشترین شکایات مردمی درباره مواد غذایی مربوط به فرآورده‌های لبنی است، ‌گفت: متاسفانه شیری که باید در سوپرمارکت‌ها در یخچال نگه‌داری شود،‌ در داخل سبد و بیرون از مغازه قرار می‌گیرد. شیر به قدری حساس است که وقتی در دمای 30 تا 40 درجه نگه‌داری می‌شود، آلوده می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود مردم شیرهایی را که در فضای آزاد نگه‌داری می‌شوند، خریداری نکنند.

مهندس عباس مهدی‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، به علت حساسیت محصول و عدم رعایت زنجیره سرد در موقع حمل مواد لبنی اتفاقاتی نظیر فساد در آنها رخ می‌دهد. متاسفانه در امر آموزش به مردم ضعیف عمل کرده‌ایم زمانی که کارخانه شیر یا دوغ تولید می‌کند باید زنجیره سرد آن نیز در بازار رعایت شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شیری که باید در سوپرمارکت‌ها در یخچال نگه‌داری شود،‌ در داخل سبد و بیرون از مغازه قرار می‌گیرد. شیر به قدری حساس است که وقتی در دمای 30 تا 40 درجه نگه‌داری می‌شود، آلوده می‌شود یا دوغ‌های نایلونی را در هوای داغ نگه می‌دارند. دوغ دارای مخمر است و مخمرها هم موجود زنده‌اند، سریعا رشد کرده و تولید گاز می‌کنند.

مدیرکل نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه اقدام مغازه دارها در نحوه نگه‌داری از محصولات لبنی از معضلات اساسی ماست، گفت: لازم است در این زمینه آگاهی بیشتری به مردم داده شود تا حتما شرایط و دمای نگهداری محصولات را از روی برچسب‌های نصب شده بر روی این مواد بخوانند و اگر در شرایط نامناسبی نگهداری می‌شوند یا به مغازه دار تذکر بدهند و یا از وی خرید نکنند. سس مایونز هم همین گونه است و باید حتما در یخچال نگهداری شود.

مهدی‌زاده ادامه داد: در تمام دنیا مردم اطلاعات مواد غذایی را از طریق برچسب دریافت می‌کنند. مردم باید هوشیار باشند که بر اساس ماده 11قانون مواد خوراکی و آشامیدنی تولیدکنندگان محصولات خوراکی و آشامیدنی اطلاعاتی شامل نام محصول، شرایط و دمای نگه‌داری، نحوه مصرف، تاریخ تولید، تاریخ انقضا و سری ساخت حتما در برچسب‌ها لحاظ شده باشند تا اگر محصول مشکلی داشت به راحتی قابل ردیابی باشد.

وی با اشاره به اینکه متولی اصلی شیر خام، سازمان دامپزشکی است، گفت: باید شیری که تحویل کارخانه‌ها می‌دهند حد مجاز میکروب در آن رعایت شود، گفت: اکنون طبق استانداردها حد مجاز در شیر، 30 تا 100 هزار توتال کانت میکروبی است ولی متاسفانه به علت عدم برخورداری از دامداری‌های صنعتی، این میزان به خوبی رعایت نمی‌شود و میزان میکروب‌ها در شیر هم به صورت تصاعدی بالا می‌رود و در شیرهای درجه اول گاهی به عدد پنج میلیون هم می‌رسد بویژه در تابستان میزان آلودگی و فساد شیر بالاتر است.

مهدی‌زاده ادامه داد: بنابراین رعایت زنجیره سرد در زمان حمل و نقل شیرها و توسعه دامداری‌های صنعتی می‌تواند ایمنی و کیفیت شیرهای تولیدی را تضمین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha