سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱
سلامت نیوز : دانشیار پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به علائم بیماری فشار خون، نحوه درمان این بیماری در طب اسلامی با استفاده از گیاهان دارویی و در طب غربی با استفاده از داروهای شیمیایی را تشریح کرد.

حسن اکبری در گفت و گو با فارس گفت: بیماری فشارخون یک نوع وضعیت پزشکی است که در آن حالت، فشار وارده به دیواره های عروق، از حدود طبیعی بالاتر است.

وی ادامه داد: فشار خون توسط دستگاه فشار سنج اندازه گیری می شود و دارای یک حد بالا به نام سیستول و یک حد پایین به نام دیاستول است و جالب است بدانیم که در بیماری افزایش خون میزان حد پایین یا دیاستول بسیار مهم تر از میزان حد بالا یا سیستول است. فشار خون در اولین بار باید حداقل دو بار، در دو معاینه جداگانه، در حالت استراحت و آرامش و در دو وضعیت نشسته و درازکش گرفته شود.

وی گفت: حد طبیعی باید بین 90 - 60 میلی متر جیوه باشد که اگر دیاستول بین 104 - 90 میلی متر جیوه باشد، بیماری افزایش فشار خون خفیف گفته می شود و اگر دیاستول بین 114 - 104 میلی متر جیوه باشد، بیماری افزایش فشار خون متوسط است و اگر دیاستول بالاتر از 115 میلی متر جیوه باشد، بیماری افزایش فشار خون شدید یا بدخیم است که می تواند بسیار خطرناک باشد.

اکبری در مورد علایم فشار خون گفت: فشار خون ممکن است بدون علامت باشد پس همه ما باید بطور مرتب تحت نظر پزشک و با شرایط استاندارد مورد پایش فشار خون قرار بگیریم.

علائم فشارخون بدین ترتیب است:

1- سردرد در نواحی مختلف سر بخصوص ناحیه پیشانی یا پشت سر.

2- سردرد با حالت احساس تنگی و سنگینی معمولاً در صبحگاه (در حالیکه سردرد سینوزیتی معمولاً حوالی 11 – 10 صبح است).

3- سرگیجه

4- خون دماغ

5- گزگز و مور مور شدن انگشتان که شاید به علت بیماری گرفتگی عروق یا تصلب الشرائین و یا آترواسکلروز باشد.

6- تاری دید (شاید به علت درگیری عروق چشم باشد).

7- تنگی نفس (به علت تحت فشار قرار گرفتن قلب برای تلمبه کردن در برابر بار زیاد).

8- شب ادراری در صورتیکه فشار خون کلیه ها را درگیر کرده باشد.

این متخصص آسیب شناسی در مورد نحوه درمان فشار خون در طب غربی گفت:چون در طب غربی، در واقع اختلال موجود در سلول ها رفع نمی شود و هدف فقط پایین آوردن فشار خون و جلوگیری از عوارض ناشی از آن است، درمان اساسی و دائمی برای فشار خون به نحوی که بیمار کاملاً از این بیماری شفا یابد وجود ندارد و این بیماران باید تا آخر عمر دستورات و داروهای پائین آورنده مختلف را مصرف کند که هر یک دارای عوارض متعددی است.

وی تصریح کرد: اولین دستور طب کلاسیک یا طب غربی برای کنترل فشار خون محدودیت و حتی قطع مصرف نمک طعام استا لبته واقعاً نمک تصویه شده یددار یک سم سلولی است و باید قطع شود چون خوردن این نمک از عوامل اصلی بیماری فشار خون است ولی نمک طبیعی، پودر سنگ نمک این مشکل را ندارد.

اکبری گفت: دستور دوم محدودیت مصرف آب است همچنین دستور سوم داروها هستند که چند گروه ادرارآور،تاثیرگذار بر کلیه ها، ضدهورمون وغیره هستند ولی همگی فقط علامت ها را رفع می کنند و علت اصلی اختلال سلولی که موجب بروز بیماری است را نمی توانند برطرف کنند.

این متخصص آسیب شناسی در مورد نحوه درمان فشار خون در طب اسلامی ایرانی نیز گفت: این درمان به دو شکل است. درمان مرحله حاد که می تواند شامل داروهای گیاهی پائین آورنده فشار خون مثل سیر یا ترکیب سیر و ماست و همچنین دمجوش های گیاهی مثل دمجوش برگ درخت زیتون و گردو یا حجامت و فصد خون باشد.

اکبری ادامه داد: درمان اساسی و اصلی شامل اصلاح عملکرد سلول های جدار عروق سراسر بدن، سلول های قلبی، سلول های غدد داخلی بدن به وسیله اصلاح تغذیه سلولی و برطرف کردن علل ایجاد اختلالات سلولی که ریشه اصلی بروز فشار خون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha