شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 82427
سلامت نیوز : تربیت فرزندم برایم بسیار اهمیت دارد. نمی‌دانم علت برخی از رفتارهای او چیست. از خودم می‌پرسم رفتارهای من و همسرم چقدر می‌تواند روی روحیه فرزندم اثر بگذارد. چگونه رفتار کنم تا در آینده به مشکل برنخورم. برای آینده فرزندم نگرانم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ همسرم بسیار سختگیر است و حق اظهار نظر را به فرزندم نمی دهد. او فقط نظر خودش را به همه تحمیل می کند. والدین برای تربیت فرزندان خود سبک های مختلفی را به کار می گیرند که شامل معیارها و قوانینی است که برای فرزندان خویش وضع می کنند.یکی از این سبک ها روش سختگیرانه یا مستبدانه است.

در این خانواده ها تصمیم گیری از سوی یکی از والدین صورت می گیرد و هیچ یک از اعضای خانواده اجازه اظهارنظر ندارند.

در این سبک، فرزندان حق اظهارنظر و جرات سوال کردن ندارند و والدین مدام به آنها دستور می دهند بنابراین کودکانی که در خانواده های مستبد پرورش می یابند عزت نفس پایین تری دارند و این احتمال وجود دارد که بیشتر جذب گروه های بیرون شوند.

اولین توصیه ای که به خانواده های عزیز می شود این است که خود را برای تربیت فرزندان شان به صورت صحیح آماده سازند.

در خانواده هایی که شیوه تربیتی سالم است، اعضای خانواده با محبت هستند و با یکدیگر همدلی می کنند، اما چگونه می توانیم سبک تربیتی خود را تغییر دهیم؟ آیا باید به فرزندان مان اجازه دهیم آزادانه هر کاری را که تمایل دارند انجام دهند؟ مسلما توصیه نمی شود خانواده ها به صورت بی بند و بار رفتار کنند و وجود نظم و قانون لازمه پرورش فرزندان است. در سبک تربیتی سالم اعضای خانواده می توانند بدون ترس از تمسخر و تهدید باهم سخن بگویند.

در این سبک، والدین می دانند ممکن است فرزندشان اشتباه کند و گوش بزنگ هستند آنها را برطرف کنند.

در این سبک فرزندان با شخصیتی سالم و سازش یافته با اجتماع و نظم رشد می کنند و کمتر احتمال دارد جذب گروه های مخرب بیرون از خانواده شوند و خانواده را محیطی امن برای زندگی ادراک می کنند بنابراین لازم است عملکرد خود را به عنوان والدین مورد بازبینی قرار دهیم و روش هایی را به کار ببریم تا فرزندان مان از ما دور نشوند و برای دستیابی به این مساله گوش دادن به فرزندان و توجه کردن به فرزندان و اجتناب از تحقیر و سرزنش بسیار اثرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha