سلامت نیوز : سزارین جزو زایمان‌های بی‌درد است که شهرنشینان بیشتر به اصرار خودشان تمایل به این عمل نشان می‌دهند؛ به طوری که فاطمه رخشانی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، اعلام می‌کند که 60 درصد زایمان‌ها به روش سزارین انجام می‌شود. این روش زایمان در حالی مورد استقبال قرار گرفته است که تماس مادر با کودک را در ساعت‌های نخست تولد دچار اختلال می‌کند و وزارت بهداشت در صدد اجرای برنامه‌هایی برای کاهش استفاده از آن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ یک پزشک متخصص زنان و زایمان درباره دلایل افزایش عمل سزارین در کشور می‌گوید: ترس از زایمان مهم‌ترین دلیل است؛ زیرا زایمان یکی از سخت‌ترین دردهای طبیعت است که بسیاری از مادران برای فرار از این درد به سزارین رو می‌آوردند؛ به طوری که با وجود تاکید پزشک مبنی بر اینکه مادر به آسانی می‌تواند فرزند خود را به طور طبیعی به دنیا آورد، باز هم فرد اصرار می‌کند تا با روش‌های غیرطبیعی زایمان داشته باشد.

نهادینه کردن زایمان‌های بی‌درد
شیرین نیرومنش با بیان اینکه باید در کشور روش‌های زایمان‌های بی‌درد را نهادینه کرد؛ به طوری که دیگر ترسی وجود نداشته باشد به «حمایت» می‌گوید: البته نباید برگزاری کلاس‌های آموزشی در دوره بارداری که نحوه زایمان با درد کمتر را آموزش می‌دهند، فراموش کنیم.

وی توضیح داد: حدود 5 سال است که این کلاس‌ها در کشور ما به صورت پراکنده اجرا می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد کسانی که در این برنامه‌های آموزشی شرکت می‌کنند تمایل بیشتری به زایمان طبیعی از خود نشان می‌دهند؛ اما هنوز این موضوع فراگیر نشده است. وی در ادامه تاثیر افزایش سن ازدواج در کشور در گرایش به سزارین گفت: افزایش سن ازدواج باعث بالا رفتن سن زایمان می‌شود و مادران در این سن به دلیل ترس بیشتر از درد به روش‌های غیرطبیعی زایمان روی می‌آورند.

بیمارستان‌های خصوصی رکورددار سزارین
عضو کمیسیون بهداشت مجلس، انجام عمل سزارین را در بیمارستان‌های خصوصی بسیار زیادتر از بیمارستان‌های دولتی می‌داند و معتقد است در این زمینه باید وزارت بهداشت برنامه‌ریزی کند که زایمان‌های غیرطبیعی نه تنها در بیمارستان‌های خصوصی بلکه در سایر بیمارستان‌ها کاهش یابد.

شهلا میرگلوی بیات در گفت‌وگو با حمایت، یک آسیب را نیز در این باره خاطرنشان می‌کند و می‌گوید: اجازه ندادن به بیمارستان‌های دولتی برای انجام عمل سزارین، افراد را به سمت بیمارستان‌های خصوصی سوق می‌دهد و به این ترتیب هزینه‌های گزاف به افراد تحمیل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha