سلامت نیوز : رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم گفت: با افزایش سفرهای زیارتی و مهاجرت اتباع بیگانه از کشورهای همسایه همچون افغانستان، پاکستان و عراق به کشور شاهد بروز موارد تکی ابتلا به وبا هستیم.

دکتر مسعود مردانی در گفت وگو با ایسنا ، اظهار کرد: هر ساله با گرم شدن هوا در فصل تابستان و به دنبال افزایش سفرهای زیارتی و مهاجرت اتباع بیگانه از کشورهای همسایه همچون افغانستان، پاکستان و عراق به کشور شاهد بروز موارد تکی ابتلا به این بیماری هستیم به طوری که وقوع این موضوع اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین موارد ابتلا به وبا در ایران به سال 1384 مربوط می شود، ادامه داد: ورود افراد مبتلا به این بیماری از کشورهای همسایه عمده ترین دلیل شیوع وبا در کشور به شمار می رود. لذا توصیه می شود اشخاصی که قصد مسافرت دارند بویژه سفرهای زیارتی همچون مشهد، قم، جمکران؛ مسائل بهداشتی را به خصوص در ارتباط با اتباع کشورهای یاد شده رعایت کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی عدم استفاده از آب آلوده را یکی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه در ابتلا به وبا دانست و گفت: تمام آب‌هایی که در محیط باز و توسط دستفروشان ارائه می شود باید آلوده تلقی شده و از نوشیدن آن توسط افراد خودداری شود. چنانچه به آب سالم دسترسی وجود ندارد می بایست آب پیش از استفاده حتما جوشانده شود. اما تا حد امکان بهتر است اشخاص از آبهای بسته بندی شده و مطمئن مصرف کنند.

دکتر مردانی عدم مصرف مواد غذایی آلوده بویژه خوراکی‌های فسادپذیر از قبیل ساندویچ، بستنی، فالوده، شیرینی‌های خامه‌ای و غیره را از جمله مواردی عنوان کرد که رعایت آنها در پیشگیری از ابتلا به وبا نقش موثری دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر احتیاط در مصرف آبمیوه‌های غیربسته بندی، توصیه کرد: تا آنجا که می‌توان بهتر است از آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌های بسته بندی شده و در نظر گرفتن تاریخ مصرف آنها استفاده کرد. باید به خاطر داشت شستن مکرر دست‌ها به محض بازگشت از بیرون بخصوص اماکن زیارتی موجب قطع زنجیره انتقال عفونت‌های ویروسی، انگلی و باکتریای از جمله وبا است.

رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم در پایان هشدار داد: افراد در صورتی که به اسهال شدید با تعدد دفعات اجابت مزاج مبتلا هستند و چنانچه این حالت با از دست دادن آب فراوان از بدن همراه است، حتما در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha