شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 82416
سلامت نیوز : امروز دیگر حال بد دریاچه ارومیه را همه می‌دانند.به طوری که مسئولان برای نشان دادن اوضاع نابسامان حوزه‌شان وضعیتش را مانند خشکی دریاچه ارومیه می‌دانند. به طور مثال، رحمت‌ا... حافظی، مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی می‌گوید: «تامین اجتماعی دریاچه ارومیه است که دارد خشک می‌شود.» این دریاچه در روندی از خشکی قرار گرفته است که دولت تدبیر و امید در اولین جلسه‌اش با اعضای هیات دولت از تشکیل کارگروه برای نجات این دریاچه سخن گفت و «معصومه ابتکار» رئیس جدید سازمان محیط زیست، در اولین سفر کاری‌اش در سازمان محیط زیست، به این دریاچه رفت تا در مورد وضعیت آن و راهکارهای ارائه شده تحقیق کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ از سویی دیگر حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در دومین نشست کارگروه نجات دریاچه ارومیه که با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شماری از معاونان وزارتخانه‌های عضو این کارگروه و مدیران منطقه‌ای به میزبانی استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار کرد: «دولت عزم خود را جزم کرده است تا به مشکل دریاچه ارومیه پایان دهد و حل نهایی این موضوع نیازمند زمان و همکاری مردم استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و کردستان است.» در مورد دریاچه ارومیه معصومه ابتکار، در روز معارفه‌اش در سازمان محیط زیست اعلام کرد: «دریاچه ارومیه در دستور کار جدی دولت قرار دارد. کارهایی که از سال 81 آغاز شده بود و بنا به دلایلی از سال 84 تاکنون متوقف شده را برای احیای این دریاچه دنبال خواهم کرد امیدوارم که قوای سه‌گانه برای این مهم همکاری کنند.»

از سویی دیگر وی بعد از شرکت در جلسه کارگروه ویژه نجات دریاچه ارومیه، افزود: تشکیل کارگروه نجات پارک ملی دریاچه ارومیه توسط دولت تدبیر و امید، در راستای تحقق اهداف بلند زیست‌محیطی برای منطقه و کشور است. دکتر معصومه ابتکار، تصریح کرد: از سال 79 در سازمان محیط زیست در مورد این مساله هشدار داده بودیم اما فکر می‌کردیم کندتر اتفاق بیفتد، ولی متاسفانه زودتر از آن چیزی که فکر می‌کردیم با بحران مواجه شدیم. اکنون مطلع هستیم که خشک شدن دریاچه ارومیه چه عواقبی برای کشاورزی و مردم منطقه دارد.در اواخر دهه هفتاد نیز مطالعاتی انجام و طرح‌های جامع و تفصیلی تقدیم شد و در همان سال‌ها تمام نگرانی‌ها از جانب ما اعلام شده بود.هم اکنون مطالعات و برنامه‌ریزیها انجام و اراده سیاسی بین دستگاه‌ها به وجود آمده و با مشارکت وسیع مردم و عزم جدی جوامع محلی، این مشکل حل می‌شود که اگر با همکاری مردم همراه نشود یا به نتیجه نخواهیم رسید، یا با دشواری‌های بسیار زیادی مواجه می‌شویم. در حال حاضر باید بیش از هرچیز دیگری به اجرایی کردن این طرح‌های نجات و احیا بیندیشیم و این مساله باید به طور مستمر پایش شود تا دیگر شاهد خشکی و کم آبی دریاچه ارومیه نباشیم.

عزم دولت برای پایان دادن به بحران

حمید چیت‌چیان در دومین نشست کارگروه نجات دریاچه ارومیه که با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و شماری از معاونان وزارتخانه‌های عضو این کارگروه و مدیران منطقه‌ای به میزبانی استانداری آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار کرد: در جلسه اول کارگروه، گزارش‌های تهیه شده را بررسی کردیم که همه اعضا در مورد اطلاعات پایه اتفاق نظر داشتند و تصمیمات ستادی که قبلا اخذ شده بود، مورد تایید قرار گرفت؛ البته تصمیمات مربوط به آنها نخواهد بود اما نیازی به بررسی مجدد 24 راهکار اتخاذ شده نداریم و از آن عبور کرده‌ایم. وی تصریح کرد: تصمیم به تشکیل کمیته تخصصی گرفته‌ایم تا از ظرفیت‌های مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه استفاده کنیم.

همچنین در هفته اول مهر همایشی برگزار خواهد شد تا متخصصان نظرات خود را پیرامون مساله دریاچه ارومیه مطرح کنند. به گزارش ایسنا، وزیر نیرو ادامه داد: دولت عزم خود را برای پایان دادن به این مشکل و متوقف ساختن روند خشک شدن دریاچه‌ ارومیه جزم کرده است. اما همانطور که آقای جلال‌زاده، استاندار آذربایجان غربی گفته‌اند، حل نهایی این موضوع نیازمند زمان و همکاری مردم سه استان آذربایجان غربی، شرقی و کردستان خواهد بود. آنچه که مسلم است، دریاچه یکسری ورودی و خروجی دارد. ورودی‌ها عبارتند از بارش، آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی و خروجی‌های آبی که تبخیر می‌شوند. وزیر نیرو تاکید کرد: مهم‌ترین عامل خشک شدن دریاچه ارومیه کاهش بارش، برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و کاهش آب‌های سطحی است که باید این مشکلات برطرف شود. وی خاطرنشان کرد: تصمیمات دولت از سوی مردم پشتیبانی خواهد شد، مطمئنیم با عزم ملی، این وضعیت نگران‌کننده درست خواهد شد و شاهد حیات پرنشاط دریاچه ارومیه خواهیم بود.

بدون همراهی مردم کاری از دست دولتی‌ها برنمی‌آید

«چند دهه غفلت در مدیریت حوضه آبخیز، توسعه بی‌رویه کشاورزی، افزایش سدسازی و تغییرات اقلیمی از مولفه‌های اصلی ایجاد بحران دریاچه ارومیه هستند.» این گفته‌های جلال‌زاده، استاندار آذربایجان غربی، در جلسه سازمان آب منطقه‌ای آذربایجان غربی است. وی اعلام کرد: «رقم ناراحت‌کننده‌ای از چاه‌های غیرمجاز آذربایجان‌غربی، شرقی و کردستان مطرح شده است و همچنین توسعه کشاورزی در این سه استان رقم نگران‌کننده‌ای را به ما نشان می‌دهد.» جلال‌زاده افزود: سطح اراضی کشاورزی از 350 هزار به 900هزار هکتار افزایش یافته است که از این میزان کل زمین‌هایی که در آنها از کشاورزی مدرن استفاده می‌شود، به 55هزار هکتار نمی‌رسد. در سال‌های گذشته اقدامات کارشناسی مناسبی انجام و 24 راهکار اتخاذ شده است.وی ادامه داد: پروژه انتقال آب نیز از سال‌ها قبل آغاز گشته است. اگر بتوانیم اعتبارات لازم را به این پروژه تزریق کنیم، می‌توانیم تا پایان سال 1394 اولین گام بزرگ در جهت حل مشکل دریاچه ارومیه را برداریم و این طرح را به اتمام برسانیم. استاندار آذربایجان‌غربی گفت: البته مردم نیز باید توجه داشته باشند که این بحران بدون همراهی آنان رفع نخواهد شد و اگر کمک مردم نباشد کاری از دست ما و دولتی‌ها برنمی‌آید.»

اول مهر؛ هم‌اندیشی برای دریاچه ارومیه

در رابطه با موضوع خشکی و بحران دریاچه ارومیه تمام سازمان‌ها و وزارتخانه دست به دست همدیگر داده‌اند تا به مصوبه دولت جامه عمل بپوشانند و جان دریاچه ارومیه را نجات دهند. در همین راستا علیرضا دایمی سرپرست آب و آبفای وزارت نیرو، اعلام کرد: کارگروه تخصصی احیای دریاچه ارومیه تشکیل و کار خود را آغاز کرده و جلساتی هم با کارگروه اصلی که متشکل از چند وزیر است، داشته است. وی ادامه داد: نقطه نظرات و پیشنهادات زیادی را از دانشگاه‌ها، مردم عادی و علاقه‌مندان به محیط زیست دریافت کرده و در حال جمع‌بندی آنها هستیم. دایمی گفت: در هفته اول مهر ماه در یکی از دانشگاه‌های تهران یک نشست هم‌اندیشی خواهیم گذاشت و با توجه به ارائه فراخوان دریافت نظرهای مشورتی سعی می‌کنیم که بعد از اجماع این نظرات تصمیمی بگیریم که موردنظر همه باشد و مشکل دریاچه ارومیه برطرف شود.

سرپرست آب و آبفای وزارت نیرو تاکید کرد: اقداماتی که در پنج سال اخیر توسط محیط زیست و وزارت نیرو برای احیای دریاچه ارومیه صورت گرفته، به جایی نرسیده و موثر نبوده است. به گفته وی، ارزیابی‌ها، نظرات و راهکارهای درستی در این سال‌ها جمع‌آوری شده، ولی این راهکارها به عرصه عملیاتی نرسیده است. دایمی افزود: اقدام ما این بوده است که با 24 اولویت و راهکار نجات دریاچه ارومیه را انجام دهیم و راهکارها را عملیاتی ‌کنیم، چراکه در دو ماه موظف به این کار بودیم. وی ادامه داد: برخی از راهکارها اعتبار بودجه‌ای می‌خواهد، اما برخی راهکارها اجماع جمعی را می‌طلبد که باید با هم‌اندیشی آنها را پیش ببریم.

دریاچه ارومیه مرد

در رابطه با حل بحران دریاچه ارومیه راهکارهای زیادی ارائه شده است، یکی از این راهکارها تعطیلی کشاورزی در حاشیه این دریاچه و یا استفاده نکردن از روش سنتی آبیاری در این حوزه بود. همچنین جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه در خانه ملت در این کارگروه گفت: تعطیلی کشاورزی راه مناسبی برای حل بحران دریاچه ارومیه نیست. وی اظهار کرد: ما چند صدهزار اراضی کشاورزی در استان داریم. برای حل مشکل نمی‌توان زندگی مردم را گرفت. سال 1374 آب دریاچه در بالاترین سطح خود در چند دهه اخیر قرار داشت. مشکل از وقتی آغاز شد که آب زرینه‌رود را به آذربایجان‌شرقی منتقل کردند و اکنون صحبت از انتقال آب ارس به شمال شرق دریاچه ارومیه می‌شود. (شمال شرق دریاچه ارومیه یعنی دشت‌های آذربایجان شرقی.) وی تصریح کرد: آقای وزیر شما یک میلیون نفر را چگونه می‌خواهید منتقل کنید. برای این جمعیت چگونه مسکن تهیه خواهید کرد. هزینه تهیه مسکن برای این مردم میزانی بالغ بر 300 هزار میلیارد ریال خواهد بود.

کار دریاچه از بحران گذشته است. دریاچه مرد. نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: اکنون یک قطره از آب تلخه‌رود به دریاچه ارومیه نمی‌رسد. از طرفی جلوی آب ارس از پل‌دشت گرفته شد. دوستان ما در آذربایجان شرقی توجه داشته باشند این دودها قبل از هر کسی به چشم خود تبریزی‌ها خواهد رفت. وی افزود: گفته می‌شود از روش یونیزاسیون برای بارورسازی ابرها استفاده می‌شود. این اقدام سرطان را در منطقه افزایش خواهد داد. اخیرا نیز شنیدم که خشک شدن دریاچه ارومیه موجب افزایش 8/1 درجه‌ای دمای استان شده است. می‌گوییم اعتبار کافی وجود ندارد اما یک هزار و 800 میلیارد ریال صرف سدسازی شده است. جهانگیرزاده گفت: مشکل مبنایی دریاچه ارومیه نبود ساختار دقیق است. امیدواریم جلسات بعدی با حضور شخص رئیس‌جمهور برگزار شود. مسائلی که در این جلسه مطرح شد، برای ما تکراری بود. ما نیازمند انجام اقدامات فوری و در راس آنها توقف طرح‌های موازی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha