رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت مدعی شده که با قرنطینه افراد مبتلا به وبا نمی توان از شیوع این بیماری جلوگیری کرد و تنها راه کنترل وبا، آموزش و اطلاع رسانی است. این در حالی است که مسئولان بهداشتی در مرزهای شرقی کشور، خواستار مساعدت مسئولان بهداشتی و امنیتی برای کنترل بیماری وبا شده اند.

سلامت نیوز:‌ رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت مدعی شده که با قرنطینه افراد مبتلا به وبا نمی توان از شیوع این بیماری جلوگیری کرد و تنها راه کنترل وبا، آموزش و اطلاع رسانی است. این در حالی است که مسئولان بهداشتی در مرزهای شرقی کشور، خواستار مساعدت مسئولان بهداشتی و امنیتی برای کنترل بیماری وبا شده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، آمار بیماران مبتلا به وبا همچنان در حال افزایش است و بیشتر مبتلایان نیز افراد تبعه خارجی هستند که به صورت قاچاق و غیرمجاز از کشورهای همسایه شرقی وارد ایران شده اند. همین موضوع باعث شده تا دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران نسبت به ورود افراد مبتلا به وبا به مرکز کشور هشدار دهد و خواستار نظارت بیشتر مسئولان بهداشتی بر ورود افراد خارجی از مرزهای شرقی به کشور شود و حتی موضوع قرنطینه مبتلایان در مبادی ورودی مرزهای شرقی کشور را مورد اشاره قرار می دهد اما دکتر محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفته است که براساس مقررات بین المللی بهداشتی، قرنطینه سازی برای وبا از نظر علمی برنامه ای کاملا منسوخ شده است و به هیچ عنوان در برنامه های وزارت بهداشت قرار ندارد.

وی، آموزش و اطلاع رسانی را مهمترین برنامه وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری وبا عنوان می کند و می گوید: این برنامه منطبق با توصیه های سازمان جهانی بهداشت بوده و بسیار پاسخگو است .

در همین حال دکتر ایرج ضاربان سرپرست دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر از بستری شدن 13 نفر از افاغنه به علت ابتلا به بیماری التور در بیمارستان خاتم الانبیاء این شهر خبر داده و از مسئولان بهداشتی و امنیتی برای کنترل این بیماری درخواست مساعدت کرد.ه است

وی گفت: بیماری التور نوع خفیف بیماری وبا است که در 13 نفر از افاغنه ای که بصورت غیر قانونی از مرزهای شرقی کشور وارد شده اند، مثبت تشخیص داده شده و همه این بیماران در بیمارستان خاتم الانبیا (ص) ایرانشهر بستری و تحت درمان هستند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر افزود: متاسفانه اخیرا افاغنه بصورت قاچاق از مرزهای شرقی وارد کشور و در ایرانشهر بارانداز (انسان انداز) شده و از این شهرستان به اقصی نقاط کشور اعزام می شوند و فقط درصد کمی توسط ماموران دستگیر شده و در اردوگاه افاغنه نگهداری می شوند و درصد زیادی در روستاها و اماکن مختلف توسط باندهای قاچاق نگهداری و سازماندهی می شوند.

وی اضافه کرد: اگر تدابیری اندیشیده نشود و همین روند ادامه داشته باشد و آبهای مصرفی در ایرانشهر و روستاها آلوده شوند یک همه گیری بزرگ اتفاق خواهد افتاد و فاجعه انسانی خواهیم داشت. لذا، از مسئولان وزارت بهداشت تقاضا داریم در خصوص تامین اعتبارات، تجهیزات، مواد گندزدا و دارو به این دانشکده اقدام عاجل مبذول فرمایند تا بتوانیم خدمات بهتری به شهروندان این خطه از میهن اسلامی ارائه کنیم.

نگرانی از شیوع وبا/ تذکر به وزیر بهداشت


مراد هاشم‌زهی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و نماینده مردم نهبندان و سربیشه، با اظهار نگرانی از شیوع وبا در کشور و ورود و خروج اتباع بیگانه،‌ گفت: به طور حتم وزارت کشور و نیروی انتظامی باید نسبت به ورود این افراد به کشور نظارت کافی را داشته باشند زیرا اگر این بیماری به صورت کلی در کشور شیوع یابد کنترل آن بسیار سخت خواهد بود.

وی افزود: بر اساس اخباری که تاکنون به دست ما رسیده است برخی از مهاجران افغانی و پاکستانی که ناقل ویروس وبا بودند به سربیشه و نهبندان در خراسان جنوبی آمده‌اند. ورود مهاجران افغانی و پاکستانی ناقل بیماری وبا به نهبندان و سربیشه، به اطلاع بنده و فرماندار استان خراسان جنوبی رسید و بدین ترتیب درخواست دادیم تا این افراد قرنطینه و اقدامات لازم جهت جلوگیری از شیوع بیماری وبا در این استان به سرعت انجام گیرد.

هاشم زهی با بیان اینکه تذکر لازم جهت جلوگیری از شیوع وبا در کشور به وزیر بهداشت داده شده است، ‌تصریح کرد: در جلسه‌ای که با حضور اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزیر بهدشت برگزار شد، نمایندگان نگرانی خود را به اطلاع وزیر رساندند و از وی خواستار اقدامات لازم جهت جلوگیری از شیوع وبا در کشور شدند.

هاشم‌زهی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از راههای انتقال شیوع وبا درکشور، افزود: مردم باید هوشیار باشند تا با این بیماران در تماس نباشند زیرا اگر این بیماری به صورت کلی در کشور شیوع یابد کنترل آن بسیار سخت خواهد بود.

این در حالی است که روز گذشته دکتر حسن هاشمی وزیر بهداشت عنوان داشته بود که هیچ بودجه ای برای کنترل بیماری وبا در وزارت بهداشت وجود ندارد و باید از سهم مردم هزینه کنیم.

وبا یکی از بیماریهای واگیر عفونی است که فقط در انسان ایجاد بیماری می‌کند. عامل بیماری زایی وبا یک باکتری به نام "ویبریو کلرا" است و سمی كه این میكروب در روده باریك انسان ترشح می كند، باعث ایجاد بیماری در انسان می‌شود. عامل بیماری مدت زیادی در آب زنده می‌ماند و در مناطقی که سطح آبهای زیر زمینی آن بالاست، بیشتر شایع است و بیشتر عامل بیماری زا از طریق مدفوع و فاضلاب قابل انتقال است.

علائم بیماری


شخص مبتلا به وبا، اسهال خفیف بدون درد و بدون تب دارد كه كم كم شدید می‌شود، اسهال شخص مبتلا به وبا آبكی و به شكل لعاب برنج است. بیماری وبا گاهی همراه استفراغ و گاهی بدون استفراغ است كه به سرعت و در ظرف سه الی چهار ساعت موجب كم آبی شدید بدن شده و در صورتی كه سریعا آب و املاح بدن جبران نشود، سبب مرگ فرد مبتلا می‌شود.

دوره پنهان بیماری وبا از لحظه ورود میكروب به بدن تا بروز بیماری از چند ساعت تا پنج روز می‌باشد ولی به طور معمول در یكی دو روز بیماری آشكار می‌شود. به محض شروع اسهال شدید بایستی مایعات فراوان و ORSمورد استفاده قرار گیرد و سریعا به نزدیكترین مركز بهداشتی درمانی یا خانه بهداشت مراجعه شود.

راههای انتقال


انتقال ‌این بیماری به دو روش تماس مستقیم و غیرمستقیم است. وبا می‌تواند از طریق تماس با چیزهایی آلوده به میكروب وبا مانند دست دادن با دست‌های آلوده بیمار، تماس با استفراغ یا مواد دفعی بیمار، ملحفه و لوازم آلوده او مثل لیوان، ظروف و حوله و... منتقل شود كه همه این موارد، روش مستقیم انتقال بیماری است.

در روش تماس غیرمستقیم بیماری وبا می‌تواند از طریق خوردن آب آلوده به مدفوع مانند استفاده از چاهها، استخرها، جویبارها و دریاچه‌های آلوده منتقل شود.

خوردن سبزیجات و میوه‌های خام آلوده، استفاده از غذاهای پخته آلوده كه توسط دست آلوده و یا حشرات آلوده شده باشد، تغذیه كودكان با بطری به جای شیر مادر،استفاده از شیرو بستنی آلوده كه از منابع غیر مطمئن تهیه شده باشد، از دیگر راههای انتقال وبا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha