سلامت نیوز : فوق‌تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: احساس ترس از مدرسه در روزهای اول تا حدی طبیعی است اما اگر بیشتر از یک ماه طول بکشد، اضطراب پاتولوژیک یا مرضی است که باید درمان شود.

نسرین دودانگی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در روزهای آغازین مدرسه با کودکانی مواجهیم که برای رفتن به مدرسه احساس ترس دارند و مدام اصرار می‌کنند که مادر در کنارشان باشد و از او جدا نمی‌شوند.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان افزود: این کودکان عمدتاً علائمی مثل تهوع را از خود بروز می‌دهند و مدام بهانه می‌گیرند که حالشان بد است و شکایت‌های جسمانی دارند در حالی‌که از درون به اضطراب‌ شدید دچار هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: درصد کمی از کودکان ترس از مدرسه را تجربه می کنند که آن هم یک نوع اختلال اضطرابی است.

وی افزود: در این نوع اختلال اضطرابی، کودک احساس نگرانی می‌کند که اگر از مادر یا منبع دلبستگی‌اش جدا شود. او را از دست می‌دهد و دیگر او را نمی‌بیند و این فکر اذیت کننده موضوعی است که کودکان در سن مدرسه با آن مواجهند.

دودانگی ادامه داد: این کودکان اصرار دارند که مادر در کلاس بماند یا ‌آنکه در حیاط مدرسه بنشیند تا کودک وی را ببیند و از بودن او مطمئن شود.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان تصریح کرد: این احساس در روزهای اول مدرسه تا حدی طبیعی است اما اگر بیشتر از یک ماه طول بکشد اضطراب پاتولوژیک یا مرضی است و باید درمان شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی توضیح داد: برای درمان ترس از مدرسه، باید علاوه بر روانشناس یا روانپزشک از اولیای مدرسه نیز کمک گرفت؛ همچنین مادر دقت داشته باشد که تسلیم بهانه‌های کودک نشود.

وی افزود: البته مادر باید نقش حمایتی از کودک را داشته باشد اما حمایت بدین معنا نیست که تسلیم کودک شود و اگر کودک نخواست که به مدرسه برود یا گریه و زاری راه انداخت، مادر سست شود.

دودانگی گفت: بعضی اوقات مصرف داروهای ضد اضطراب برای کاهش اضطراب در کودکانی که ترس از مدرسه را به صورت شدید تجربه می‌کنند توسط پزشک تجویز می‌شود.

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان به والدین توصیه کرد: از دعوا و تنبیه این دسته از کودکان بپرهیزند و جلوی مدرسه قاطعانه از کودک خداحافظی کرده و کودک را با اولیای مدرسه تنها بگذارند و تسلیم گریه و چسبندگی‌های شدید کودک نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha