چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹
سلامت نیوز : دوشنبه شب تصادفی در کیلومتر 30 اتوبان تهران- قم رخ داد که از نظر تعداد تلفات، رتبه اول تصادف‌های یک سال گذشته را به دست آورد؛ در این حادثه دو اتوبوس اسکانیا از روبه‌رو با هم تصادف کردند. به گفته رییس پلیس راه کشور این حادثه 44 کشته و 44 زخمی به‌جا گذاشت و علت آن نقص فنی اتوبوس‌ها بود؛ این در حالی است که مدت‌ها از اجرای طرح اجباری شدن اخذ برگه معاینه فنی برای وسایل نقلیه می‌گذرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ در این حادثه یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از اصفهان به تهران در حال حرکت بود،‌ در حوالی کیلومتر 28 اتوبان قم – تهران بعد از مجتمع مهتاب به علت ترکیدگی لاستیک جلو از بغل با یک دستگاه سواری هوندا برخورد و پس از آن با شکستن گاردریل وارد مسیر مقابل شد. در همین حال یک دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر که از تهران به مقصد اردکان یزد در حال تردد بود با اتوبوس حادثه دیده از روبه‌رو برخورد کرد. سردار دکتر اسکندر مؤمنی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی علت این حادثه را ترکیدگی لاستیک اتوبوس اول و ضعف بدنه اتوبوس‌ها اعلام کرد و گفت: نقص در سیستم برق‌رسانی هر دو اتوبوس اسکانیا باعث شد، بعد از حادثه دچار آتش‌سوزی شوند و کشته‌ها را به 43 نفر برسانند؛ البته تعدادی از مسافران بعد از آتش گرفتن اتوبوس با شکستن شیشه عقب موفق به فرار شدند و گرنه تعداد کشته‌ها بیشتر می‌شد.

به گفته وی در چند ماه اخیر تعداد زیادی از تصادف‌ها برای اتوبوس‌های اسکانیا بوده است که در اکثر موارد این اتوبوس‌ها به دلیل ضعف بدنه و نقص سیستم برق‌رسانی دچار آتش سوزی شده‌اند؛ مواردی مانند سوختن 14 تن در VIP اسکانیا در کیلومتر 40 محور اهواز – هفتکل، کشته شدن 26 دختر دانش‌آموز بروجنی مسافر اسکانیا در راه بازگشت از اردوی راهیان نور در جاده ده‌دز و موارد دیگری که تمام آنها به‌ دلیل نقص فنی صورت گرفته است. به دنبال این حوادث و از جمله حادثه اخیر، قرار شده است این وسایل نقلیه از نظر فنی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت پیدا شدن مشکل در ساخت اتوبوس‌ها با شرکت «عقاب نشان» که نمایندگی انحصاری اسکانیا را در اختیار دارد، برخورد شود. این شرکت بدنه اتوبوس‌های اسکانیا را در کارخانه‌ای در استان سمنان می‌سازد و پس از مونتاژ کامل آنها را می‌فروشد. البته سردار مؤمنی اعلام نکرده است که این بررسی چقدر طول می‌کشد و تا تعیین تکلیف باید با این خودروهایی قاتل چه کار کرد.

ماموریت رییس قوه قضاییه به دادستان کل کشور
رییس قوه قضائیه با صدور پیامی درگذشت تعدادی از هموطنمان را در حادثه تصادف رانندگی اتوبان قم - تهران به خانواده آنان تسلیت گفت و دادستان کل کشور را مامور کرد تا همه جوانب موضوع را بررسی و نتیجه را به وی گزارش کند.

تعیین سه قاضی اختصاصی برای بررسی حادثه
از سوی دیگر دادستان کل کشور از تعیین سه قاضی اختصاصی برای بررسی حادثه تصادف مرگبار جاده قم-تهران خبر داد. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه دادگستری قم به محض اطلاع از حادثه وارد پیگیری قضایی و کارشناسی حادثه شده است، گفت: سه قاضی اختصاصی برای این پرونده تعیین شده است تا با کمک کارشناسان، مقصران احتمالی را شناسایی و خارج از نوبت به پرونده آنان رسیدگی کنند. وی افزود: در این رابطه ممکن است شرکت سازنده اتوبوس‌ها، راهداری، شرکت تعاونی مالک اتوبوس‌ها یا مدیریت کننده رانندگان مقصر باشند که توسط دادگستری پیگیری می‌شود تا از تکرار این حوادث جلوگیری شود. به گفته دادستان کل کشور، برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی باید وزارت صنایع دقت بیشتری داشته باشد.

دهان کجی رانندگان به معاینه فنی
حادثه اخیر درست یک روز پس از آن اتفاق افتاد که محمدرضا حاجی‌بیگی، مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک سوارهای شهرداری تهران از شهروندان خواسته بود در روزهای پایانی تابستان و شلوغی جاده‌ها با وسایل نقلیه مسافری همگانی سفر کنند. وی در گفت‌وگویی که چندی پیش با «حمایت» داشت اعلام کرده بود: در بروز تصادف، انسان، جاده و وسیله نقلیه مقصر هستند، رفع کردن نقص جاده‌های حادثه‌خیز سرمایه و بودجه زیادی نیاز دارد،‌ برای آگاه‌سازی نیروی انسانی نیز باید روی مسایل فرهنگی کار کرد که زمان‌بر است؛ بنابراین با تأکید بر ایمنی خودرو می‌توان از بروز حوادث جاده‌ای کاست.

وی با تأکید بر اهمیت معاینه فنی در کاهش بروز حوادث جاده‌ای گفته است: درست اجرا شدن همین طرح باعث می‌شود بسیاری از حوادث اتفاق نیفتد؛ اما اکنون کسی توجهی به این عامل مهم ندارد و برخی از رانندگان با صرف چند هزار تومان، بدون اینکه خودرویشان معاینه شود برگه تأیید دریافت می‌کنند که این تخطی در واقع به بازی گرفتن جان مردم است.

سهم 5میلیاردی بیمه در این تصادف
بعد از تصادف پای شرکت‌های بیمه نیز به حادثه باز می شود. علیرضا سمیعی، ‌کارشناس بیمه، با بیان این که این حادثه بیش از 5 میلیارد تومان هزینه روی دست شرکت بیمه‌گر می‌گذارد، به «حمایت» گفت: به دلیل اینکه رقم بالایی باید برای دیه و نقص عضو در اختیار مصدومان و بازماندگان قرار گیرد به نظر می‌رسد مدت زیادی طول بکشد تا این پول به دست صاحبانش برسد. به گفته وی با توجه به اینکه احمدرضا عامری، رییس اتحادیه تعاونی‌های مسافری کشور، گفته است که اتوبوس‌های سانحه دیده در محور قم - تهران و مسافران آن تحت پوشش بیمه عمر و حوادث هستند، به طور حتم بعد از انجام بررسی‌های لازم و اقدامات مورد نیاز، اولیای دم می‌توانند برای دریافت دیه به بیمه مربوطه اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha