مسئول انجمن بیماران ام اس خوزستان خاطرنشان كرد: بیماران ام اس، متاسفانه همراه با عوارض این بیماری، دچار اختلالاتی از لحاظ روحی روانی نیز می‌شوند كه لازم است آنها را در این زمینه یاری كنیم.

مریم بابادی، فیزیوتراپیست و مسئول انجمن بیماران ام اس خوزستان، در گفت وگو با ایسنا، توضیح داد: ام اس یك بیماری عصبی است كه در سیستم اعصاب مركزی (CNS) رخ می‌دهد. به همین علت، تنها جسم را درگیر نمی‌كند بلكه علائم روحی و روانی را نیز بروز خواهد داد و ممكن است فرد با مشكلاتی از جمله افسردگی، خوشحالی بیش از حد و غیره مواجه شود.

وی افزود: مولتیپل اسكلروزیس (MS ) بیماری واگیردار نبوده و علت آن واكنش سیستم ایمنی خود فرد بر علیه سلول‌های عصبی، سیستم عصبی مركزی CNS و تخریب بافت محافظ سلولهای عصبی و در نهایت مرگ آنها می‌شود و انتقال ایمپالس‌های عصبی دچار اختلال شده و نشانه‌های مختلفی بسته به نوع اعصاب درگیر بروز می‌كند.

این فیزیوتراپ خاطرنشان كرد: از جمله علائمی كه این بیماری به وجود می‌آورد تاری دید خصوصا دو بینی، بی حسی در برخی اندامهای بدن، سردرد، ضعف، كرختی، اختلال هماهنگی، عدم تعادل، خستگی، افسردگی و غیره است كه متاسفانه بیشتر، جوانان را گرفتار می‌كند. به طوری كه فرد در بهترین شرایط زندگی خود مجبور می‌شود با علائم این بیماری دست و پنجه نرم كند.

بابادی متذكر شد: این بیماری سه سال است جزو بیماریهای خاص محسوب شده اما اقدامات چشمگیری جهت تامین بودجه برای درمان این بیماران و انجام اقدامات فیزیوتراپی آنها از طرف سازمان تامین اجتماعی انجام نشده است.

وی یادآور شد: درمان بیماری MS به زمان زیادی نیاز دارد و آنها مجبورند درمان و اقدامات فیزیوتراپی را جهت بازتوانی اختلالات حركتی در طی جلسات مختلف، حداقل هر ماه یك دوره انجام دهند.

این فیزیوتراپ تصریح كرد: هم اكنون در انجمن MS واقع در دانشكده توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز، اقدامات فیزیوتراپی رایگان به وسیله تجهیزات تخصصی این كلینیك انجام می‌شود. اما با توجه به این كه انجمن خودجوش است، نیاز به حمایت سایر سازمان‌ها و نیز خیرین دارد.

وی افزود: تعداد زیادی از بیماران MS حتی قادر به خرید داروهای مورد نیاز خود نیستند و این در حالی است كه این داروها در پیشگیری از حملات و وضعیت جسمانی آنها نقش بسزایی دارد.

بابادی تصریح كرد: همچنین تعداد كثیری از این بیماران قادر به پرداخت هزینه رفت و آمد خود به این كلینیك و یا مراكز درمانی نیستند و تهیه بنزین كه به این بیماران اختصاص داده شده كفاف نیاز این تعداد از بیماران را نمی‌دهد.

مسئول انجمن MS استان خوزستان اظهار داشت: این بیماران در صورتی كه قادر باشند اقدامات درمانی و دارویی، فیزیوتراپی و مشاوره‌های روانی، توانبخشی گوش و چشم را انجام دهند به میزان بسیار زیادی قادر به بازگشت به زندگی طبیعی خواهند بود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha