رییس سازمان غذا و دارو خبر داد : در حال حاضر عرضه فرآورده قاچاق و تقلبی از مسیرهای قانونی عرضه دارو و مکمل‌ها حذف شده است، به این معنا که کمتر شاهد توزیع مکمل‌های غیرمجاز در داروخانه‌ها هستیم.

برخورد با شبکه‌های توزیع زیرزمینی مکمل‌های قاچاق
سلامت نیوز : رییس سازمان غذا و دارو از تقویت نظارت بر توزیع مکمل‌های تقلبی و قاچاق در کشور خبر داد و گفت: طی هشت سال گذشته حدود 800 پروانه ساخت و 1000 پروانه واردات برای مکمل‌ها صادر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر رسول دیناروند در حاشیه اولین همایش بین‌المللی مکمل‌های غذایی، رژیمی و دارویی افق 1404 به تبیین وضعیت تولید و توزیع مکمل‌ها در کشور پرداخت و گفت: بازار مکمل‌ها در سال 91 حدودا 600 میلیارد تومان بوده است و واردات تقریبا دو برابر تولید صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: از جمله مشکلاتی که در این حوزه با آن روبرو هستیم می‌توان به موضوع توزیع فرآورده‌های مکملی قاچاق اشاره کرد، به ویژه برخی فرآورده‌های مکملی که بیشتر برای دوپینگ و تقویت ورزشکاران استفاده می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر مکمل‌های موجود در بازار هم از نوع تولید داخل هستند و هم وارداتی‌اند، اظهار کرد: با این حال عده‌ای به فرآورده‌های مجوز‌دار چه از نوع داخلی و چه خارجی آن اکتفا نمی‌کنند و به سراغ فرآورده‌های غیرقانونی و بدون مجوز می‌روند که اینها هم از مسیرهای قاچاق تامین شده و مورد تایید ما نیستند.

دیناروند ادامه داد: در حال حاضر عرضه فرآورده قاچاق و تقلبی از مسیرهای قانونی عرضه دارو و مکمل‌ها حذف شده است، به این معنا که کمتر شاهد توزیع مکمل‌های غیرمجاز در داروخانه‌ها هستیم.

برخورد با شبکه‌های توزیع زیرزمینی مکمل‌های قاچاق

وی با اشاره به اینکه مکمل‌های غیرمجاز و تقلبی صاحب شبکه‌های توزیع زیرزمینی هستند و معمولا در اماکنی که ورزشکاران رفت‌وآمد می‌کنند، توزیع می‌شوند، اظهار کرد: حدود هشت تا 10 سال پیش وضعیت توزیع مکمل‌های قاچاق بسیار نگران‌ کننده بود، اما اکنون وضعیت به ویژه در داروخانه‌ها بسیار بهبود پیدا کرده است.

رییس سازمان غذا و دارو ضمن تاکید بر اینکه به طور حتم نظارت بر این امر را تقویت می‌کنیم، اظهار کرد: البته لازم است سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نیز به وظایف خود در راستای کنترل مرزها و گمرکات به درستی عمل کنند.

صدور 800 پروانه ساخت مکمل در داخل کشور

اجازه واردات بیش از 1000 مکمل دارویی و غذایی طی هشت سال گذشته

معاون وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه طی هشت سال گذشته برای حدود 800 فرآورده مکملی پروانه ساخت تولید شده است، اظهار کرد: اکنون این مکمل‌ها توسط بیش از 100 شرکت دارویی و 20 شرکت انحصاری مکمل به تولید می‌رسد.

وی اعلام کرد: همچنین بیش از 1000 پروانه برای واردات مکمل‌های غذایی و دارویی در کشور در این مدت صادر شده است. البته همه این مکمل‌ها اکنون در بازار وجود نیستند، اما عرضه و تولید این فرآورده‌ها به صورت قانونی طی هشت سال گذشته وجود داشته، هر چند با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو بوده است.

دیناروند ضمن تاکید بر اینکه تا وقتی مسیر قانونی وجود دارد، جلوی راه‌های عرضه قاچاق و تقلب گرفته خواهد شد، عنوان کرد: البته بعضی داروها هستند که نمی‌توانیم آنها را به صورت قانونی تامین کنیم که داروهای دوپینگ و سقط جنین از جمله آنهاست. اما باید برای جلوگیری از مصرف این داروها فرهنگ‌سازی شود تا نیازی که بخشی از جامعه به این فرآورده‌ها دارند، به حداقل برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha