چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۱

هر روز زنگ خطر جدیدی به صدا در می‌آید و متوجه می شوید یک محصول جدید در دنیای مواد مخدر متولد شده.

این مواد مخدر مغزتان را می کشد
سلامت نیوز : هر روز زنگ خطر جدیدی به صدا در می‌آید و متوجه می شوید یک نام و محصول جدید در دنیای مواد مخدر گروهی ازجوانان را به دام کشیده،  این یک زنگ خطر جدی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ متاسفانه در بازار قاچاق مرگ‌آور مواد مخدر و محرک هر چند وقت یک بار نام جدیدی به گوش می‌رسد. اگر پیگیر شوی برایت فهرست بلند بالایی از مواد با انواع و اقسام اسم‌های خارجی و ایرانی را می‌خواند و می‌گوید: «یک چیز جدید دارم، بکشی میری آسمون!عوارض هم نداره، هر چقدر خواستی می‌تونی بکشی، معتادم نمی‌شی!» بسیاری هم گول می‌خورند و خیلی زود درگیر مواد می‌شوند اما آیا واقعا این مواد بی‌خطر هستند و اعتیاد ایجاد نمی‌کنند؟ داشتن اطلاعات در مورد این مواد خطرناك برای والدین و همسران بسیار لازم است. محمد جودکی، محقق مواد مخدر و محرک و خانم نسرین چیتگران، متخصص ترک اعتیاد به شما در این مورد توضیح می‌دهند.

این ماده باعث ترشح هورمون مرگ و تولد می‌شود!

در بدن انسان هورمونی به نام DMT وجود دارد که در طول عمر فقط دوبار ترشح می‌شود؛ یک بار هنگام تولد و یک بار هنگام مرگ. با مصرف ماده DMT نیز فرد وارد حالت خلسه می‌شود و برای حدود 3 تا 5 دقیقه دیگر متوجه هیچ چیز از اطراف خود نمی‌شود. خیلی کم پیش می‌آید فردی برای 10 دقیقه در این حالت باقی بماند. عمده شیوه مصرف این ماده استنشاقی از طریق بینی است. این ماده قسمت خاکستری مغز و حافظه طولانی‌مدت را به شدت تخریب می‌کند و چون جزو محرک‌هاست فرد را دچار بیماری اعصاب و روان می‌کند. در واقع هر فرد بیشتر از پنج‌بار نمی‌تواند از آن استفاده کند در غیر این صورت حتما بیمار روحی-روانی می‌شود. داروی خاصی که بگوییم فقط مختص ترک این ماده باشد وجود ندارد اما اصولا پزشکان برای ترک محرک‌ها از بوپرنورفین استفاده می‌کنند.

قرصی با توهمات ترسناک

قرص NDMA نوعی ماده محرک شبیه به قرص اکس است. این ماده توهمات آسیب‌رسان شدید همراه با ترس ایجاد می‌کند. یکی از بیمارانم یک بار که این ماده را مصرف کرده بود در خیابان از تیر چراغ برق بالا رفته بود و می‌گفت گرگ‌ها دنبالم کرده‌اند! برخلاف مواد دیگر که معمولا مصرف‌شان همراه با لذت است این ماده وحشت ایجاد می‌کند. ترک آن نیز با استفاده از روان‌درمانی انجام می‌شود. قارچ جادویی، کتامین و سالویا نیز از دیگر مواد محرکی هستند که داروی خاصی برای ترک آنها وجود ندارد و نیاز به روان‌درمانی دارند.

10 بار مصرف آن باعث  مرگ می‌شود!

اسید یا LSD نیز نوعی ماده محرک مشابه DMT است با این تفاوت که حالت خلسه آن طولانی‌تر است اما عمق اثرش از DMT کمتر است یعنی اوج لذت آن را ندارد. اثرات جانبی آن یعنی حالت نشاط، کم‌خوابی و ... تا 2روز در بدن باقی می‌ماند. اسید از شیشه و آمفتامین‌ها خیلی خطرناک‌تر است و حدودا 10 بار مصرف آن منجر به مرگ می‌شود. این ماده به کل مغز آسیب می‌زند و آب مغز را به شدت خشک می‌کند. فردی که 10بار از آن استفاده می‌کند مثل فردی است که 5 سال است از بیماری آلزایمر رنج می‌برد. برای ترک این ماده از روان درمانی استفاده می‌شود.

اینها مغز را به شدت تخریب می‌کنند

حشیش و ماری‌جوانا نسبت به سایر محرک‌ها نشئگی کمتری دارند و آسیب‌شان نیز نسبت به آنها کمتر است در حدی که فرد شاید بتواند در تمام طول عمرش از آن استفاده کند. اما باید بدانید اگر چه ممکن است دچار بیماری روانی نشود و نیازی به بستری شدن پیدا نکند اما به طور حتم دچار اختلالاتی می‌شود و دیگر یک فرد سالم و طبیعی محسوب نمی‌شود. مصرف آنها اندازه خاصی دارد که اگر بیشتر از آن استفاده شود حال فرد خراب می‌شود. هر کدام از این دو ماده اگر همراه با تریاک مصرف شوند مغز را به شدت تخریب می‌کنند. در این صورت حتی تخریب آن از شیشه هم بدتر است. برای ترک این دو ماده می‌توان از داروی متادون یا بوپرنورفین استفاده كرد. در واقع نوع داروی مورد نیاز برای ترک به سازگاری بدن فرد بستگی دارد. حشیش و ماری‌جوانا از یک گیاه نیستند اما گیاه‌شان مشابه است. وید نیز گل گیاه ماری‌جواناست.

یک توهم‌زای خطرناک

یکی از جدیدترین مواد توهم‌زا DMT نام دارد که مخفف   Dimethyltryptamine  است. این توهم‌زای طبیعی در جنگل‌های گرمسیری استرالیا و آمریکای جنوبی از صمغ یک درخت خاص گرفته می‌شود. در گذشته بومی‌ها به خصوص در آمازون نوشیدنی این ماده را تهیه می‌کردند و برای ارتباط با ارواح و مراسم مذهبی‌شان آن را می‌نوشیدند. نشئگی این ماده حداکثر 10دقیقه است و حدودا یك گرم از آن برای 30 نفر کافی است. به گفته افراد مصرف‌کننده با مصرف این ماده تونل زمان باز می‌شود. در واقع فرد در هر حالتی که باشد با مصرف آن به خواب می‌رود و 10 دقیقه بعد بیدار می‌شود منتها تجربیات و تصاویری که در آن مدت می‌بیند کاملا به یادش خواهد ماند. حتی یک سبک هنری جدید به نام DMT Art نیز ایجاد شده است. به این صورت که افراد مصرف‌کننده، تصاویری که در تونل می‌بینند را نقاشی می‌کنند.

این اسید واقعا می‌سوزاند!

یکی دیگر از مواد شایع مورد مصرف در ایران LSD یا اسید (Acid Lysergic diethylamide ) است. این ماده در سال 1938 توسط دانشمندی سوئیسی به نام دکتر هافمن کشف شد. درواقع LSD از یک ماده طبیعی به نام گیاه رگوت گرفته می‌شود. این ماده قارچ مانند است و روی گیاه چاودار تشکیل می‌شود. این ماده در قرون وسطی نوعی آفت محسوب می‌شد و مردم فکر می‌کردند فرد مصرف‌کننده دچار جنون دیوانگی یا جن‌زده شده است. این ماده به 2 صورت «ورقه‌ای» و «قطره‌ای» مصرف می‌شود. نوع ورقه‌ای آن به این صورت است که ورقه‌ها را روی زبان می‌گذارند تا به تدریج جذب آن شود. در نوع قطره‌ای نیز یک قطره از مایع آن را روی زبان می‌چکانند. نوع مایع آن معمولا از هند وارد می‌شود. این مایع اسید آنقدر قوی است که به محض ریخته شدن روی زبان کل آن را از نقطه‌ای که قطره ریخته شده به طور وحشتناکی بنفش و سیاه می‌کند. حتی یک بار شاهد فردی بودم که این قطره را روی دندانش می‌ریخت تا زبانش سیاه نشود اما بعد از مدت 2 ماه آن قسمت از دندانش کاملا ریخت و از بین رفت!

قارچ جادویی جان شما را می‌گیرد!

«قارچ جادویی» یا «Magic Mushroom» یکی دیگر از موادی است که فازی شبیه به اسید دارد. ماده اولیه پرورش این قارچ سمی از انگلیس وارد می‌شود. این ماده خاصیت روانگردان بسیار شدیدی دارد و اگر زیاد مصرف شود ضربان قلب و تنفس را کاهش می‌دهد و به صفر می‌رساند. این ماده به صورت کشیدنی، مخلوط شده با توتون، دم کردنی، خشک شده در سالاد و ... مصرف می‌شود. عملکرد LSD و قارچ خیلی به هم شباهت دارند.

جایگزین اکس

NDMA یکی دیگر از موادی است که در حال حاضر به جای اکستاسی استفاده می‌شود. این ماده از دسته آمفتامین‌هاست. ریتالین و ترامادول نیز 2 قرص دیگری هستند که الان به شدت مصرف می‌شوند. ترمادول شبه افیونی و شبیه به تریاک است و به صورت خوراکی مصرف می‌شود. مصرف آن میان جوانان به خصوص دانشجویان بسیار رواج دارد زیرا شایع شده دقت تمرکز را بالا می‌برد. قرص ریتالین را نیز معمولا آسیاب می‌کنند و پودر آن را مثل کوکائین با بینی می‌کشند. «کتامین» یکی دیگر از موادی است که الان خیلی باب شده است. این ماده نوعی داروی بیهوشی بسیار قوی است و در اتاق عمل از آن استفاده می‌شود.

توهمات 3 بعدی با سالویا!

اخیرا در شمال کشور کاشت گیاهی به نام سالویا شایع شده است. سالویا گیاهی است که گل می‌دهد و در زبان فارسی به آن «مریم چمنی»، «مریم گلی» و «مریم باکره» نیز گفته می‌شود. این گیاه یک ماده روانگردان طبیعی بسیار قوی دارد و از آن در داروی بیهوشی استفاده می‌شود. برخلاف روانگردان‌های دیگر از جمله LSD، قارچ جادویی و ... که فقط توهمات دیداری یا شنیداری ایجاد می‌کنند، توهمات سالویا، هم دیداری و شنیداری است هم لمسی و به عبارتی 3 بعدی است. مصرف‌کنندگان این ماده فکر می‌کنند به بهشت می‌روند و حتی می‌گویند  در بهشت میوه خورده‌اند و واقعا اعتقاد دارند که این اتفاقات افتاده است. کاشت سالویا فقط در زمین‌های خیلی خاص و مرغوب امکان‌پذیر است و به همین دلیل در شمال كشور به شدت در حال رواج است. حتی خیلی از افراد در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی برای فروش و فرستادن این ماده تبلیغ می‌کنند و شماره تلفن می‌دهند. بیشتر شماره‌هایی که می‌دهند نیز مربوط به شمال کشور است. البته مریم چمنی ماده جدیدی محسوب نمی‌شود و در قدیم طب سنتی از آن استفاده می‌کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha