چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 82271

سلامت نیوز : یک متخصص پوست عنوان کرد: در بسیاری موارد فشار ثابت و اصطکاک بین پوست و کفش عامل ایجاد ضایعه‌ای به نام میخچه در پا می‌شود.

دکتر زهرا رمضانی در گفت وگو با (ایسنا) ، با اشاره به اینکه اگر کفش نوک انگشتان شست را بساید، پوست آن ناحیه برای مقابله با آسیب، ضخیم‌تر و سخت‌تر می‌شود، اظهار کرد: در طی سالها، پوست مرده قالب می‌گیرد و باعث ایجاد توده‌ای به نام میخچه می‌شود که ممکن است دردناک نیز باشد.

وی افزود: میخچه‌هایی که عموماٌ در بین انگشتان هستند، هنگامی به وجود می‌آیند که تیغه‌های استخوانی مجاور به یکدیگر ساییده می‌شوند. باید توجه داشت که فشار اعمال شده احتمالاً ناشی از کفش تنگ است.

این متخصص با تأکید بر اینکه افراد مبتلا به میخچه نباید از کفش‌های تنگ استفاده کنند، تصریح کرد: باید از کفش‌های راحت و دارای پنجه بزرگ استفاده کرد به این ترتیب جای کافی برای قرارگیری انگشتان به وجود می آید و تا زمانی که فشار مستقیم وجود نداشته باشد هیچ گونه مشکلی از قبیل تحریک و یا میخچه به وجود نمی آید.

رمضانی با اشاره به اینکه استفاده از بالشتک های مخصوص میخچه می‌تواند مفید باشد، ادامه داد: می توان به طور موقت از بالشتک‌های ویژه میخچه برای تسکین درد استفاده کرد، این بالشتک‌ها دارای حفره‌ای در میان خود هستند که دقیقاً بر روی مرکز میخچه قرار می گیرد و به این ترتیب موجب برطرف شدن فشار از روی میخچه می شوند و یا دست کم فشار اعمال شده را پراکنده می کند.

وی با ذکر این نکته که نباید هرگز از تیغ یا وسایل نوک تیز برای از بین بردن میخچه استفاده کرد، گفت: در صورت تمایل افراد می‌توانند پای خود را در آب گرم به مدت 20 تا 25 دقیقه خیسانده و مقداری روغن بر روی میخچه بمالند و با یک سنگ پا لایه‌های میخچه را یکی یکی بسایند، پس از این کار افراد مبتلا می توانند از بالشتک‌های مخصوص میخچه استفاده کنند.

رمضانی با اشاره به خودداری از مصرف چسب‌های اسیدی جهت درمان میخچه، افزود: بیماران مبتلا به دیابت و یا مشکلات عروقی هرگز نباید از این مواد استفاده کنند، در بسیاری از موارد مشاهده شده است که استفاده زیاد و نامناسب از این چسب‌ها می‌تواند موجب سوزاندن پوست شود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه اگر این ضایعات با اقدامات از بین نرفت باید به پزشک متخصص مراجعه کرد، خاطرنشان کرد: پزشکان در این کار دارای تخصص هستند و می توانند با قراردادن پای افراد در حوضچه های مخصوص پس از نرم کردن پوست، میخچه آن‌ را بتراشند و از بین ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha