سلامت نیوز : ایرانی که باشی خوب می‌دانی کشورت تشنه است؛ مشکلی که به گفته پرویز کردوانی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست تا 60 سال دیگر به مرز بحران می‌رسد و تمام سفره‌های زیرزمینی آب تمام می‌شود؛ البته این مشکل 50 سال زودتر یقه تهرانی‌ها را می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ پروفسور پرویز کردوانی استاد برجسته کویرشناسی و چهره ماندگار کشور با بیان اینکه در صورت ادامه این وضع عمر آبی ایران تا 60 سال دیگر است، می‌گوید: با اینکه هشدار زیادی درباره منابع آبی منتشر می‌شود ما هنوز هم برای مصارف شرب و صنعتی از آب‌های سطحی استفاده می‌کنیم. بی‌آبی در ساختار انسانی کشور نیز تأثیر گذاشته و منجر به مهاجرت روستایی به شهرها شده است.

وی با بیان اینکه مقدار آب در هر کشور به میزان بارش آن بستگی دارد اعلام می‌کند: متأسفانه کشور ما از لحاظ عرض جغرافیایی و ارتفاعات در موقعیت خوبی نیست و به همین دلیل بارش زیادی در کشور رخ نمی‌دهد؛ بنابراین باید مراقب همین چند قطره بارانی که سهم‌مان می‌شود باشیم.

به گفته کردوانی یکی از راهکارهای جلوگیری از کم آبی استفاده از آب‌های غیر متعارف است، به طوری که در کشورهای پیشرفته حدود 50 سال است که از آب‌های فاضلابی استفاده می‌کنند تا از آب‌های سالم برای مصارف آشامیدنی استفاده کنند و بررسی نقشه آبی کشور نشان می‌دهد که ما هم باید به سمت این روش بریم.

پایان آب‌های زیرزمینی تهران در 10 سال آینده
یک فعال محیط زیست نیز تاکید می‌کند که بیشتر آب در ایران سهم بخش کشاورزی می‌شود که به دلیل استفاده از روش‌های سنتی بخش زیادی از آن هدر می‌رود. اسماعیل کهرم در باره مشکل آب به «حمایت» می‌گوید:‌ در 10 سال آینده دیگر سفره آب زیرزمینی برای تأمین آب شرب مردم پایتخت وجود نخواهد داشت؛ بنابراین باید از حالا به فکر سال‌های آینده و به فکر جبران کمبود آب باشیم.

به گفته اسماعیل کهرم مشکل کم‌آبی در کشور ما به یکی از بحران‌های محیط زیستی تبدیل شده است؛ اما نحوه مدیریت درست و برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند از بروز هر بحرانی پیشگیری کند؛ اگرچه مسئولان راه‌هایی برای پیشگیری از بحرانی شدن وضعیت آب پیشنهاد می‌کنند، به کار بردن آنها بدون داشتن برنامه درست امکان‌پذیر نیست.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه وضعیت آب و هوای ایران 12 هزار سال ثابت مانده است، می‌گوید: کشور ما یک سوم میانگین جهانی بارندگی دارد که این رقم هنگام خشکسالی کمتر هم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نبود مدیریت صحیح مشکل زیادی در کم آبی ایجاد کرده است، خاطرنشان می‌کند: 93 درصد از آب‌های ایران در قسمت کشاورزی، 4-5 درصد صنعت و 2 درصد آن نیز در حوزه آشامیدنی صرف می‌شود؛ بنابراین صرفه‌جویی فقط در قسمت آب شرب تصفیه شده کارساز است و در بخش‌های دیگر هیچ تأثیری ندارد.

به گفته کهرم درصد قابل توجهی از منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، بنابراین باید آبیاری گیاهان به گونه‌ای باشد که با کمترین میزان آب، بهترین بهره‌مندی را داشته باشد. به عقیده او در بخش کشاورزی باید روش‌های سنتی آبیاری را کنار گذاشت؛ زیرا اکنون از روش‌های قطره‌ای و بارانی برای آبیاری استفاده می‌شود که این روش از تبخیر آب و پایین رفتن آن از ریشه گیاه جلوگیری می‌کند. کهرم تاکید می‌کند که اگر این روش در زمین‌های کشاورزی اطراف دریاچه ارومیه به کار می‌رفت اکنون شاهد خشک شدن آن نبودیم.وی در پایان تأکید می‌کند: باید به جای استفاده از آب‌های زیرزمینی برای درست مصرف کردن آب فکر کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha