شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 82440
سلامت نیوز : مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: حمایت‌های خدماتی خوب است از طریق نظام جامعه رفاه و تأمین اجتماعی ارائه شود و در قالب مکانیزم‌های بیمه‌ای نمی‌تواند قرار بگیرد.

سید تقی نوربخش در گفت‌وگو با فارس، درباره مصوبه مجلس مبنی بر اینکه مردان بالای 60 سال سن و زنان بالای 55 سال می‌توانند با کمتر از 10 سال پرداخت حق بیمه با پرداخت مابه‌التفاوت این مدت بازنشست شوند و از مزایای بیمه استفاده کنند، اظهار داشت: مجلس مصوبه‌ای را درباره بازنشستگی با کمتر از 10 سال پرداخت حق بیمه به صورت متوالی داشته است، ولی سازمان‌های بیمه‌ای منابع آن مبتنی بر محاسبات بیمه‌ای است و در هر حال افراد مدتی حق بیمه پرداخت می‌کنند و بر اساس آن از مزیت‌های مشخصی بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: در این طرح دو فوریتی مجلس آمده است، اگر فردی زیر 10 سال حق بیمه پرداخت کرده باشد با شرط سنی حداکثر سن برای مردان 60 سال و برای زنان 55 سال می‌توانند با پرداخت مابقی حق بیمه تا آخر عمر از مزیت‌هایی شامل درمان و مستمری‌بگیری استفاده کنند و این موضوع به شکلی خرید سنوات است.

نوربخش بیان داشت: در صورتی که فردی یک ماه بیمه‌پردازی کرده و شرایط سنی مشخص شده را دارا باشد، می‌تواند 9 سال 11 ماه باقیمانده را نیز به صورت ساده حق بیمه را پرداخت و تا آخر عمر مستمری دریافت کند و از بیمه درمان نیز مانند سایر بازنشستگان استفاده کند.‌

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت:‌ خرید سنوات در هیچ مکانیزم بیمه‌ای وجود ندارد چرا که مبتنی بر محاسبات بیمه‌ای نیست و یک ریسک مطرح می‌شود.

حمایت‌های خدماتی از طریق نظام جامع رفاه اجتماعی باشد نه در قالب مکانیزم‌های بیمه‌ای

نوربخش خاطرنشان کرد: این طرح دو فوریتی مجلس یک نوع ارائه خدمات حمایتی است که برای سازمان بیمه‌ای چنین خدماتی تعریف نشده است. حمایت‌های خدماتی خوب است از طریق نظام جامعه رفاه اجتماعی ارائه شود و در قالب مکانیزم‌های بیمه‌ای نمی‌تواند قرار بگیرد.

وی افزود: در تبصره دو این ماده آمده است که اگر فردی یک ماه بیمه پرداخت و فوت کند، بازمانده‌های آن فرد می‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت بیمه تا 10 سال از حق بیمه مستمری آن استفاده کنند.

منابع طرح اخیر مجلس توسط دولت تأمین نشده است

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود‌: این طرح دو فوریتی مجلس بار مالی زیادی را حدود 450 میلیارد تومان برای سازمان تأمین اجتماعی دارد که این مبلغ نیز پیش‌بینی نشده است. طبق قانون 29 بودجه اگر تکلیفی به سازمان بیمه ارائه شود باید منابع آن نیز توسط دولت تامین شود.

کسری 5 هزار میلیاردی بودجه تأمین اجتماعی در سال 92

وی به کسری بودجه 5 هزار میلیارد تومانی در سال 92 اشاره کرد و گفت: در سازمان بیمه‌گر که یک سازمان تعهدی است، مبالغی را بیمه‌شدگان سال‌ها به قیمت روز به تأمین اجتماعی ارائه می‌دهند و از خدمات درمانی و دیگر مزایای بیمه بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت:‌ صحیح است که از منابع اصولی مبالغی را برای ذخایر ارائه دهد تا بتواند به تعهدات خود عمل کند.

نوربخش خاطرنشان کرد: ‌در صورتی که درآمدها و هزینه‌ها در یک سازمان برابر شود به آن نقطه سربه‌سری می‌گویند که در حال حاضر سازمان این نقطه را رد کرده است و 5 هزار میلیارد تومان در سال جاری کسری بودجه دارد که از محل سرمایه‌گذاری‌ها پیش‌بینی شده باید برداشت کرد و در هزینه‌های جاری استفاده شود.

وی افزود: ما باید سعی کنیم این رقم کسری را سال به سال کاهش دهیم تا به حالت عادل برگردیم.

تغییر مکرر مدیریت به بخش اقتصادی سازمان لطمه زده است

وی درباره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) اظهار داشت: این شرکت از سال 1365 بابت رد دیون دولت به تأمین اجتماعی ایجاد شده است. با توجه به تغییرات مدیریت گسترده در ارکان این سازمان در دوره‌های گذشته و تغییر 8 مدیرعامل در طول 8 سال به بخش‌های اقتصادی سازمان لطمه‌هایی زده است.

بزودی مدیرعامل شستا منصوب می‌شود

وی درباره انتخاب مدیرعامل جدید (شستا) گفت: قبل از اینکه بنده به سازمان تأمین اجتماعی بیایم، مدیرعامل شستا عوض شده بود و در حال حاضر برای این شرکت سرپرستی انتخاب شده است و با توجه به اینکه شستا یک بخش اقتصادی کشور محسوب می‌شود، بنابراین هیئت مدیره باید برای این شرکت گسترده مدیری انتخاب کند که سلامت کاری داشته و فردی توانمندی باشد و این مدیر در آینده‌ای نزدیک منصوب خواهد شد.

آغاز تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی

نوربخش درباره تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تأمین اجتماعی، اضهارداشت: از 20 روز گذشته اعضای تحقیق و تفحص در سازمان تامین اجتماعی حضور دارند و در حال تحقیق و تفحص از عملکرد گذشته سازمان هستند بنده نیز طی بخشنامه‌ای دستور حداکثر همکاری با هیئت تحقیق و تفحص را داده‌ام تا بتوانند با دقت لازم به بررسی عملکرد سازمان بپردازند.

وی درباره اولویت‌های کاری سازمان تأمین اجتماعی، اظهار داشت: با توجه به اینکه این سازمان در بخش‌های اقتصادی، بیمه‌ای و درمانی ماموریت‌های مهمی را دارد، بنابراین از لحاظ ساختاری باید بهتر ساماندهی شود و با توجه به تغییرات مکرر مدیریتی باید مدیرانی در بخش‌های مختلف قرار بگیرند که توانمند باشند.

وی گفت: در سال‌های گذشته بارها اساسنامه و قانون تأمین اجتماعی تغییر پیدا کرده است و در این دوره قصد داریم با یک کار کارشناسی مجدد مراحل تبیین یک قانون جامع را طی کنیم.

درمان ویترین تأمین اجتماعی است

نوربخش با بیان اینکه بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی ویترین این سازمان محسوب می‌شود، گفت: بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی از لحاظ معیشتی با مشکلات بیشتری نسبت به سایر افراد جامعه سر و کار دارند بنابراین باید با یک برنامه ساده و دقیق بتوانند یک اعتمادبخشی به دفترچه‌های تامین اجتماعی داشته باشند.

وی گفت: مطالبات سازمان بر روی هم انباشته شده و این موضوع موجب نارضایتی بیمه‌شدگان و تعلل در خدمت‌رسانی شده است.

رایگان شدن داروهای سرطانی/ کاهش قیمت‌داروهای گران قیمت

نوربخش افزود: با توجه به داروهای بیماران سرطانی و خاص برای بیمه‌شدگان رایگان شده است، سعی می‌کنم برخی از داروهای گران قیمت نیز در هیئت مدیره سازمان با مراحل کارشناسی کاهش قیمت داشته باشد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: باید پرداخت از جیب بیمه‌شدگان کم شود و با نظارت کامل بر بخش درمان نسبت به ارائه خدمات درمانی بیمه‌شدگان اقدام کنیم.

وی درباره حل مشکلات درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی، اظهار داشت: درمان مستقیم پتانسیل بسیاری دارد و به دلیل اینکه تاکنون نتوانسته مکانیزم انگیزشی در این قسمت ایجاد کنیم، ارائه خدمات به مردم با مشکلاتی موجه شده است.

وی گفت: بیمارستان‌های ما مشکلات تجهیزاتی دارد و سعی می‌کنیم با تجهیز بیمارستان‌ها از حداکثر پتانسیل این قسمت‌ها استفاده کنیم.

بدهی دولت بیش از 50 هزار میلیارد تومان

نوربخش درباره بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، اظهار داشت: دولت بیش از 50 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و بنده سعی می‌کنم با هماهنگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همینطور دولت تدبیر و امید نسبت به وصول این مطالبات اقدام کنند.

بدهی مراکز درمانی تا تیر پرداخت شده است

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت:‌ بدهی سازمان تأمین اجتماعی به مراکز درمانی طرف قرارداد از جمله پزشکان، داروخانه‌ها و ... تا تیرماه سال جاری پرداخت شده است و مبلغ بدهی‌‌های سازمان به این مراکز حدوداً 450 میلیارد تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha