وابستگی 90‌درصدی سیستم حمل‌ونقل کشور به جاده امروز کار را به جایی رسانده است که هرساله بیش از 12 تا 16‌هزار تصادف جاده‌ای برون‌شهری در کشور اتفاق بیفتد. تعدادی که به‌طور میانگین بیش از 70 تا 80‌درصد از کل تصادفات منجر به مرگ و جراحت در افراد شود.

حوادث جاده‌ای عامل 61‌درصد از کشته‌های تصادفات
سلامت نیوز : جاده‌های ایران هنوز هم با تصادفات رانندگی منجر به فوت و جراحت، چهره بدقواره‌ای را دارند. وابستگی 90‌درصدی سیستم حمل‌ونقل کشور به جاده امروز کار را به جایی رسانده است که هرساله بیش از 12 تا 16‌هزار تصادف جاده‌ای برون‌شهری در کشور اتفاق بیفتد. تعدادی که به‌طور میانگین بیش از 70 تا 80‌درصد از کل تصادفات منجر به مرگ و جراحت در افراد شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ دو روز پیش نقص فنی دو اتوبوسی که شامگاه دوشنبه بعد از تصادف طعمه حریق شدند، علت مرگ 45مسافر اعلام شد. در این سانحه که ساعت 23 شامگاه دوشنبه در محور قم به تهران رخ داد، دو دستگاه اتوبوس ‌به‌شدت به‌یکدیگر برخورد کردند و علاوه بر 45 جان‌باخته (شامل مسافران و رانندگان)، 39 مجروح نیز برجا ماند که حال سه‌نفر از آنان وخیم اعلام شده است. در عین‌حال، برخی خبرگزاری‌های داخلی تعداد جانباختگان را 63نفر اعلام کرده‌اند. کارشناسان مثلث ایمنی پایین جاده‌ها، غیراستاندارد بودن وسایل نقلیه و خطاهای انسانی را به‌عنوان مثلث افزایش تلفات جاده‌ای عنوان می‌کنند.

در این حادثه یکی از این اتوبوس‌های اسکانیا که متعلق به شرکت «آسیاسفر» بود ساعاتی پیش از حادثه، اصفهان را به مقصد تهران ترک کرد اما در حوالی کیلومتر28 اتوبان قم ـ تهران بعد از مجتمع مهتاب و در محدوده پاسگاه کوشک نصرت اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ داد و یکی از لاستیک‌های جلوی اتوبوس که با سرعت در حرکت بود، ترکید. راننده تعادل خودرو را از دست داد و اتوبوس ابتدا با خودرو سواری هوندا تصادف کرد سپس با شکستن گاردریل وارد مسیر مقابل شد.

در همین هنگام اتوبوس اسکانیای دیگری متعلق به شرکت«همسفر یزد» که تهران را به مقصد اردکان ترک کرده بود در حال عبور از محل حادثه بود. راننده آن اتوبوس وقتی صحنه را دید سعی کرد خودرو را از مهلکه فراری دهد اما نتوانست و با اسکانیا به‌شدت برخورد کرد. در رابطه با علل افزایش تصادفات جاده‌ای تاکنون بحث‌ها و علت‌های مختلفی مطرح شده است اما مراکز تحقیقاتی کشور با بررسی‌های خود نشان داده‌اند، بخش زیادی از تصادفات جاده‌ای در کشور منجر به مرگ افراد می‌شود که در نوع خود بسیار مهم و در مقایسه با بسیاری از کشور‌های دنیا کم‌نظیر است.

بیش از 60‌درصد کشته‌های حوادث رانندگی مربوط به حوادث جاده‌ای است
پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در تازه‌ترین گزارش خود با بررسی آمار تلفات جاده‌ای طی 19سال اخیر اعلام کرد: حوادث برون‌شهری زمینه‌ساز 61‌درصد از کل کشته‌های حوادث رانندگی در کشور و همچنان سه عامل، نیروی انسانی، جاده و کیفیت وسایل نقلیه باعث افزایش تلفات رانندگی در کشور می‌شود.هم‌اکنون بر اساس آمار‌های ارایه‌شده از سوی این مرکز، تصادفات رانندگی در سطح کشور از 32هزارو505 فقره در سال 1373 به 164هزارو986 فقره در سال 1385 افزایش یافته و با کاهش 22/6 ‌درصدی در سال 1386 به 127هزارو606 فقره رسیده است.

 همچنین در سال‌های 1387 تا 1389 تعداد تصادفات رانندگی در سطح کشور نسبت به سال 1386 افزایش داشته است، اما در این افزایش آهنگ افزایش تعداد مجروحان تند‌تر از آهنگ افزایش تصادفات بوده است، به‌طوری‌که در قبال افزایش سالانه 4/9 ‌درصدی میزان تصادفات در این دوره تعداد مجروحان در همین دوره معادل 8/6‌درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر حوادث برون‌شهری زمینه‌ساز 61‌درصد از کل کشته‌های حوادث رانندگی شده است. تفکیک تلفات ناشی از حوادث رانندگی در حمل‌ونقل برون‌شهری و درون‌شهری طی سال‌های 1383 تا 1390 نشان می‌دهد تعداد کشته‌ها در حوادث رانندگی برون شهری در سال 1383 معادل 15هزارو914نفر یا 61‌درصد کل کشته‌ها در حوادث رانندگی در سطح کشور به 17هزارو470نفر در سال 1385 رسیده است. این رقم همچنین در سال 1390 نیز صدق می‌کند و بیش از 60‌درصد کشته‌های حوادث رانندگی مربوط به حوادث جاده‌ای بوده است.

مردم آسیا 16‌درصد وسایل نقلیه جهان را در اختیار دارند و 44‌درصد حوادث رانندگی
از آنجایی که یکی از عوامل در کشته و مجروح‌شدن افراد در حوادث رانندگی وسیله‌نقلیه است، اطلاعات ارایه‌شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد کشور‌های آسیایی و حوزه دریای مدیترانه با دارا بودن 16‌درصد از کل وسایل‌نقلیه در جهان، بیش از 44‌درصد از تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص می‌دهند. در نگاه دیگر بررسی کل تلفات ناشی از حوادث رانندگی در جهان نشان می‌دهد آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین 80‌درصد از سهم تلفات ناشی از حوادث رانندگی را در اختیار دارند، در صورتی که سهم کشور‌های اروپایی تنها 12‌درصد و بقیه سهم سایر کشور‌ها بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha