سلامت نیوز : رئیس جدید سازمان محیط زیست "حکم‌راویی محیط زیست" را مهم‌ترین برنامه کاری‌اش عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ "معصومه ابتکار" در جلسه تودیع و معارفه روسای سازمان محیط زیست که بعد از ظهر چهارشنبه در پارک پردیسان برگزار شد با بیان این مطلب اظهار داشت: انحلال و تنزل شورای عالی محیط زیست اقدامی غیر قانونی بود چرا که جایگاه این شورا جایگاهی است با نظارت فرابخشی رئیس جمهور، لذا از دولت یازدهم می‌خواهیم بر اساس وعده‌هایی که پیش از انتخابات داده بودند ابقای این شورای عالی را که خواسته بسیار کمی است در دستور کار فوری خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه اول مصوبه دولت تدبیر و امید نجات دریاچه ارومیه بوده است اظهار داشت: فردا در دومین روز کاری خود سفری به ارومیه برای بررسی وضعیت آن خواهم داشت.

ابتکار متذکر شد: کارهایی که از سال ۸۱ آغاز شده بود و بنا به دلایلی از سال ۸۴ تا کنون متوقف شده بود را برای احیای این دریاچه دنبال خواهم کرد امیدوارم که قوای سه گانه برای این مهم همکاری کنند.

وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود را اصلاح و تقویت حکمرانی و یا حکم روایی محیط زیست در کشور عنوان کرد و افزود: مدیریت کلان محیط زیست در کشور مساله بسیار مهمی است که در این سال‌ها توجه چندانی به آن نشده اما در حال حاضر با توجه به اهداف توسعه پایدار و چالش‌هایی که محیط زیست کشور با آن مواج است توانمندی این سازمان و توقیف حکمرانی محیط زیست در کشور امری اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه اولین حضورش در هیات دولت صبح امروز با مقوله مهم و نگران کننده آب در کشور همزمان بود تصریح کرد: یکی از چالشهای مهم زیستی کشور هم در حال حاضر مقوله آب، رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه هاست که امیدوارم با همکاری فرابخشی دیگر دستگاه‌ها، قوای سه گانه، مردم و تشکل‌های غیر دولتی بتوانم مدیریت اصولی در این خصوص پایه ریزی کنم.

وی با اشاره به اینکه در نظام مردم سالاری کار دولت‌ها که با آرای مردم سر کار می‌آیند ادامه مسیری است به سوی اهداف بلند و متعالی تاکید کرد: مردم با رای آگاهانه‌ای که در خرداد ۹۲ به اصلاح، تغییر، اعتدال و تدبیر دادند اتفاق بزرگی را در کشور رقم زدند و من قول می‌دهم که پس از این در محیط زیست کشور نیز اتفاقات مهمی رخ دهد و این آرامش، سربلندی و اعتماد عمومی که دستاورد صبر و استقامت و پایداری مردم طی سالهای اخیر با محدودیت‌ها و مشکلات داخلی و بین المللی است را در محیط زیست نیز به بار بنشانیم.

وی با بیان اینکه قدردان مردم هستیم که در این دوران سخت امید خود را از دست ندادند تاکید کرد: دولت تدبیر و امید برنامه‌های موثری برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور دارد اما این برنامه‌ها زمان می‌برد و نباید انتظار معجزه داشته باشیم. چرا که به جز لطف خدا و همکاری و مشارکت مردم نمی‌توان امید به بهبود وضعیت محیط زیست داشت.

وی با اشاره به اینکه در بند دهم برنامه‌های دولت به طور مبسوط به موضوع محیط زیست پرداخته شده یاداور شد: اعضای هیات دولت قسم نامه‌ای را امضا کردند که در یکی از بندهای آن تعهد دادند از منابع طبیعی و محیط زیست حفاظت کنند که این به نوبه خود اتفاق بسیار مهمی برای محیط زیست کشور است.

ابتکار با بیان اینکه دولت‌ها به دلیل اینکه بیشترین منابع، امکانات و قدرت را دارند مهم‌ترین تخریب کنندگان محیط زیست هستند اظهار داشت: چنانچه اقدامات دولت با رصد مردم، قانون و چارچوب‌های دانش بنیان مهار نشود به ویژه در زمینه‌های زیست محیطی آسیب‌های جدی به این حوزه وارد خواهد شد لذا از فعالان زیست محیطی مردمی و رسانه‌ها تقاضا می‌کنم که با جدیت اعمال دولت و سازمان محیط زیست را ارزیابی و رصد کنند.

به گفته وی، دستگاه‌های دولتی باید هزینه زیادی بکنند تا بتوانند اشکالات خود را ممیزی و ارزیابی کنند اما در عرصه‌های زیست محیطی به دلیل نگاه تخصصی خبرنگاران و فعالان مردمی و رصد دائم آنان این موهبت به صورت رایگان در اختیار محیط زیست قرار دارد که امیدواریم بتوانیم از انتقادات و پیشنهادات راه گشای رسانه‌ها و بخش مردمی ‌‌نهایت استفاده بکنیم.

وی افزود: حفاظت از تنوع زیستی، جنگلهای طبیعی، منابع آب، تالاب‌ها، رودخانه‌ها، دریا‌ها، کوهستان‌ها، ریزگرد‌ها را از دیگر اولویتهای این سازمان که نیازمند عزم ملی و بکار گیری دیپلماسی زیست محیطی برای روابط بهتر با دنیا و استفاده از ابزار‌ها و امکانات بین المللی است عنوان کرد.

ابتکار با اشاره به آخرین مصوبه شورای شهر سوم تهران مبنی بر همراهی شهر تهران با پروتکل کیوتو برای کاهش گازهای گلخانه‌ای یادآور شد: اگر خودمان بخواهیم عضو مهمی در جامعه جهانی هستیم و می‌توانیم از پتانسیل استفاده بکنیم.

وی همچنین آموزش و فرهنگ سازی عمومی از مهم‌ترین برنامه‌های محیط زیست عنوان کرد و یادآور شد: باورهای زیست محیطی همواره در مردم ایران وجود داشته فقط باید فرصتی فراهم شود تا این باور‌ها بازخوانی و این فرهنگ به عمل ترجمه شود چرا که دیگر فرصتی برای تکرار اشتباه خود و دیگران نداریم و نمی‌توانیم در جا بزنیم یا عقب برویم لذا کفش‌ها و کلا‌ها را محکم ببندید که از قطار پرشتاب حفاظ از محیط زیست جا نمانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha