سلامت نیوز : نتایج عجیب یک بررسی‌ جدید نشان داد که وجود پوسیدگی‌های دندانی خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌های سر و گردن را کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ «مین تزال» از متخصصان علوم پزشکی دانشگاه بوفالوی آمریکا در توضیح این ارتباط خاطر نشان ساخت: باکتری‌های اسید لاکتیک که از پوسیدگی‌های دندانی تولید می‌شوند می‌تواند تاثیر حفاظت‌کننده در برابر سلولهای سرطانی داشته باشد.

با این حال متخصصان تاکید کردند نتایج این مطالعه به این معنی نیست که مردم به امید پیشگیری از این سرطان‌ها از رعایت بهداشت دهان و دندان‌های خود غافل شوند بلکه نکته اصلی در این مطالعه، پرهیز از عواملی چون مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها و یا استعمال دخانیات است که تعادل اکولوژی میکروبی طبیعی در دهان را به هم می‌زنند.

مین تزال همچنین اظهار داشت: یافته‌های این مطالعه غیرقابل پیش‌بینی بوده زیرا سال‌ها تصور می‌شده که پوسیدگی‌های دندانی نشانه عدم سلامت دهان هستند و پیش از این نیز مشاهده شده بود که خطر ابتلا به سرطان‌های سر و گردن در افرادی مبتلا به بیماری‌های «پریودنتال» به مراتب بیشتر است.

در این بررسی، تزال و تیم تحقیقاتی‌اش به ارزیابی شرایط 399 بیمار مبتلا به سرطان سر و گردن و 221 داوطلب دیگر اقدام کردند.

پزشکان دریافتند: افرادی که بیشترین تعداد پوسیدگی‌های دندانی را دارند کمتر به این سرطان‌ها مبتلا می‌شوند. البته توجه به این نکته نیز ضروری است که کشیدن دندان و یا از بین رفتن دندان‌های پرشده با سرطان‌های سر و گردن هیچ ارتباط ندارد.

باکتری‌های اسید لاکتیک‌ نقش مهمی در هضم غذا و عملکرد سیستم دفاعی بدن دارند و کاهش آنها با افزایش خطر بروز بیماری‌های مزمن، التهابی، آلرژی‌ها، چاقی و سرطان مرتبط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha