سلامت نیوز : مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ضمن اعلام برنامه‌های وزارت بهداشت برای سلامت دانش‌آموزان در سال جاری به والدین توصیه کرد که از کیف و کفش استاندارد برای دانش‌آموزان استفاده کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی سنگی در آستانه زمان بازگشایی مدارس به مدارس مروج سلامت اشاره کرد و گفت: در سال 89 حدود 700 مدرسه مروج سلامت در کشور فعال بود که این تعداد در سال 91-92 به حدود 20 هزار مدرسه افزایش یافته است. 625 مورد از این مدارس، پنج ستاره شده‌اند. به این معنا که آیتم‌های چک لیست مدارس مروج سلامت را حائز شده‌اند.

وی افزود: طبق قانون باید تا پایان برنامه پنجم توسعه، 100 درصد مدارس کشور مروج سلامت باشند. به دلیل کمبود منابع و در جهت کیفی‌ کردن مدارس مروج سلامت با هماهنگی آموزش و پرورش، بازنگری در چک لیست‌های مدارس مروج سلامت با رویکرد کیفی کردن این مدارس در دست انجام است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اعلام پنج برنامه مشخص وزارت بهداشت در بحث سلامت مدارس در سال جاری، ادامه داد: ارتقای کمی و کیفی مدارس مروج سلامت، آموزش مربیان، تهیه محتوای آموزشی برای بهداشت‌یاران در مقطع ابتدایی، تهیه محتوای آموزشی برای والدین با رویکرد سبک زندگی سالم و معاینه دانشجویان پزشکی و پیرا پزشکی در شروع سال تحصیلی از جمله این برنامه‌هاست. همچنین دستورالعمل‌های مربوط به توصیه‌های پزشکی به ویژه برای مقطع ابتدایی در حال تهیه است.

سنگی با بیان اینکه در این ایام تهیه اقلامی همچون نوشت‌افزارها و کیف و کفش برای دانش‌آموزان جزو اولویت‌های خانواده‌هاست، ادامه داد: لازم است کیف و کفش استاندارد برای دانش‌آموزان تهیه شود. حدود40 درصد دانش‌آموزانی که از کوله‌پشتی‌های غیراستاندارد استفاده می‌کنند، به صورت موقت درجاتی از دردهای کمر و گردن را تجربه می‌کنند که در صورت بی‌توجهی به آن در سال‌های آتی و در سنین دبیرستان به دردهای مزمن کمر و گردن دچار خواهند شد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: کوله‌پشتی‌ها باید عمدتا چرمی یا برزنتی باشند تا زود شکل خود را از دست ندهند. اندازه کوله‌پشتی باید با جثه دانش‌آموز در تناسب باشد. در حالت طبیعی کوله‌پشتی باید پس از آویزان کردن حدود سه سانتی‌متر بالاتر از ناحیه کمری قرار گیرد. تسمه‌های کوله‌پشتی نباید نازک باشد. این تسمه‌ها باید متقارن با یکدیگر باشند. کوله‌پشتی و محتویات آن باید کمترین فشار را روی ناحیه کمر داشته باشند و از خرید کوله‌پشتی‌های ضخیم و سنگین باید خودداری شود.

وی درباره خرید کفش برای دانش‌آموزان به والدین توصیه کرد که کفش‌های دانش‌آموزان حداقل باید دو سانت پاشنه داشته باشد و لژ آن از انتهای پاشنه تا نوک انگشتان کشیده شده باشد. نباید کفش‌های بزرگتر از پا برای دانش‌آموزان خریداری شود. کفش دانش‌آموزان به ویژه سنین ابتدایی باید سبک باشد. از خرید کفش‌های تخت خودداری شود. شایع‌ترین و مهم‌ترین بیماری در مقطع مدرسه، اسکولیوز (کج شدن یکطرفه کمر) است که در دخترها شایع‌ است. البته این بیماری علائم مشخصی ندارد و شاید با دردهای خفیف بروز کند. در صورت بی‌توجهی به این موضوع در آینده به دردهای شدید تبدیل خواهد شد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به رعایت بهداشت فردی در دانش‌آموزان و شست‌وشوی مکرر دست‌ها تاکید کرد و افزود: لازم است دانش‌آموزان به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک، از لوازم شخصی خود استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha