سلامت نیوز : بعد از گذشت 40 روز از آغاز به‌کار دولت یازدهم، بعدازظهر دیروز، سرانجام حسن روحانی به این همه انتظار دوستداران طبیعت ایران پایان داد و با انتخاب معصومه ابتکار به عنوان معاون خود، وی را به سمت ریاست سازمان محیط‌زیست کشور برگزید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ این انتصاب اگرچه بسیار دیرهنگام بود و موجی از ناامیدی را در بین دوستداران طبیعت و متخصصان محیط‌زیست کشور ایجاد کرده بود، ‌اما انتشار خبر بازگشت ابتکار به سازمان محیط‌زیست، نه فقط گروه‌های غیردولتی و متخصصان مستقل بلکه موجی از شادی را برای کارکنان سازمان محیط‌زیست به ارمغان آورد. سازمانی که هشت‌سال پراز تنش و چالش را پشت‌سر گذاشته و در چهارسال اخیر نیز به واسطه قانون‌ستیزی و تعامل بیش از حد مدیران ارشد این سازمان و نیز ورود مدیران ناآشنا به مجموعه، به ضعیف‌ترین دوران خود در طول 45 سال گذشته تنزل یافت.

اما حالا بعد از معرفی گزینه‌های متعدد ریاست محیط‌زیست، ‌رییس‌جمهوری با ابتکار عملی مثال زدنی، سکان این کشتی به گل نشسته را به معصومه ابتکار سپرد؛ بانویی که هشت‌سال سابقه مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست و شش سال ریاست کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران را در کارنامه خود دارد و اکنون از پخته‌ترین و آگاه‌ترین سیاستمدار ایرانی در حوزه محیط‌زیست است.

اعتبار معصومه ابتکار در مجامع بین‌المللی محیط‌زیست به واسطه کسب عنوان قهرمان زمین در سال 2006 و نیز معرفی او به عنوان یکی از 500 چهره تاثیرگذار جهان اسلام حالا می‌تواند موفقیت او را در چانه‌زنی‌های سیاسی و زیست‌محیطی کشور و در سطح بین‌الملل دو چندان کند. ابتکار در دو سه ماه اخیر اصلی‌ترین بازوی رییس‌جمهوری در تهیه برنامه محیط‌زیست دولت یازدهم بود. برنامه‌ای که وقتی در مجلس شورای اسلامی توسط رییس‌جمهوری ارائه و قرائت شد توقعات زیادی را در بین هواداران محیط‌زیست ایجاد کرد و همه منتظر بودند تا ببینند این برنامه قرار است توسط چه کسی اجرایی شود. اما اکنون 40 روز از یکصدروزی که رییس‌جمهوری برای اجرای فاز نخست برنامه‌هایش خبر داده بود گذشته و تازه رییس سازمان محیط‌زیست منصوب شده است.

در این 40 روز وقایع زیادی در چهارگوشه کشور در حوزه محیط‌زیست رقم خورد که هر یک در نوع خود می‌تواند فاجعه‌ای برای محیط‌زیست ایران باشد؛ از واگذاری غیرقانونی جزیره آشوراده توسط سازمان محیط‌زیست گرفته تا تخریب جنگل‌های ارس خراسان شمالی و تخریب کوه‌شاه کرمان به بهانه معدن‌کاوی. انگار آخرین نفرات دولت دهم در سازمان محیط‌زیست همه تلاش‌شان این بود که در همین اندک روزهای باقیمانده هم، آخرین تلاش‌شان را برای تخریب و واگذاری غیرقانونی مناطق انجام دهند. روز 10 مرداد آگهی واگذاری 26 منطقه تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست به معدن‌کاوان در روزنامه رسمی به چاپ رسید.

از هر گوشه کشور تلاش معدن‌کاوان برای ویرانی طبیعت به گوش می‌رسید و اخبارش منتشر می‌شد اما واکنش مدیران ستادی و استانی این سازمان تنها سکوت بود و سکوت و بی‌تفاوتی! سازمان محیط‌زیست حتی اصلی‌ترین وظیفه خود یعنی صدور مجوز شکار را هم به کانون شکار و تیراندازی سپرد!

روزی که ابتکار سازمان محیط‌زیست را تحویل داد و فاطمه واعظ‌جوادی مدعی شد ویرانه‌ای تحویل گرفته، سازمان تحت امر او با همه انتقاداتی که حتی نگارنده به عملکردش داشتم، در بهترین جایگاه در طول سه دهه اخیر بود، چه از نظر تشکیلات و اعتبار و بودجه و چه کارنامه عملکرد! اما امروز رتبه عملکرد محیط‌زیستی ایران در جداول جهانی با 61 پله سقوط از 53 در سال 2006 به 114 جهان در سال 2012 رسیده است. طبیعت به معنای واقعی کلمه در این سال‌ها به ویرانی و تباهی کشیده شد و سازمان محیط‌زیست که خود باید اصلی‌ترین مدافع و حافظ محیط‌زیست باشد به دشمن شماره یک و مطلق محیط‌زیست تبدیل شد. از سوی دیگر ورود بسیاری از دانشجویان، خبرنگاران، ‌عکاسان و فعالان و مستندسازان محیط‌زیست در دو سال اخیر حتی به بعضی مناطق چهارگانه ممنوع شد اما در عوض راه برای زمین‌خواران، شهرک‌سازان، معدن‌کاوان، راه‌سازان و همه آن‌هایی که در صدد تخریب طبیعت بودند باز شد.

چندین وبلاگ محیط‌زیستی و حتی اصلی‌ترین پایگاه خبری غیردولتی محیط‌زیست (سبزپرس) مسدود شد و شکایت علیه فعالان و بعضی خبرنگاران محیط‌زیست به روشی عادی برای مبارزه با منتقدان تبدیل شد. ارتباط این سازمان با رسانه‌ها به‌حدی محدود شد که خبرنگاران به دو دسته خودی و غیرخودی تقسیم شدند، غیرخودی‌ها به برنامه‌ها و نشست‌های خبری دعوت نشدند و مدیران را از انجام مصاحبه با آن‌ها برحذر داشتند و کار به جایی رسید که حتی ورود بعضی فعالان همچون نگارنده به سازمان محیط‌زیست ممنوع شد! اما حالا ورود معصومه ابتکار به سازمان محیط‌زیست را باید بهترین خبر خوش زیست‌محیطی در چهار سال گذشته برشمرد. حضور زنی مقتدر، سیاستمدار، آگاه به محیط‌زیست و از همه مهم‌تر مدیری با اخلاق و متین با وجهه مردمی و محبوب، حتی اگر هم تغییری اساسی در وضعیت محیط‌زیست کشور ایجاد نکند حداقل فایده‌اش این است که طبیعت با همه زخم‌خوردگی و آسیب‌دیدگی‌اش دیگر بیش از این تخریب نخواهد شد و دوستداران طبیعت نیز بیش از این مورد تحدید و ارعاب و شکایت قرار نخواهند گرفت. باید پذیرفت که ابتکار مسئولیت سنگینی را عهده‌دار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha