چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 82226
سلامت نیوز : «معصومه ابتکار» با حکم رئیس‌جمهور،رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران شد. از روزی که حسن روحانی با شعار تدبیر و امید پا به دولت جدید گذاشت، یکی از سازمان‌هایی که در انتظار تغییر بود؛ سازمان محیط زیست ایران است. تا بالاخره بعد از یک ماه کش‌وقوس‌های فراوانی که بر سر ریاست این سازمان رخ داد، سکان این مجموعه را به دست معصومه ابتکار افتاد که چندان با این حوزه بیگانه نیست. ابتکار، سابقه حضور در این سازمان را به عنوان رئیس، در دولت‌های هفتم و هشتم داشته است و البته نقدهایی هم به دوران ریاست او درآن زمان وارد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ معصومه ابتکار، چهره نام‌آشنای محیط زیست کشور و موسس مرکز صلح و محیط زیست است که در دولت سید محمد خاتمی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست را بر عهده داشته است و پس از آن با انتخاب به عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر تهران اقدام به تشکیل کمیته محیط زیست کرد و خود شخصا ریاست این کمیته را بر عهده گرفت. وی که «قهرمان زمین» سال 2006 سازمان ملل متحد نیز بود به عنوان رئیس کارگروه محیط زیست دکتر روحانی، پیش از استقرار دولت جدید منصوب شد و برنامه‌های کوتاه و میان مدت محیط زیست دولت را تدوین کرد. عده‌ای از فعالان محیط زیستی از این اتفاق استقبال و ابراز خرسندی کردند.

مناطق محیط زیستی زخمی طرح‌های نیمه‌تمام

«خوشحالیم که خانم ابتکار آمدند. ایشان بهترین گزینه است و باید از کسانی که برای موافقت آقای روحانی در این زمینه تلاش کردند تشکر کنیم. تمام کادر سازمان محیط زیست از این انتخاب خوشحال هستند.» محمدرضا فاطمی به عنوان فعال محیط زیست و استاد دانشگاه معتقد است: «مهم‌ترین کاری که ایشان در داخل سازمان باید انجام دهد و به عنوان نقطه ضعفشان در دوره قبل محسوب می‌شود، این است که باید در نحوه انتخاب معاونت‌ها و مدیرکل‌ها دقت کنند. در واقع از مهره‌هایی که داخل خود پیکره سازمان هستند و تجربه عملی دارند استفاده کنند. در سازمان محیط زیست، باید کارشناسان این حوزه رفت‌وآمد کنند و کسی در منصب‌های بالا قرار بگیرد که در حوزه کاری خود باسابقه باشد، نه این که تنها مدرک علمی داشته باشد بلکه تجربه عملی هم داشته باشد. در واقع چینش مهره‌ها با توجه به سابقه و تجربه در سازمان صورت بگیرد.» این کارشناس منابع آب، تاکید کرد: «دومین برنامه‌ای که خانم ابتکار باید در سازمان جرا کند، تدوین یک برنامه صحیح و کارشناسی است. ایشان به عنوان رئیس سازمان یک برنامه تدوین کنند و طبق برنامه جلو بروند و در مرحله سوم به مناطق اهمیت گذشته را بازگردانند. مناطق محیط زیستی سال‌هاست زخمی طرح‌های نیمه‌تمام اجرا شده هستند و امکانات کافی در اختیار مناطق محیط زیستی نیست.»

شخصیت ابتکار با محیط زیست تعریف می‌شود

دکتر ناصر کرمی، فعال محیط زیست و کارشناس این حوزه معتقد است: «خانم ابتکار، نسبت به گزینه‌هایی که تا پیش از این برای ریاست سازمان معرفی می‌شدند بهتر هستند و در واقع این انتخاب نشان داد آقای روحانی، متوجه مخالفت کارشناسان محیط زیست نسبت به گزینه‌های قبلی شده‌اند و آنها جایگاهی در میان کارشناسان این حوزه نداشته‌اند.» این اقلیم شناس، درباره اولین کاری که رئیس سازمان محیط زیست باید انجام دهد می‌گوید: «بزرگ‌ترین اولویت محیط زیست ایران، بحث خشکسالی و تغییر اقلیم است. براساس چیزی که تحقیقات مستند بین‌المللی اعلام کرده، دوران طولانی خشکسالی در راه است و برای حل این معضل نه تنها سازمان محیط زیست بلکه وزارت نیرو، کشاورزی و در واقع کل حاکمیت باید همکاری کنند.» این فعال محیط زیست تاکید کرد: «خشکسالی باعث از بین رفتن زیستگاه‌ها و دگرگونی چشم‌اندازهای طبیعی ایران می‌شود. رئیس سازمان محیط‌زیست باید بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد. از سویی دیگر یک مشاور بین‌المللی خبره در این زمینه به کار بگمارند که مدل نوسان اقلیمی ایران در دهه‌های اخیر و همچنین اینکه خشکسالی چه مناطقی را متاثر می‌کند و چه راه‌حل‌هایی برای مهارش وجود دارد را مورد بررسی قرار بدهد.»

وزن سیاسی ابتکارمی تواند به جایگاه سازمان کمک کند

«با توجه به سابقه کاری خانم ابتکار، ایشان به جایگاه اصلی‌اش بازگشت.» هومان خاکپور فعال محیط زیست و دیده‌بان طبیعت بختیاری درباره انتخاب شدن معصومه ابتکار، به عنوان رئیس سازمان محیط زیست به آرمان می‌گوید: «خانم ابتکار از گذشته سابقه حضور در این سازمان را داشته‌اند و حداقل در زمانی که از محیط زیست فاصله داشتند برخلاف بقیه هم ردیف‌هایشان، ارتباطشان را با این حوزه قطع نکردند و هرگاه اتفاقی برای محیط زیست ایران افتاد، ایشان سربزنگاه وارد شدند و در هیبت دفاع برآمدند. دغدغه‌مندی و وابستگی ایشان به حوزه محیط زیست، موجب شده است که ایشان به عنوان علاقه‌مند این حوزه نه یک شخصیت سیاسی و دولتی به این سازمان بیایند که جای بسی خشنودی است.»

این فعال محیط زیست تاکید کرد: «البته نقاط ضعف و ایراداتی هم به کار ایشان در طول دوران ریاستش بر این سازمان در گذشته وارد بوده است، مخصوصا در زمینه مجوزهایی که صادر شد. اما در پرونده کاریشان اقدامات خوب زیادی هم وجود دارد که نقاط ضعف را می‌پوشاند. به‌خصوص در زمان ریاست خانم ابتکار در سازمان محیط زیست، شاهد رشد انجمن‌ها و فعالیت‌های محیط زیستی خوبی بودیم. که از مصادیق نقاط مثبت عملکردشان به شمار می‌آید. آمدن ایشان به این سازمان جرقه‌هایی از امید را روشن کرده است، چراکه ابتکار، علاوه بر محیط زیستی بودنش دارای وزن سیاسی هم هست که می‌تواند جایگاه سازمان را بالاتر ببرد و از سویی دیگر به‌دلیل این که در میان دولتمردان جایگاه خود را باز کرده است می‌تواند به‌خوبی از این سازمان دفاع کند.» هومان خاکپور، در رابطه با این که اولین اقدام رئیس سازمان چه باید باشد، می‌گوید: «ملاحظات محیط زیستی که توسط دولت قبلی رعایت نشده است، مانند: سدسازی، انتقال آب و غیره با استفاده از مجاری قانونی متوقف شود و سازمان در مسیر علمی قرار بگیرد.»

درباره معصومه ابتکار

معصومه ابتکار متولد 1339 در تهران است. او که به خاطر ادامه تحصیل پدر از سه تا نه سالگی را در شهرهای فیلادلفیا و ماساچوست آمریکا گذراند، پس از بازگشت به کشور تحصیلات خود را در مدرسه بین‌المللی ایران زمین ادامه داد. وی در سال‌های 76-‌1375 مسئول پروژه ایجاد رشته مطالعات زنان در دانشگاه تربیت مدرس شد. معصومه ابتکار اولین زن در جمهوری اسلامی ایران است که به هیات دولت راه یافت و طی سال‌های 1376 تا 1384 در سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست انجام وظیفه کرد. معصومه ابتکار در سال 1384 به دلیل تلاش‌هایش در سازمان حفاظت از محیط زیست ایران و نقشی که برای بهبود همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی داشت به عنوان یکی از هفت «قهرمان زمین» سال 2006 سازمان ملل متحد انتخاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha