شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
کد خبر: 82464

سلامت نیوز : یونیسف در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: هرچند آمار جهانی مرگ و میر نوزادان و کودکان به طور محسوسی کاهش یافته اما با این وجود نرخ مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سال 2012 میلادی حدود 6.6 میلیون نفر بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛بنا بر آماری که به تازگی از سوی یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) منتشر شده، نرخ مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سال 2012 میلادی حدود 6.6 میلیون نفر بوده و همچنین بالاترین آمار مرگ و میر کودکان در این گروه سنی مربوط به کشورهای در حال توسعه بوده است.

در گزارش یونیسف آمده است: آمار اخیر بیانگر کاهش تقریبا 50 درصدی نرخ مرگ و میر کودکان در مقایسه با سال 1990 میلادی است اما با این وجود هنوز در هر پنج ثانیه یک کودک در جهان می‌میرد.

بر اساس گزارش یونیسف، مهمترین دلیل مرگ کودکان زیر پنج سال، مشکلات و امراضی است که پیامد تولد زودرس کودکان هستند. شرایط زایمان، مالاریا و بیمارهای گوارشی از دلایل عمده مرگ و میر نوزادن و کودکان است.

هدف یونیسف کاهش نرخ مرگ کودکان به زیر 4.4 میلیون مورد تا سال 2015 میلادی است با این وجود برخی از کارشناسان معتقدند که این هدف واقع‌بینانه نیست و دست‌کم تا دو سال آتی، دسترسی تحقق آن غیرممکن به نظر می‌رسد.

یونیسف و سازمان جهانی بهداشت در گزارشی مشترک تاکید می‌کنند که نیمی از موارد مرگ و میر کودکان، ارتباطی مستقیم با تغذیه آنها دارد. تغذیه بهتر و خدمات پزشکی و دارویی مناسب‌تر می‌توانند از مرگ میلیون‌ها کودک جلوگیری کند. در کشورهای فقیری نظیر اتیوپی و بنگلادش با تخصیص امکاناتی محدود، شانس رشد کودکان به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

یونیسف و سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود تصریح کردند: با وسایل ساده و امکانات محدود همچون واکسیناسیون، توزیع متعادل آنتی‌بیوتیک‌ها، پشه‌بند و مراقبت از نوزادان و مادران در ماه‌های اولیه پس از زایمان می‌توان جان میلیون‌ها کودک را نجات داد.

مبازه علیه مرگ و میر کودکان، چهارمین هدف از هشت هدف سازمان ملل در هزاره کنونی است. این اهداف در سال 2000 میلادی به تایید مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسیدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha