پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 82335
سلامت نیوز : زهرا عبداللهی امروز بعد از ظهر در نشست خبری بازگشایی مدارس که در وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: دانش‌آموزان سنین رشد را پشت سر می‌گذارند و به همین جهت نیاز‌های تغذیه‌ای آنها بالا است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: کم‌خوری یا کمبود دریافت ریز‌مغذی‌ها ممکن است به کم‌وزنی یا اختلال رشد در این سنین منجر شود و از طرفی بیش‌خواری ممکن است به اضافه وزن و چاقی منجر شود.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل تغییرات در الگوی مصرف غذایی مصرف غذاهای چرب، قندی و نمک بیش از مقدار توصیه شده است و آموزش و فرهنگ‌سازی در این راستا می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

این متخصص تغذیه راه‌اندازی سایت آموزش همگانی تغذیه را برای ارائه اطلاعات تغذیه‌ای بسیار مؤثر دانست و افزود: از آنجایی که دانش‌آموزان و نوجوانان امروزی بیش از 4 ساعت از کامپیوتر و اینترنت استفاده می‌کنند ایجاد سایت‌های آموزش تغذیه برای این گروه سنی می‌تواند راهگشا باشد.

تدوین بسته‌های مراقبتی تغذیه برای مربیان بهداشت خبر دیگری بود که عبداللهی به آن اشاره کرد و گفت: همچنین کتاب «تغذیه در سن مدرسه و سن بلوغ» مورد بازبینی قرار گرفته که پس از چاپ در مدارس توزیع خواهد شد.

رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: آهن یاری هفتگی برای پیشگیری از کم‌خونی و تأمین آهن در مدارس اجرا می‌شود و سالها است که با توزیع مکمل آهن در 100درصد دبیرستان‌های دخترانه و 40 درصد در مقطع راهنمایی دختران انجام می‌شود. چرا که کمبود آهن در رشد، بلوغ و یادگیری تأثیر زیادی دارد.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر اینکه قرص‌های آهن توزیع شده در مدارس معمولاً مصرف نمی‌شود خاطر نشان کرد: قطعاً در هر برنامه‌ای نقاط ضعف هم وجود دارد اما آنچه مسلم است با توزیع قرص آهن توانسته‌ایم تا حدی از بار کمبود آهن و کم‌خونی در دختران کم کنیم ولی باید با برگزاری دوره‌های خاص آموزشی فرهنگ استفاده از مکمل‌ آهن را در بین دانش‌‌ آموزان تقویت کنیم.

عبداللهی تصریح کرد: طرح آهن یاری از سال 1380 به صورت پایلوت از یک شهرستان آغاز شد و در زمان حاضر 16 هفته قرص فروسولفات در مدارس دخترانه توزیع می‌شود.

رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس، به طرح غنی‌سازی آرد با آهن به کجا رسیده گفت: این برنامه از سال 1386 به صورت یک برنامه ملی تدوین شده که آهن و اسیدفولیک از ابتدا در کارخانه‌ها با آرد مخلوط شده و به نانوایی‌های سنتی تحویل داده شود. که با حمایت دولت هزینه آن در حال تأمین است و در قیمت آرد و نان لحاظ نمی‌شود. تمام آرد‌هایی که وزارت بازرگانی در سطح نانوایی‌ها توزیع می‌کند با آهن و اسید فولیک غنی شده‌اند.

وی ادامه داد: در همین راستا در حال بازنگری دستورالعمل بوفه‌های مدارس هستیم که بتوانیم نان‌های کوچک تک نفره و حجیم که با انواع مغز‌ها و دانه‌ها غنی شده‌اند نیز در فهرست غذای بوفه مدارس اضافه کنیم.

عبداللهی همچنین گفت: طبق بررسی‌های ما 17 تا 18 درصد دانش‌آموزان مدارس دچار چاقی و اضافه‌وزن هستند که در همین راستا برنامه مدیریت اضافه‌وزن و چاقی در بین دانش‌آموزان بدو ورود به مدرسه به صورت پایلوت امسال در تهران اجرا می‌شود تا در صورت نتیجه مثبت آن را به صورت علمی اجرا کنیم.

رئیس دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت بر این نکته تأکید کرد که در این برنامه کودکانی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند شناسایی و وارد برنامه می‌شوند تا پروتکل‌های کارشناسی تغذیه برای انجام مداخلات لازم و نحوه تغذیه برای والدین این کودکان به عنوان گروه‌های هدف در قالب چند جلسه آموزشی ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha