سلامت نیوز : معاون پژوهشی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با بیان اینکه هزینه‌ دریافت خدمات تشخیصی ژنتیکی نسبتا بالاست و شاید پرداخت آن از توان خانواده‌های محروم خارج باشد از سیاستگذاران امر بهداشت خواست تا به جای آن که سالیانه مقادیر بالایی ارز را صرف ورود داروهای بیماران خاص به کشور کنند به مراکز درمانی کمک کنند تا از تولد فرزندان مبتلا به این بیماری‌ها جلوگیری شود.

دکتر محمدرضا صادقی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری برای گسترش مشاوره‌ها و آزمایشات ژنتیکی و جلوگیری از به دنیا آمدن فرزندان بیمار بویژه در خانواده‌هایی که سابقه ابتلا به یک بیماری ژنتیکی را دارند، گفت: علاوه بر مشکلات و هزینه‌های خانواده، کودک مبتلا به تالاسمی، هموفیلی و مانند آن، هزینه بسیاری را نیز به سیستم بهداشتی - درمانی کشور وارد می‌کند.

وی ادامه داد: همواره از سازمان‌های بیمه‌گر خواسته‌ایم تکنولوژی در خدمت درمان این خانواده‌ها قرار بگیرد. مسلما هزینه‌های بکارگیری این تکنیک‌ها برای تولد فرزندان سالم در قبال هزینه‌های نگه‌داری و درمان این بیماران بسیار اندک است و به چشم نمی‌آید.

معاون پژوهشی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا به تکنیک‌های موجود برای تولد فرزندان سالم حتی در میان خانواده‌های دارای سابقه فامیلی اشاره کرد و گفت: می توان قبل از اینکه جنینی در داخل رحم مادر رشد یابد و یا زوجین از روش‌های درمان کمک ناباروری برای بچه‌دار شدن استفاده کنند، ابتدا جنین‌ها را در محیط خارج از رحم تشکیل داد و با استفاده از تکنیک‌های موجود جنین‌های سالم را شناسایی کرد.

صادقی با بیان اینکه قطعا هزینه‌های پیشگیری بسیار کمتر از درمان است، گفت: تشخیص‌های ژنتیکی پیش از تولد نیز از جمله اقدامات پیشگیرانه است و باید مورد توجه جدی دولت قرار بگیرد.

معاون پژوهشی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا با بیان اینکه بسیاری از زوجینی که به مرکز ابن‌سینا مراجعه می‌کنند ناباروری و سقط مکرر ندارند، بلکه متاسفانه ممکن است صاحب یک فرزند با مشکلات ژنتیکی شده باشند، گفت: وقتی این والدین، به یک متخصص ژنتیک مراجعه می‌کنند به آن‌ها می‌گوید که احتمال ابتلای مجدد فرزندان بعدی شما به این بیماری چه اندازه است؟

وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی عنوان می‌شود احتمال اینکه فرزند سالم داشته باشید 10 درصد است، عقل سلیم حکم می‌کند که این زوج مجدد برای صاحب فرزند شدن تلاش نکنند. البته می‌توان همان طور که توضیح داده شد از خدمات تشخیصی ژنتیکی پیش از تولد برای اطمینان از تولد فرزندان سالم بهره جست.

صادقی درباره هزینه‌ دریافت این خدمات نیز توضیح داد: تشخیص‌های جنینی هزینه‌های نسبتا بالایی دربر دارند و شاید پرداخت آن از توان خانواده‌های محروم خارج باشد. بنابراین درخواستمان از سیاست‌گذاران امر بهداشت این است که به جای آن که سالیانه مقادیر بالایی ارز را صرف ورود داروهای بیماران خاص به کشور کنند به مراکز کمک کنند تا از تولد فرزندان مبتلا به این بیماری‌ها جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha